TEST: Peugeot 207 RC - råere enn du tror

Peugeot har lange tradisjoner for å lage sportslige utgaver av sine småbiler. 207 RC er sistemann i rekken og skuffer ikke.

«...noen av småbilklassens desidert morsomste kjøreegenskaper.»


Aller mest legendarisk er naturligvis 205 GTI som var usedvanlig morsom og hardbarket i sin klasse på siste halvdel av 80-tallet og tidlig på 90-tallet. Etter den gang har det vært litt mer stille, men også 205s etterfølger 206 kom i et par morsomme sportsutgaver. Disse het henholdsvis 206 GTI 206 RC.

GT

Nå har vi kommet frem til 207, og også denne småbilen kan kjøpes i tilsvarende utgaver. Nederst finner vi to GT-utgaver, én med dieselmotor på 109 hester og én med en bensinturbo på 150 hester.

RC

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

TEST: Peugeot 207 RC - råere enn du tror

  1. Store bilder av Peugeots tøffeste
  2. Spesifikasjoner


RC har samme motor som GT-versjonen, altså en 1,6 liter stor bensindrevet turbomotor. Man har imidlertid plukket ut litt mer effekt av den her. 150 hester har blitt til 174, men dreiemomentet på 240 newtonmeter er uforandret. 0-100 går på 7,1 sekunder mot GTs 8,1.

Mer enn motor

Dermed har 207 RC blitt en sprek bil. Men det er likevel ikke motoren som gjør størst inntrykk. Det er kjøreegenskapene. For mens vanlige 207 er en dynamisk og svært komfortabel småbil, er RC overraskende rå og upolert. Også i forhold til GT snakker vi i alle fall to trinn opp i sportslighet.

Skikkelig kjørestilling

Man merker det med en gang man setter seg inn, på de kraftige bøttesetene. Når man har klart å lure seg mellom rattet og den store sidevangen på setet, sitter man svært godt. Setet har ikke all verdens med justeringsmuligheter, og vi savner kanskje litt lårstøtte, men takket være et ratt med skikkelig lengdejustering, er det lett å finne en god og sportslig kjørestilling. Rattet får man svært nærme uten at man stanger kneet opp i rattstammen. Viktig når man skal kjøre litt aktivt.

Ikke komfortinnrettet

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Allerede på de første meterne merker man at fjæringen er stivet skikkelig opp i forhold til GT-utgaven. Dette er hardt. Dekkdimensjonen 205/45-17 understreker det. Her er det ikke mye fjæring i dekkene. Også på rullestøyen er det umulig å ikke legge merke til den sportslige dekkutrustningen og den stive fjæringen som hjelper lydbølgene med å forplante seg inne i ørene dine.

  • Store bilder ser du her.
  • Morsom

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Men det er ikke verre enn at du lett tilgir RC dens komfortmangler ute på landeveien. Hvorfor? Jo, fordi man her har noen av småbilklassens desidert morsomste kjøreegenskaper. Styringen er skikkelig direkte og du må vri svært lite på rattet for å takle vanlige svinger på landeveien. I tillegg har man veldig god kontakt med forhjulene, til tross for elektrisk drevet servoassistanse. Styringen er tung og snuten forandrer retning svært raskt når du vrir på rattet.

    Gir deg signaler

    I tillegg er krengningen holdt på et svært lavt nivå og selve veigrepet er rett og slett svært bra. Man kan kjøre rundt svinger i for de fleste nesten skummelt høye hastigheter før det begynne å skorte på grepet for alvor. Og da bør du ha skjønt tegningen for lengst, for hele bilen kommuniserer godt med deg.

    Forhjul og bakhjul

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Dersom du likevel skulle oppleve situasjoner hvor du trenger alt tilgjengelig grep, vil du oppleve at 207 RC opptrer svært snilt og ikke så rampete som vi kanskje hadde mistenkt ut i fra resten av bilen. For balansen er nemlig mildt understyrt. Det betyr at du skulle finne på ganske merkelig ting for at bakhjulene skal slippe grepet om asfalten. Dermed blir bilen svært kjøresikker. Også i litt mer moderate hastigheter merker man dette på at bakhjulene ikke er med å styre rundt svingen like mye som i eksempelvis Mini. Balansen kunne med andre ord vært hakket morsommere, men det dreier seg om såpass små detaljer at vi ikke lar det ødelegge for den ellers fine kjøreopplevelsen denne bilen gir.

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    I motsetning til på øvrige 207-modeller og Peugeot for øvrig, kan ESP-systemet kobles ut også i hastigheter over 50 kilometer i timen. Dette kan være greit i en del situasjoner og bilen har så gode kjøreegenskaper at den er ansvaret verdig.

    Når det gjelder bremseegenskaper, klarer RC seg bra, både på effekt og stabilitet. På vestlandske, bakkete hårnålsveier tåler bremsene mye tyn før kraften reduseres betydelig.

    Svakhet

    Den manuelle femtrinnskassen er blant denne bilens største svakheter. Vi gjentar til det kjedsommelige at denne kassen ikke helt holder mål, spesielt ikke i en så sportslig bil. Til det er vandringen på girspaken for lang og sjaltingen for lite stram og presis. En helt ny sekstrinnskasse er lansert i storebror 308 i kombinasjon med blant annet denne motoren. Det er på høy tid å plassere denne også i 207.

    Mangler et gir

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    De fem girene sitter rimelig tett og turtallet blir dermed litt for høyt under landeveiskjøring, ikke minst med tanke på denne motorens bunndrag. Femtegiret er dermed det naturlige valget helt fra 50 kilometer i timen, med mindre du har det travelt. Den sportslige stegingen passer best til en turtallsglad sugemotor, men hadde vært fin også til denne motoren dersom det hadde vært et gir til for landevei og motorvei.

    Kløtsjen på bilen vi kjørte var litt vanskelig å dosere, men det skyldtes trolig en feil på vår testbil.

    Anvendelig

    Motoren er imidlertid svært fin og passer meget godt til denne bilen. Riktignok får du ikke den utpreget turtallsglade karakteren som kjennetegnet forgjengeren 206 RC, men 1,6-literen snurrer villig opp til drøyt 6.000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment, 240 newtonmeter, finner vi allerede ved 1.600 omdreininger, slik at draget er meget godt i et svært bredt register. Du kan kjøre effektivt i de fleste gir med denne bilen.

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Forbruket ligger på 0,72 liter per mil med 171 tilhørende gram CO2. Det er en del dårligere enn Mini Clubman Cooper S med samme motor og skyldes trolig at Peugeot ikke har spareanordninger som regenerering av bremsekraft, automatisk start-og-stopp-teknikk og elektrifisering av en rekke komponenter som ellers drives av motoren.

    Gassresponsen er god for en såpass liten turbomotor og eksoslyden er mer aggressiv enn vanlig, selv om Peugeot her har litt å gå på i forhold til Mini Cooper S med samme motor.

    Ikke på liksom

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Totalen er altså at dette er en meget kompetent og morsom pakke. 207 RC er sportslig på ordentlig, og ikke bare liksom. Da er vi villige til å akseptere et stivt understell og et nivå på dekkstøyen som vanligvis ville vært mer negativt. Det stive og lave understellet trives ikke så godt på dårlige veier, men samtidig føles bilen så godt sammenskrudd, og setene holder deg så godt på plass, at man likevel ikke sitter og er redd for å ødelegge bilen over ujevnheter i veibanen. Hele bilen er svært kompakt i følelsen.

    Trangt baksete

    Kompakt er også de beste vi kan si om plassforholdene inne i kupeen. Foran er det fint, men bak er det trangt. Spesielt uten bakdører blir det stort sett bare barn som vil bli plassert her, selv om en person på 175 centimeter får plass bak seg selv.

    Påkostet

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Førermiljøet er fint i denne bilen, sett i forhold til klassen. 207 er i alle utgaver preget av et påkostet interiør som i materialkvalitet hevder seg bra også i kompaktklassen. Så også RC, og utstyrsnivået i denne bilen er høyt med blant annet delskinn og alcantara, ryggesensor, tosoners klimaanlegg og regnsensor. Dermed fremstår ikke prisen så ille i forhold til konkurrentene.

    Konklusjon og konkurrenter

    325.000 kroner begynner Peugeot 207 RC på. Det er cirka 20.000 mer enn Mini Cooper S med samme motor. Det tar den igjen på høyere utstyrsnivå. Likevel vurderer vi Mini som en enda morsommere og bedre bil. Baksetet er faktisk sammenlignbart med det i denne bilen, men dersom du trenger mer plass kan du kjøpe Clubman-utgave. Da får du også et større bagasjerom, noe som ikke akkurat skader sammenlignet med den korte versjonen. Cooper S Clubman har en startpris rett over dagens testbil, men altså også lavere utstyrsnivå.

    Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


    Andre konkurrenter som kan nevnes er Opel Corsa OPC med 192 hester og Renault Clio RS med 197 hester, men vi ser ikke helt poenget med å hoppe opp rundt 60.000 kroner for å få disse. Renaulten er den som best ufordrer dagens testbil på kjøreglede, men med forbehold om at vi ikke har fått mulighet til å kjøre denne gjennom vår testprogram, holder vi 207 RC for et bedre kjøp.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner finner du her.