TEST: Peugeot 107 - snertent, smått og praktisk

Vi var litt skeptiske i utgangspunktet: Kan en småbil til 128.000 kroner utropspris, selv om den er helt nyutviklet, være brukbar? Vi testet den dyreste versjonen (144.000 kroner), med 2-tronic kløtsjfri girkasse.

Vis mer
Vis mer


Det nærmer seg to år siden vi bragte den ganske oppsiktsvekkende nyheten at Toyota, Peugeot og Citroën hadde igangsatt et samarbeide og startet produksjon av tre bilmodeller i minibilsegmentet basert på samme plattform og bygget i samme fabrikk. Vi har nå testet alle tre. Sist ut er Peugeot 107, som vi har testet i utførelsen Trendy med 2-tronic-girkasse, altså en såkalt halvautomat.

Trilling

Peugeot 107 er altså søskenmodellen til de tidligere testede Toyota Aygo og Citroën C1. Disse bilene er så like at vi i denne testen i en viss grad begrenser oss til det som gjør Peugeot-modellen spesiell. år det gjelder plass og komfort henviser vi til C1 og Aygo-testene - 107 er i praksis lik på disse områdene. Lenker til de to foregående testene finner du i slutten av konklusjonskapitelet.

Godt pakket

Det vil si at ingeniørene som har utviklet produktet på en imponerende måte har greid å få plass til både passasjerer foran og bak, noe bagasje samt sikkerhetssoner - det hele på drøye 340 centimeter i lengden. Om nødvendig kan fire voksne av gjennomsnittshøyde få plass inne i kupéen, selv om det nok er ideelt å være et par, eventuelt med barn, for å kunne utnytte bilen til fulle.

Trendy

Vis mer


Billigste versjon av 107, i utstyrsnivå Urban, koster altså 128.000 kroner. Vi kan ikke anbefale noen å anskaffe dette billigste nivået med mindre man har et bruksmønster hvor man klarer seg uten klimaanlegg, må betale ekstra for radio/CD-spiller, og tar sjansen på å klare seg uten sidekollisjonsputer. I forhold til prisen - fra 137.000 kroner - er 107 Trendy mer attraktiv, og med et tillegg i prisen på kun 2.000 kroner får man fem dører, noe de fleste vil sette pris på. Da kan man si man får OK bil for pengene for under 140.000 kroner. Med neste års avgiftsomlegging er det gode sjanser for at denne prisen vil gå ned med det aller første.

Vår testbil kostet altså 144.000 kroner i og med at den var utstyrt med halvautomatisk girkasse: 2-tronic. Hvordan det oppleves kommer vi tilbake til i neste kapitel.

Ikke til å misforstå

Vis mer


Bilen er artig innredet, men selvfølgelig med billige løsninger og materialer. Setene er tynne for å maksimere plassutnyttelsen, hodestøttene er integrerte i setene men kan justeres i høyden. Rattet kan justeres i høyden men ikke i dybden - tross alt dette er faktisk førerplassen ergonomisk nok til at vi fant en brukbar kjørestilling. Man kan altså ikke misforstå at dette er en billig og enkel bil, men den gir tydelige signaler så snart man setter seg inn om at man har gjort det best mulige ut fra begrensede forutsetninger. Dette gjelder også drivlinjen - mens understellet faktisk ikke virker billig i det hele tatt. Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.