TEST: Peugeot 307 CC 177 hk

Det er ingen tvil - Peugeot er inne i en gullalder. Den franske bilprodusentens produktrekke er blant verdens beste, og har blitt enda bedre med nye 307 CC.


Peugeot 307 er blant verdens beste kompaktbiler, mens Peugeot 807 er blant de beste flerbruksbil-kjøpene man kan gjøre. Minikabrioleten Peugeot 206 CC vakte enorm oppsikt da den kom og ble umiddelbart en kjempesuksess. Snart kommer en splitter ny Peugeot 407, som ifølge vår utsendte kan skilte med en fantastisk førerplass og svært god støyisolering.

Fra 300.000 kroner

Og så har vi altså dagens æresgjest, 307 CC, en kabriolet som kan skilte med ståltak, enorm plassfølelse, et nydelig interiør og svært høy opplevd kvalitetsfølelse. Og ikke nok med det - bilen er i tillegg rimelig. Peugeot 307 CC starter nemlig på 300.000 kroner.

Denne prisen inkluderer blant annet en frisk 1,6-liters motor, elektronisk stabilitetsprogram (ESP), integrert og rattbetjent stereoanlegg, elektronisk klimaanlegg, kjørecomputer, fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter og 16-toms aluminiumsfelger. For ikke å snakke om fire sitteplasser, overraskende god bagasjeplass og muligheten for å benytte himmelen som tak.

Mye bil for pengene


For at ikke landets Peugeot-forhandlere skal få det altfor lett, må vi skynde oss å legge til at 307 CC, i likhet med alle andre biler, også har et par svakheter. Disse skal vi komme tilbake til i de påfølgende kapitlene. Men at 307 CC gir særdeles mye bil for pengene, kan det ikke være noen tvil om.

Oppegående design-avdeling

En av nøklene bak Peugeots suksess, er bilprodusentens usedvanlig oppegående designavdeling. Vi synes Peugeot-designerne har gjort en svært god jobb også denne gangen, ikke minst med fronten. Først fanges blikket av de vakre og langstrakte frontlyktene, før øynene ledes mot en elegant, todelt grill. Grillen deles horisontalt av en lakkert spile, som igjen deles av en forkrommet Peugeot-løve.

Under grillen finner vi et stort, smilende luftinntak og det rene panseret ender opp i en uvanlig liggende frontrute, som nærmest følger panser-linjene.

Bulende bagasjelokk


Vi liker også bakparten, selv om vi ikke synes denne er like vellykket som fronten. Vi synes blant annet at bagasjelokket buler litt for mye og dermed ikke lever opp til forventningene den slanke og katteaktige fronten skaper. Hadde vi fått bestemme, hadde nok også baklyktene blitt redusert i størrelse. Hvorfor ikke benytte baklyktene fra kombi-utgaven? Når det er sagt - Peugeot 307 CC fremstår både på bilder og ute i virkeligheten som et uvanlig vakkert kjøretøy - både med og uten tak.

Den sterkeste først

Peugeot 307 CC finnes med tre motoralternativer, en 110-hesters 1,6-liter, en 136-hesters 2,0-liter og en 177-hester med samme slagvolum. Vi endte opp med sistnevnte. La oss ta den med ut på landeveien.