TEST: Peugeot 207 - en ny klasseleder?

Det er åpenbart at Peugeot har lagt store ressurser i nykommeren 207, som på mange måter er en imponerende småbil. Men svak bakseteplass, høy vekt og stive priser stikker kjepper i 207-hjulene.

Vis mer


Ikke mange bilprodusenter satser like tungt og seriøst på småbiler som Peugeot. Den franske produsenten har i dag hele fire småbil-modeller på paletten; 107, 1007, 206 - og nykommeren 207. Peugeot har nemlig bestemt seg for å la 206 leve videre inntil videre, noe som betyr at 206 og 207 vil bli solgt parallelt.

403 centimeter lang

Det har lenge vært en trend at småbilene blir stadig større - og 207 er intet unntak. 207 er hele 403 centimeter lang, noe som betyr at den er nesten 20 centimeter lengre enn lillebror 206. I tillegg er bilen 172 centimeter bred og drøye 147 centimeter høy. Dermed er den nesten 7 centimeter bredere og drøye 4 centimeter høyere enn 206.

Med såpass store utvendige mål er 207 faktisk i ferd med å nærme seg kompaktklassen. For eksempel er storebror 307 bare 18 centimeter lengre (421) og 4 centimeter bredere (176) enn 207.

Tyngre enn storebror

Det som dessverre er enda mer oppsiktsvekkende, er at 207 har blitt en usedvanlig tung bil. Vårt testeksemplar - en femdørs-utgave med 1,6-liters bensinmotor - har en egenvekt på hele 1.225 kilo. Det betyr at den veier over 200 kilo mer enn en lillebror 206 med samme motor. Enda mer oppsiktsvekkende er det at bilen veier 21 kilo mer enn sin storebror - Peugeot 307 1.6.

Mange negative konsekvenser

Vis mer


Det er helt sikkert mange gode grunner til at 207 er så tung. Vi regner for eksempel med at sikkerhetsbjelker, deformasjonssoner og andre sikkerhets-relaterte konstruksjoner har en stor del av "skylden" for bilens oppsiktsvekkende høye egenvekt. Det er ikke tilfeldig at 207 gjorde det særdeles godt i kollisjonstest hos Euro NCAP.

Men uansett årsak, vil høy egenvekt alltid være en ulempe for en bil. Økt vekt gir nemlig svakere akselerasjon, høyere forbruk og større utslipp. I tillegg har vi i Norge et avgiftssystem som progressivt straffer vekt. Med en egenvekt på 1.225 kilo utløser 207 1.6 hele 46.000 kroner i vektavgift. Lillebror 206 1.6, som veier 1013 kilo, slipper unna med 36.000 kroner.

Lett å gå seg vill

Vi vil vende tilbake til vektproblematikken i de neste kapitlene. Men først kikker vi litt på hvilke valgmuligheter den potensielle 207-kunden står overfor. Det er nemlig ikke ofte vi er borti bilmodeller hvor det er så lett å gå seg vill i de ulike alternativene.

Syv utstyrsnivåer og to fjes

Vis mer


For det første tilbyr Peugeot hele syv utstyrsnivåer, XR, X-Line, XS, XS Pack, XT, XT Pack og topputgaven GT. Det å sette seg inn i hvilket utstyr som inngår i hvert av disse nivåene er en utfordring i seg selv.

Det som ytterligere kompliserer situasjonen, er det faktum at 207 leveres med to ulike fjes. Den "sportslige" delen av 207-familien - XS, XS Pack og GT - har nemlig en annen front enn de andre utstyrsnivåene. Den viktigste forskjellen er at XS, XS Pack og GT har en mer fremtredende og spissere front enn de "klassiske" utgavene. Dette fordi "leppen" som omgir Peugeot-emblemet strekker seg noe lengre frem og dermed danner et lite overheng. Disse utgavene har også mer markerte, utenpåliggende tåkelykter og et lakkerte spiler i luftinntakene. I tillegg mangler beskyttelseslister på frontstøtfangerens hjørner, noe de "klassiske" utgavene har. Bakparten er imidlertid den samme, uansett utstyrsnivå.

Åtte motoralternativer

Vis mer


I tillegg til de to frontene og de syv utstyrsnivåene, må en 207-kunde velge ett av åtte motoralternativer. Rimeligste bensinalternativ er en 75-hesters 1,4-liter, etterfulgt av en 88-hesters-versjon med samme slagvolum. Neste alternativ er en 1,6-liter som yter 110-hester. Senere kommer også to nye 1,6-litere. Disse er utviklet i samarbeid med BMW og yter henholdsvis 116 og 150 hestekrefter. Sistnevnte er en turbomotor, i likhet med de tre dieselalternativene på 68, 90 og 109 hestekrefter.

Den som velger å satse på nye Peugeot 207 må altså holde tungen rett i munnen.

Vårt testeksemplar var utrustet med 1,6-literen som yter 110 hestekrefter, en motor som i utgangspunktet burde være mer enn nok for en småbil. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.