TEST: Peugeot 207 GT 1,6 HDi

Peugeot 207 er et sterkt kort i småbilklassen. Men, som vår første test avdekket, også forholdsvis dyr. Denne tredørs GT-utgaven med en morsom 1,6-liters dieselmotor er absolutt ikke rimeligere. 281.600 kroner sier prislappen. Dette er først og fremst en bil med klasse, og med motor nok til at man trekker på smilebåndet.

Vis mer
Vis mer
Det er som kjent mer som skiller en tredørs fra en femdørs enn bare de to dørene som mangler. De to frontdørene er større på tredørsen. Gir mye lekrere linjer. Vis mer
Stor romfølelse med panoramatak. Vis mer
Lekre hvitbunnede instrumenter med kromringer. Kromringene er imidlertid ikke noe sjakktrekk for lesbarheten. Vis mer
Vis mer


Vår første grundige test av Peugeot 207 finner du link til i bunnen av konklusjonsavsnittet. Der testet vi bensinutgaven på 1,6-liter, med 110 hester og fem dører. Konklusjonen i kortversjon er; 207 er en sterk kandidat i småbilklassen, med Toyota Yaris og VW Polo som nærmeste konkurrenter, men er noe hemmet av høy vekt og høy pris.
I denne 207-testen kjørte vi imidlertid en 1,6-liters dieselmotor, og i en påkostet tredørs utgave ved navn GT. Også denne motoren har 109 hester, men et mye høyere dreiemoment på en 240 newtonmeter, og som gjør bilen til en helt annen kjøreopplevelse.

3d 1,6 diesel 110 hester GT

Merk at det er utallige utstyrsnivået og motoralternativer til 207. Hele 40 stykker om vi skal tro Jato Dynamics. Dermed er det lett å la seg forvirre av utgaver og betegnelser. For du kan også få denne GT-utgaven med fem dører og samme dieselmotor. Og du kan få den med fem dører og 116-hesters bensinmotor med manuell eller automatisk girkasse. Og helt til slutt kan du få en tredørs 150-hesters bensinutgave, også den med 240 newtonmeter dreiemoment.
Uten å ha kjørt de øvrige modellene, kun betraktet pris, motor og utstyrsnivå, er vi likevel rimelig sikre på at nettopp testbilen med tre dører og 109-dieselhester i GT-versjon har den riktigste kombinasjonen av stil og ytelser for målgruppen.

Kvikk til sinns

<>For det første som slår oss med denne småsnertne GT-utgaven av 207 er at Peugeot stikker hodet inn i en artig markedsnisje. Det er for øvrig helt naturlig, for med sine store volumer og mange modeller i småbilklassen, er Peugeot den av produsentene som lettest kan gjøre slikt.
207 GT har helt klart en livsstilsmisjon. Den appellerer i sin karakter til frisk og rask ungdom i alle aldre og av alle kjønn. Jeg kan ikke annet en assosiere 207 GT med en kategori smågründere og selvstendig næringsdrivende og karrierekvinner som har det til felles at er blitt for voksne til å kjøre rendyrket GTI, men fortsatt krever tilstrekkelig motorkraft, prioriterer stil høyt - og slipper å tenke på barnevognplass. Og misforstå oss rett, bilen har stor grad av feminin appell uten å avskrekke gutta.

I avsnittet Motor og kjøreegenskaper kan du lese mer om hvordan bilen er å kjøre.