TEST: Peugeot 307 2.0 HDI

Peugeots største dieselalternativ i kompaktklassen er mer komfortabel en sportslig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke slik at de gode kjøreegenskapene i 307 er forringet, men mer at motorkarakteristikken ikke akkurat innbyr til sportslig kjøring.

Godt utgangspunkt

Det er vel ikke en god ide, men mer et krav fra hjemmemarkedet at Peugeot putter en kraftig dieselmotor i 307. Utgangspunktet for kjøreglede er absolutt til stede, Peugeot 307 med bensinmotor ligger i kjøregledeeliten i kompaktklassen.

Økt vekt

Over 90 kilo ekstra veier 307 med 2-liters dieselmotor i forhold til versjonen med 1,6-liters bensinmotor på 110 hestekrefter. Tilgang på kraft er ikke noe problem, og når det gjelder den fine viljen til å svinge, som den lettere bensinutgaven besitter, er den beholdt.

Det er vanskelig å si om det er ørlite mer understyring eller en helt annen motorkarakteristikk som gjør utslaget, men liker du å kjøre på svingete vei mener vi 110 hestekrefter bensinmotor er et bedre alternativ. Det er dessuten 50.000 kroner billigere.

Lavt forbruk

Moderne dieselmotorer, som HDI-motoren i Peugeot 307, er så gode at det tidligere kronargumentet om lavt forbruk ofte forsvinner i alt snakket om kraft og kjørevennlighet. Vi målte et gjennomsnittsforbruk på 0,59 l/mil ved aktiv kjøring, og det i seg selv har blant annet den fordel at du bare trenger å tanke en gang fra Oslo til Tromsø.

Les videre om motor og kjøreegenskaper her.