TEST: Passat R36 - familie-raceren

For en forrykende familiebil dette er! For et trøkk! For et veigrep! Men...

VW Passat er ikke bilen man forbinder med rå ytelser, heftig motorlyd og frisk og sportslig fremdrift. Enkelte vil gå så langt som til å kalle den traust og kjedelig, men de fleste kjenner den som en av Norges mest ettertraktede familiebiler i mellomklassen - særlig som stasjonsvogn - i konkurranse med Ford Mondeo, Mazda 6 og de aldrende Opel Vectra og Toyota Avensis.

Men Volkswagen har villet gi potensielle kunder som ønsker både en sportsbil - uten å skilte med sin mangel på politiske korrekthet - og som trenger en romslig familiebil, muligheten til å få begge deler i en bil. Resultatet heter Passat R36, og ble første gang vist på bilmessen i Essen for halvannet år siden (desember 2006). Den ble lansert våren 2007.

Tidenes raskeste

Foto: Knut Moberg Vis mer
Umiskjennelig Passat-interiør Foto: Knut Moberg Vis mer


VW Passat R36 er den desidert raskeste Passat noensinne. (vi snakker selvsagt om serie-modeller). Selv ikke den åttesylindrede forgjengeren Passat W8 4.0 med 275 hk (som for øvrig aldri ble noen suksess), kunne vise til tilsvarende ytelser. Eller hva sies om naturlig aspirert 3,6-liters V6 med 300 hestekrefter som gjør 0 til 100 på 5,8 sekunder (og til og med 5,6 som sedan)?

Diskret sportslig

Utseendemessig er R36 bare hakket mer aggressiv enn en standard Passat. Men den ligger da lavere på veien, har en lett modifisert front med større luftinntak og aerodynamiske "lepper" samt sideskjørt. Ellers er det R36-logoet som sladrer om hva slags potent autobahn-sluker dette er. Interiøret er også noe piffet opp i forhold til standarden, blant annet med en nærmest holografisk alu-stil dekor på dashbord og konsoll. Sportssetene foran ser tøffe ut med sin kombinasjon av skinn og Alcantara®, gir ypperlig støtte og hjelper på komforten som understellet bare i begrenset grad bidrar til.

3,6-liters V6

KULTIVERT OG SPREK: 3,6-liters V6, 300 hester, 350 newtonmeter. Foto: Knut Moberg Vis mer


Motoren er hverken matet med turbo eller utstyrt med masse sylindre. Ikke desto mindre imponerer den med sin styrke allerede fra beskjedne turtall, og viser seg både meget kraftig og disponibel under aktiv kjøring. Det dreier seg om en V6-sugemotor med et slagvolum på 3,6 liter.

Den er ikke spesielt glad i de høyeste turtall men den supplerer krefter i massevis over et tilstrekkelig bredt register. Den drar riktignok opp til 7.000 omdreininger, men da er det allerede en stund siden den har gitt det meste av det den har å by på. Maks effekt, 300 hestekrefter (Ja, dette er ikke noen pingle!), opptrer ved 6.600 omdreininger og det kraftfulle dreiemomentet på 350 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.400 til 5.300 omdreininger i minuttet. Dette gir et massivt drag over det som fremstår som motorens naturlige arbeidsregister, og forbikjøringer krever ikke kilometerlange rettstrekninger, men kan foretas på imponerende - og betryggende - korte avstander. Lydbildet er snerrende baryton, sportslig og inspirerende.

Rask dobbelkløtsj

Foto: Knut Moberg Vis mer


På Passat R36 er det VWs utmerkede automatkasse med dobbel kløtsj, DSG, som er standard og eneste alternativ. I vanlig automatmodus lunker man avsted på transportetappene uten stress og med myke girskift - som foregår raskere enn med en vanlig automat. Sjalter man over til sportmodus foregår skiftene kjappere og på høyt turtall. Fremdriften blir imponerende rask. Den aktive fører vil i de fleste tilfeller foretrekke å overta kontrollen selv og disponerer til det formål hendler bak rattet (montert på selve rattet), som gir den rette sportslige "feelingen" selv om vi nok synes de virker litt pinglete og med fordel kunne vært både mer generøst dimensjonert og sett litt tøffere ut.

Når det gjelder selve utvekslingen passer den bilen bortimot optimalt. Første trinn gir seg i 60 km/t, annet i 90, 3. trinn i 130 mens femte først legges inn ved 180 km/t. Dette er en bil som er designet for Autobahn! Jevnt i hundre legger turtelleren seg på 2.200 omdreininger

0 til 100 er som nevnt unnagjort på 5,8 sekunder, et tall som kuttes med ytterligere to tideler av sedanversjonen. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Imponerer på veien

R36 er hakket tøffere i fronten Foto: Knut Moberg Vis mer


Passat har generelt gode og betryggende kjøreegenskaper som, med avstivet chassis og lavprofildekk kan nærme seg det sportslige. Allikevel ble vi imponert av den stålsikre og skarpe oppførselen "vår" R36 la for dagen under testen. Under aktiv kjøring på svingete veistrekninger glemmer man fullstendig at man faktisk har å gjøre med en stor og tung stasjonsvogn med stort bagasjerom og plass til fem personer. Det fra før kompetente Passat-understellet er her betraktelig avstivet - for øvrig uten helt å drepe komforten, chassiet er senket med tre centimeter, og 4Motion-systemet hjelper på fremdriften ved pådrag i krappe svinger og på vanskelig føre. Karakteren blir dermed fra lett understyrt til nøytral, men noen sladdebil er dette ikke. Den betryggende Passat-følelsen dominerer, men på et adskillig høyere ytelsesnivå.

Haldex II

Førermiljøet i R36 er hakket sportsligere, og vi slipper den blå lyssettingen. Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Dette har selvsagt både med 4Motion firehjulsdrift å gjøre og med de påpasselige elektroniske hjelperne (Antiskrens-systemet kan ikke kobles fullstendig ut). Firehjulsdriften er av typen Haldex av annen generasjon og ble introdusert i stedet for TorSen differensial da Passat gikk over til tverrmontert motor. I motsetning til første generasjon Haldex har vi her å gjøre med permanent firehjulsdrift, da minimum ti prosent av drivkraften til enhver tid overføres til bakhjulene. Disse får mer krefter ved behov, men bilen får aldri noe som ligner bakhjulsstyrt karakter.

Meget bra, mangler krydder

Totalt sett sitter vi igjen med en svært god følelse etter kjøreopplevelsen, men det lille ekstra, krydderet, den store underholdningsfaktoren, er holdt igjen av svært flinke, men også svært seriøse, VW-ingeniører. Men det er dette som passer for kunde-målgruppen.

Pris/konkurranse

Vi dro på smilebåndet da vi etter testen hørte en kommentar fra en britisk journalist på BBC som,etter å ha testet R36, sa: "Briljant bil på mange måter, men er det virkelig noen som kan tenke seg å betale 32.150 pund (litt over 300.000 kroner) for en Passat, selv med disse ytelsene og riktig så velutstyrt...? "

Hos oss i Norge er prisen, takket være avgiftsutregningen, tre ganger så høy som i Storbritannia, og spørsmålet dermed minst like relevant. Hvem betaler over 900.000 kroner for en Passat? Kanskje svaret er: Den frustrerte familiefaren som ved å anskaffe denne slipper å kjøpe både en familiestasjonsvogn til 400.000 og en sprek kupé til over en halv million...?

BMW-alternativ

Sportsseter i skinn og Alcantara, prydet med R36-logo, gir ypperlig støtte. Foto: Knut Moberg Vis mer


Han kan i så fall også vurdere BMW 335xi Touring med automatgir, (fra 924.000 kroner), som gir 0 til 100 på 5,7 sekunder takket være sine 306 hestekrefter og 400 newtonmeter fra en enda mer briljant motor enn den som sitter i Passaten. Også BMWs X-drive firehjulsdriftssystem som denne bilen er utstyrt med er en del mer avansert enn 4Motion. Derimot er BMWen i langt mindre grad familiebil, har betydelig mindre innvendig plass, og en god del utstyr må det betales ekstra for for å komme opp på Passat R36-nivå i så måte. BMW 335i Touring koster for øvrig fra 844.000 kroner med manuell girkasse og bakhjulsdrift.

Lancer Evo, Impreza WRX STI

I mellomklassen for øpvrig er det ingenting å oppdrive som matcher denne Passaten. Siste generasjon Mitsubishi Lancer Evo vil imidlertid bli et interessant alternativ fra et rent sportslig synspunkt hvis man kan greie seg med en sedan og en god del mindre plass. Det samme gjelder Subaru Impreza WRX STI. Begge disse er allikevel, tross en viss "oppmyking" i siste generasjon, mer rallybil i sivil enn hyperrask familiebil.

Vectra OPC

Foto: Knut Moberg Vis mer


Slik sett fremstår Opel Vectra OPC som en mer direkte konkurrent - og egentlig eneste "klassemakker" - med sin 2,8-liters turbo-V6 på 280 hester. Den koster fra 728.000 kroner med manuell og 778.000 med automatkasse. Vi ville allikevel holde en knapp på Passaten her - den er en mer moderne bil, motoren er mer kultivert og 4Motion-systemet gir den et distinkt pluss på veien. Vectra er også en god del tregere med sine 6,7 sekunder fra 0 til 100 med automat og 6,3 med manuell girkasse, mot Passatens 5,8.

Konklusjon

Vi likte Passat R36 veldig godt og synes det er det mest gjennomførte produktet når det kommer til sportslig mellomklasse. Allikevel: Dette er og blir en bil for svært spesielt interesserte, og vi synes prisen på 920.000 kroner er ubehagelig nær BMWs alternativ.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Se store bilder av Passat R36 her!