TEST: Peugeot 307 CC - den rimeligste utgaven

Ny front, oppgradert interiør og flere valgmuligheter skal sørge for at Peugeot 307 CC står stødigere i sitt møte med en ny, tøff utfordrer - Volkswagen Eos.

Vis mer
Vis mer


Peugeot 307 CC ble introdusert i det norske markedet våren 2004. Nå, bare to år etter, har bilen fått nytt utseende. Hvorfor har Peugeot så dårlig tid?

Vi antar at det er fire årsaker til at det gikk så kort tid før 307 CC ble ansiktsløftet. Den ene årsaken er nok Volkswagen Eos, som introduseres i disse dager. Eos, som i likhet med 307 CC er en moderat priset fireseters kabriolet med ståltak, vil kjempe om akkurat de samme kundene. Dermed må 307 CC kjempe en tofrontskrig. 307 CC er nemlig også nødt til å forholde seg til landsmannen Renault Megane CC, som siden introduksjonen i 2004 har flørtet med det samme publikummet.

Astra og Focus

Ikke nok med det. 307 CC må i tiden som kommer forholde seg til enda flere konkurrenter fra nabolandet i øst. Opel har nemlig annonsert at også Astra TwinTop skal lanseres om bare to uker. Og i 2007 kommer Ford Focus Coupé-Cabriolet. Det betyr at kampen om kabriolet-kundene i denne klassen ikke lenger blir en intern fransk feide, men at hele tre tyske bilprodusenter vil gjøre sitt ytterste for å stjele markedsandeler fra de to franskmennene.

Nytt designspråk

Den fjerde årsaken til at det gikk så kort tid før 307 CC ble oppgradert, er sannsynligvis Peugeots nye designfilosofi, som ble introdusert i sammenheng med lanseringen av 407. Peugeot har - i likhet med stadig flere bilprodusenter - bestemt seg for å satse på en helhetlig designlinje for samtlige modeller, og dermed var det logisk at også 307 CC skulle få ny front.

Ingen grill, stort luftinntak

Vis mer


Peugeots nye front-design går i korthet ut på at den tradisjonelle grillen er ofret, til fordel for et uvanlig stort luftinntak. I tillegg prydes de ulike Peugeot-modellene av uvanlig langstrakte og katteøyne-aktige frontlykter. For 307 CCs vedkommende er frontlyktene, som allerede i utgangspunktet strakk seg langt opp på panseret, forlenget med hele ti centimeter. Samtidig har bilen fått nye, runde og lavt plasserte tåkelykter med en markert krom-innramming. Den nye designen medfører blant annet at skiltet, eller kjennetegnet som det offisielt heter, nå befinner seg helt i nedre del av bilens front.

Flere forbedringer

Vis mer


Men 307 CC har ikke bare fått et nytt fjes. Peugeot hevder i tillegg at de har gjort en rekke mindre synlige endringer. Blant annet skal støyisoleringen være forbedret. De to frontkollisjonsputene har nå fått to-trinns-teknologi og sidekollisjonsputene skal dekke en større del av forsetepassasjerenes overkropp. I tillegg er radioen byttet ut og klimaanlegget oppgradert til to soner.

Tre motoralternativer

Motorutvalget er imidlertid uendret. Det betyr at kunden kan velge mellom tre bensinmotorer. De to største er begge 2,0-litere og yter henholdsvis 140 og 177 hestekrefter. Vi hadde sistnevnte under panseret sist gang vi testet 307 CC, noe som var en skuffende opplevelse. Vi kan derfor ikke anbefale dette motoralternativet. Vi har foreløpig ikke testet 140-hesteren, som er den eneste som kan leveres i kombinasjon med automatgirkasse, men antar at denne kraftkilden vil passe bilen godt.

Fra 318.000 kroner

Vis mer


Denne gangen har vi imidlertid tatt for oss det rimeligste motoralternativet, nemlig 1,6-literen. Med denne motoren under panseret starter prisen på konkurransedyktige 318.000 kroner. Men er en så liten motor sterk nok for en såpass tung bil? Og hvordan er den manuelle girkassen? Les mer om motor, girkasse og kjøreegenskaper her.