TEST: Peugeot 1007 1.6

Det er det ikke mange bilmodeller forunt å sette spor etter seg i bilhistorien. Peugeot 1007 er imidlertid en god kandidat for bilhistoriebøkene.

Vis mer


Skyvedøren er en praktisk oppfinnelse som mange har lært seg å sette pris på. En av de største fordelene ved skyvedøren er at den stjeler svært liten bredde når den åpnes, noe som blant annet forenkler inn- og utstigning i trange parkeringshus og i andre situasjoner med begrenset plass på siden av bilen. En annen gevinst ved skyvedøren, er den "forsvinner" bakover, noe som gir potensial for en svært bred og uhindret døråpning. Stor døråpning gir i sin tur behagelig inn- og utstigning og gode arbeidsforhold for foreldre som daglig laster småtasser inn og ut av barneseter. Med tanke på disse fordelene, er det på mange måter overraskende at så få bilmodeller faktisk er utrustet med skyvedører.

Enorm døråpning

Vis mer


Det som er minst like rart, er at det skulle gå så lang tid før noen kom på at skyvedøren også kan gjøre nytte som fordør. Men nettopp det er det altså Peugeot nå har gjort - med modellen 1007. Resultatet er en av bilverdenes bredeste fordøråpninger. Og fordi 1007 rager 162 centimeter over bakken, er døråpningen også uvanlig høy. Resultatet er suveren inn- og utstigningskomfort.

Sesam, sesam

Vis mer


Peugeot har i tillegg valgt å utstyre 1007 med en mekanisme som sørger for at skyvedørene kan åpnes og lukkes elektrisk. Elektrisk åpning og lukking av fordørene er ikke bare kult å se på, det er i tillegg en attributt som gjør hverdagen enklere. Dørene kan nemlig åpnes via fjernkontrollen, noe som er usedvanlig behagelig de gangene man ankommer bilen nedlesset med varer.

Pensjonist-vennlig

1007-brosjyren viser utelukkende bilder av unge - og, i parentes bemerket, uvanlig pene mennesker. De som imidlertid vil ha aller størst glede 1007-dørene, er eldre med sviktende fysisk helse. Kombinasjonen stor døråpning, høy seteplassering og elektrisk dørbetjening er jo som skapt for den eldre garde.

Mange fordeler

Vis mer


Når det er sagt, så trenger man ikke å ha passert sytti for å ha glede av denne spesielle bilen. Med 1007 trenger man ikke lenger være redd for å skade egen og andres biler når man åpner dørene - skyvedørene holder seg innenfor sidespeilenes ytterkant. Med 1007 slipper man å bruke masse krefter på å åpne tunge dører de gangene man parkerer i bratte oppoverbakker. Og med 1007 slipper man å strekke seg etter døren hver gang man har satt seg i førersetet. Et trykk på en tast er alt man trenger å foreta seg før man kan sette nøkkelen i tenningslåsen, starte motoren og sette i vei.

1007 og 107

1007 ble introdusert i Norge sommeren 2005 og mange bilinteresserte stusset nok litt over modellnavnet. For er det ikke slik at alle andre Peugeot-modeller nøyer seg med tre tall som modellbetegnelse? Jo, den firesifrede modellbetegnelsen er noe nytt i Peugeots modellpalett. Bakgrunnen for valget av 1007-navnet, var at modellnavnet 107 allerede var reservert for Peugeots nye småbil, som deler plattform med Citroën C1 og Toyota Aygo. De to sistnevnte er nylig introdusert her i landet, mens Peugot 107 lanseres i månedsskiftet februar/mars.

107: Ribbet og billig

Vis mer


Men det mer enn en 0 og to skyvedører som skiller 107 fra 1007. Selve utgangspunktet for Peugeot 107 er nemlig at den skal være billigst mulig. Det innebærer blant annet beskjeden motorisering, i form av en 1,0-liters tresylindret bensinmotor. Målet om lavest mulig pris betyr også at 107 har et beskjedent utstyrsnivå. Dermed er innstegsprisen presset ned i 130.000 kroner, noe som gjør bilen tilgjengelig for svært mange.

1007: Velutstyrt og sikker

1007 derimot, er ikke ment å være noen billigbil. 1007 er blant annet svært godt utstyrt allerede i utgangspunktet. For eksempel er både elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og syv kollisjonsputer å finne blant standardutstyret. I tillegg er 1007 tilgjengelig med ekstrautstyr som glasstak og navigasjon på stor farveskjerm.

Minste kraftkilde er en 1,4-liters bensinmotor og Peugeot har tatt kostnaden ved å utvikle et såkalt Cameleo-konsept. Cameleo består av 18 utskiftbare interiørdeler som er tilgjengelig i hele 12 farveserier. Utskifting av disse interiørdelene skal være så enkelt at 1007-eieren kan klare det på egen hånd. Dermed kan 1007-eieren om ønskelig kjøpe flere Cameleo-serier som matcher ulike antrekk.

Tung

Vis mer


Det høye utstyrsnivået, de elektriske skyvedørene og det avanserte interiøret medvirker til at 1007 blir en mye dyrere bil enn 107 allerede i utgangspunktet. I tillegg får bilen ganske hard medfart i det norske avgiftssystemet. Ikke bare er motorene større og mer effekt-sterke enn de vi finner i 107, i tillegg er 1007 en ganske tung bil. Dagens testobjekt, som har 1,6-liters motor og halvautomatisk girkasse, veier hele 1.216 kilo. Det betyr at bilen veier omlag 400 kilo mer enn 107, noe som alene utløser rundt 16.000 avgiftskroner.

Fra 186.000 kroner

Resultatet er at Peugeot 1007 har en innstegspris på hele 186.000 kroner og i praksis fort runder 200.000-kroners-streken. Er en 373 centimeter lang bil verdt så mye penger? Du skal snart få svaret. Men først kikker vi nærmere på hvordan bilen oppleves med en 110-hesters motor og halvautomatisk girkasse.