TEST: Passat, Mondeo og C5 - storselgere for familien

Volkswagen Passat og Ford Mondeo har lenge vært blant Norges desidert mest solgte biler. Nå utfordres de av nye Citroën C5.

«Alle bilene er testet som stasjonsvogner og med 2,0 liter store dieselmotorer og automatgir.»


Stasjonsvogner fra mellomklassen er populære familiebiler i Norge. Spesielt kjøpes de med dieselmotorer på rundt 2,0 liter og om lag 140 hestekrefter, og gjerne også automatgir dersom budsjettet tillater det. Dagens trippeltest er altså høyaktuell for alle barnefamilier og andre som trenger litt ekstra med plass.

Forventninger til C5

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Før vi går løs på bilenes egenskaper, oppsummerer vi kjapt litt om deltakerne. Vi starter med den nyeste bilen og den det knytter seg størst spenning til, nemlig Citroën C5. Allerede ved første blikk er det klart at dette blir et spennende bekjentskap. Designen er elegant og vellykket i de aller flestes øyne. Også innvendig ser dette bra ut og kvalitetsfølelse og materialkvalitet imponerer. At vi fikk et svært godt inntrykk på lanseringen tidligere i år, gjorde ikke ting mindre spennende.

Mondeo referansen

Ford Mondeo er vår klasseleder og en referanse både når det gjelder plass og kjøreegenskaper. Også komforten er imponerende i denne bilen. Det betyr at det skal mye til for å vippe denne bilen av tronen.

Passat eldst

Volkswagen Passat er eldst i denne gjengen, men heller ikke den er eldre enn tre år. Vi må innrømme at vi ble litt overrasket over dette da vi sjekket lanseringstidspunktet, for fornyelsestakten i denne klassen har vært høy. Dermed har Passat stort sett nyere konkurrenter å forholde seg til, til tross for sin relativt unge alder. Men Passat har også blitt oppdatert, med en dieselmotor som nå benytter common rail dieselinnsprøytning.

Stasjonsvogn, diesel og automat

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Alle bilene er testet som stasjonsvogner med 2,0 liter store dieselmotorer og automatgir. I tillegg har de høyeste utstyrsnivå. Vi snakker etter hvert altså ganske kostbare biler, alt ekstrautstyr inkludert. Både Mondeo og Passat starter i disse utgavene på like under 400.000 kroner. Citroën C5 er klart dyrest og begynner i den testede utgaven på 451.000 kroner.

Kan nykommeren C5 forsvare merprisen? Og hvordan står den seg mot klasselederen Mondeo? Er Passat akterutseilt?

Vi starer med motor og kjøreegenskaper.

(NB: Denne testen ble første gang publisert 14. juli).