TEST: Peugeot 207 1,4 - harmonisk kompromiss

Peugeot 207 er etter vår mening en av markedets beste småbiler; avhengig av versjon trues den i hovedsak av nyeste Toyota Yaris og Opel Corsa. Vi har testet den grundig ved to tidligere anledninger - her tar vi for oss en av de rimeligste variantene med 1,4-liters motor.

Vis mer


207 er ikke Peugeots minstemann. Den rollen er overlatt til knøttet 107 - tross alt utstyrt med dører både foran og bak den også. 207 er heller ingen utpreget billig-bil; her er prislappen med laveste pålydende 177.000 kroner (107 fås fra under 130.000), men så er også høy sikkerhetsstandard, bra opplevd kvalitet, trivelig chassis, god komfort og plassfølelse med fra første stund.

Vekt-inflasjon forklart

Vi har understreket det flere ganger - i likhet med konkurrentene lider 207 av en kraftig økning i vekt i forhold til forgjengeren (206). Peugeot forklarer i store trekk økningen på 150 kilo i snitt slik: 60 kilo for sikkerheten, 40 kilo for økte dimensjoner, hele 30 kilo for lyddempningen (det merkes!) og 20 kilo for innbygd kvalitet.

Ordinær-utgaven

Vil du vite alt om 207, dens forskjellige varianter og utstyrsnivåer, henviser vi til den første 207-testen samt til lanseringsartikkelen. Er du interessert i den potente dieselversjonen på 110 hester har vi også testet den. Lenkene finner du i kapitelet "konklusjon og konkurrenter".

Vis mer


Denne testen tar for seg en mer ordinær versjon, og etter vår mening den som stemmer best med bilens dimensjoner og konkurransesituasjon. Av de to ansiktene som er tilgjengelige får X-Line det rundere og mindre aggressive, og tåkelyktene er plassert utenfor grillen. Motoriseringen som er valgt er den som etter vår mening gir det minimalt akseptable forholdet effekt/vekt. Til en bil som veier minimum 1.150 kilo betyr det en bil på cirka 90 hestekrefter. Testbilen er dermed en 1,4 X-Line med 88 hestekrefter.

Under 200.000

Vis mer


I forhold til den absolutte basisversjonen, XR, er testbilen brukbart utstyrt, og den har et interiør som gir et meget godt kvalitetsinntrykk. Plassforholdene foran er meget bra men skuffer i baksetet - der har ikke de ytre dimensjonene ført med seg noen betydelig forbedring. Bagasjerommet er derimot svært rommelig i klassen.

Grunnprisen for denne versjonen med standard rød lakk er 196.900 kroner. Da er det vesentlige sikkerhetsutstyret - seks kollisjonsputer og antiskrenssystem - på plass. Radio/CD med rattbetjening, høyde- og lengdejusterbart ratt, klimaanlegg, elektriske vindusheiser foran, elektrisk justerbare sidespeil og kjørecomputer hører også med. Legger vi til 2.100 kroner ekstra for tåkelys foran havner vi på 199.000 kroner. I konklusjonskapitelet skal vi se hvordan den ligger an i forhold til konkurrentene. I mellomtiden skal vi kikke nærmere på motor og kjøreegenskaper.