TEST: Peugeot 308 - den sprekeste

Da vi nylig testet Peugeot 308 med 1,6-liters dieselmotor på 109 hestekrefter, ble den vår favoritt i klassen. Hvordan stiller saken seg med turboladet bensinmotor og 150 hestekrefter?

«Enn så lenge koster den sterkeste utgaven med 150 hestekrefter og 5 dører fra 290.000 kroner.»


Peugeot 308 gjorde altså et svært godt inntrykk i den første testen. Den lille dieselmotoren kler 308 svært godt og gir et godt forhold mellom ytelser, komfortnivå og pris. Men nå dreier det seg om en ganske annen og en god del sprekere motorisering. Vi har nemlig kjørt 308 med den foreløpig mest effektsterke motoren.

Turbo

Vis mer


150 hestekrefter og 240 newtonmeter er hva den yter. I stedet for å satse på en selvpustende 2,0-liter som typisk ville gitt 150 hester, har man valgt å gå for en liten 1,6-liter som ved hjelp av turbolading får mer enn tilsvarende ytelser. For mens en 2,0-liter greit kunne matchet toppeffekten, har den lille turbomotoren et betydelig høyere dreiemoment.

BMW-samarbeid

Motoren er for øvrig utviklet i samarbeid med BMW og er den samme som sitter i for eksempel Mini Cooper S, hvor den riktignok har mer effekt. Den versjonen sitter også i lillebror 207 RC og litt ut på vårparten kommer den også i 308, under navnet GT THP.

Enn så lenge koster den sterkeste utgaven med 150 hestekrefter og 5 dører fra 290.000 kroner. Med utstyrsnivået Premium Pack som vår testbil hadde, hopper prisen opp til 301.000 kroner.

Men la oss nå se på hvordan den fine turbomotoren fungerer i 308.