Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Outlander med diesel og automat

Vi har testkjørt en nylig oppdatert Outlander med sprek dieselmotor og automat. En attraktiv SUV er blitt enda mer attraktiv.

Oppdatert

Mitsubishi Outlander er en populær SUV i Norge og det fortjener den. Den er romslig, praktisk, veldesignet og kjører bra til en ikke ublu pris. Men konkurransen har hardnet til, og det har produsenten tatt konsekvensen av. På tampen av fjoråret ble dermed den japanske folke-SUVen ganske grundig oppdatert og oppgradert.

Endret design

Den mest synlige endringen er den nye fronten, som den kompakte mellomklassebilen Lancer var først ute med. Det strengere uttrykket synes vi for vår del var unødvendig på denne bilen, men vi er ikke av den oppfatning at utseendet er forringet i overdrevet grad. (At småbilen Colt skulle få det samme oppsynet stiller vi oss derimot uforstående til...)

Utstyrsnivå er også oppjustert og nyheter som bakkestartassistent og svingbare hovedlys har dukket opp.

Faktisk fra 230.000 kroner

Kaster man et blikk på Mitsubishi-prislisten idag fremstår bilen som konkurransedyktig. Outlander er nå tilgjengelig, med forhjulsdrift, fra 230.000 kroner som varebil og fra 300.000 kroner som personbil. Da er det mest nødvendige av utstyr på plass. For de som må ha firehjulsdrift blir prisen en god del høyere: Personbilutgaven som trekker på alle fire starter på 380.000 kroner.

Klasseleder i starten

Nye Outlander til venstre, utgående til høyre Foto: Knut Moberg Vis mer


Da dagens Mitsubishi Outlander gjorde sin entré på det norske markedet for tre år siden, utropte vi den til den nye sjefen i folke-SUV-klassen. Vi fant bilen attraktiv på en rekke områder og kombinasjonen av sterke sider og en akseptabel pris oppveide i våre øyne noen svakheter som et billig virkende interiør og et til tider stumpt hjuloppheng.

Nedgang i fjor (?)

Bilen fremstår i salgsstatistikken som en av taperne i fjor, noe vi synes var overraskende. Men importøren insisterer kraftig på at de offisielle tallene er misvisende og at 2008-tallet, som det relateres til, i praksis inkluderte såpass mange som 1.200 biler som det var inngått kontrakt på i 2007. Det stemmer nok i stor grad. (Vi minner nok engang om at Opplysningsrådet for Veitrafikken offentliggjør tall på nyregistrerte biler - det dreier seg altså ikke om salgstallene for inneværende måned).

Tidligere kraftfull men ukultivert

Outlander ble lansert høsten 2006 med en attraktiv innstegspris og med noe som var nytt i annen generasjon, nemlig en dieselmotor. Toliteren fra Volkswagen med 140 hester har da også fungert meget greit i bilen tross sin manglende gangkultur og lite tilfredsstillende støynivå - det er tross alt en kvasi-terrengbil vi har med å gjøre. Krefter og trekkraft har den så det monner, og mange kunder har vært storfornøyd med det.

Bensinvariantene kan vi la ligge - vi har riktignok kjørt 2,4-litersversjonen med trinnløs girkasse, som vi slett ikke har mye å utsette på - men nå er det engang slik at det er diesel som gjelder i denne klassen.

Automat omsider på plass

Mange nordmenn ønsker imidlertid diesel i kombinasjon med automatgir og det kunne ikke Mitsubishi tilby på Outlander. Det kan de nå.

Dobbelkløtsj TC-SST

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når de først skal tilby automat med diesel trår de likegodt til og introduserer sin egen løsning hvor et dobbeltkløtsjsystem erstatter momentomformeren i en klassisk automatgirkasse, akkurat som Volkswagen har gjort i flere år med sin DSG (S-Tronic hos Audi). I Mitsubishi Outlander heter denne girkassen TC-SST. Det er denne vi har testet i kombinasjon med den mer avanserte dieselmotoren fra PSA, som ble introdusert i Outlander for to år siden, men kun med manuell giring tilgjengelig.

Forbedret førermiljø/kvalitetsinntrykk

Oversiktlig og enkelt førermiljø Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi nevnte oppgraderingene på eksteriøret, som vi for så vidt ikke anså som spesielt nødvendige. Derimot ser vi på endringene i interiøre som et positivt grep. Mitsubishi får ofte kritikk fra motorjournalister for sin lemfeldige omgang med billig virkende hardplast. Vi har aldri vært av de som dømmer en bil nord og ned av den grunn; det er viktigere at det hele er godt sammenskrudd og driftssikkert. Allikevel kom det som en positiv overraskelse at Mitsubishi har gjort den innsatsen å kle dashbord og dørpaneler i mykt materiale - kunstskinn med lyse sting som øyeblikkelig gir en bedre kvalitetsfølelse.

Brukervennlig - nesten...

Førermiljøet fremstår for øvrig visuelt omtrent som før og vi setter pris på oversiktlighet, ergonomi og enkelhet, selv i denne høyest utstyrte versjonen. MEN. Dessverre er fortsatt rattstammen kun regulerbar i høyden - ikke i lengden. Dette anser vi som fullstendig uakseptabelt på en så ny bil i denne klassen. Vi ber (og vi, med andre, har tidligere formidlet denne bønn til en tydelig brydd Europa-PR-sjef), om at Mitsubish foretar det lille grepet som skal til for å slippe å motta denne kritikken om igjen og om igjen...

Romslig og smart

Når det gjelder plassforhold er Outlander en av de romsligste i klassen, og seteløsningene for både andre og tredje seterad er enkle og fleksible. Bagasjerommet er best i klassen og som syvseter felles tredje seterad bortimot usynlig ned i gulvet mens bilen som kjent er gyldig som varebil når kun forreste seterad behøves. Feller man ned seterader to og tre i personbilen har man også et gedigent lasterom til disposisjon. Bakluken er også praktisk da nederste del kan felles ned separat og tjene som stigtrinn eller sitteplass ved picnic eller andre fritidsaktiviteter.

Sterkeste diesel nå med automat

For to år siden introduserte Mitsubishi Peugeot-Citroën-motoren med 2,2 liter slagvolum, 156 hestekrefter og 380 newtonmeter dreiemoment. Den ble ikke solgt i store antall da bilen med denne motoriseringen blir en god del dyrere. Men den er mer kraftfull, mer harmonisk, mer stillegående. Den gir ytterlig forbedrede forbikjøringsegenskaper. Og nå kan den altså kombineres med automatgir.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt lenger opp dreier det seg om en dobbeltkløtsj-girkasse. I praksis oppleves den som en klassisk automat. Den har seks trinn og vi fant ingenting å utsette på den. Dobbeltkløtsjteknologien vi har med å gjøre her ble introdusert med Lancer Evolution, og de har til felles at det tar litt tid å komme i gang - hvorav relativt svak 0-100-tid. Men når bilen er kommet i bevegelse er fremdriften rask og smidig, girskiftene foregår raskt og mykt. Det er også mulig å skifte gir manuelt med hendler på rattet.

God kjøreopplevelse

I denne utførelsen har Mitsubishi Outlander altså nok av krefter, en god automatkasse og de gode egenskapene den hadde fra før. Dette gjelder også ytelser, kjøreegenskaper og kjøreopplevelse generelt. Støynivået er lavere enn med 2.0-motoren fra Volkswagen og kjøreegenskapene forutsigbare og ganske sportslige i forhold til typen bil. Komfortnivået er på det jevne - litt stumpe reaksjoner kan oppleves over markerte ujevnheter, noe som kan ha med dekkdimensjonene å gjøre - Instyle + er utstyrt med 18-tommere (for øvrig standard fra utstyrsnivå Intense. For øvrig er ikke Outlander av de mest stillegående i klassen; det store interiørvolumet gir en del resonans og vi opplevde tidvis en del rullestøy. Totalbildet når det gjelder støy er imidlertid en god del bedre enn tidligere.

OK firehjulsdrift

Firehjulsdriften er av god standard, av typen hvor bakhjulene griper inn ved behov. føreren kan selv via en dreiebryter i midtkonsollen velge om hun eller han ønsker forhjulsdrift eller automatisk styrt firehjulsdrift. I tillegg kan føreren under spesielt vanskelige forhold velge "Lock", noe som sørger for fast 50/50-fordeling av kreftene. Outlander er av typen SUV som kan forsere brøytekanter og komme opp den tilsnødde hytteveien. Dessverre oppdaget vi at den nye fronten - som det kan ses på bildene - er mindre egnet til "snøfonn-forsering" enn den forrige...

Nye Outlander til venstre, utgående til høyre Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Oversiktlig og enkelt førermiljø Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Konkurrenter

Hvis man ikke trenger så mye plass som Outlander tilbyr, og hvis syv seter ikke er noe tema, kan man vende seg mot de rimeligere VW Tiguan, Ford Kuga og Toyota RAV4. Men disse kan ikke konkurrere mot testbilen vi omtaler her. Kriteriene romslighet og fleksibilitet samt muligheten for en tredje seterad - det hele kombinert med sterk dieselmotor og automatgir - blir for mye for dem.

Når det gjelder Nissan X-Trail og Honda CR-V, som vi testet helt nylig, stiller de opp med seriøse argumenter, men etter vår mening står Outlanderen også her igjen med det beste forholdet pris/ytelser. Som en leser har påpekt glemte vi å nevne Nissan Qashqai +2 og det er en interessant konkurrent som også kan leveres med syv seter og har en nogenlunde sammenlignbar pris. Her er imidlertid også Outlander best på plass og den er mer rendyrket SUV enn Crossoveren Qashqai +2. Denne kan imidlertid fint vurderes ut fra sine kvaliteter.

Når alt kommer til alt må det understrekes at Mitsubishi kan skilte med fem års garanti. Det er tungen på vektskålen som får den til å bikke i Outlanders favør.

Konklusjon

Testbilen vi kjørte er toppmodellen i Outlander-programmet med, i tillegg til den sterke dieselmotoren, firehjulsdrift og automatgir, utstyrsnivået Instyle + som inkluderer den tredje seteraden, skinnseter med el-justering på førersiden, bi-xenon svingbare hovedlys, navigasjon, musikkserver og ryggekamera og 710 watts Rockford Fosgate musikkanlegg. Prisen er da 500.000 kroner. Rimeligste utgave med diesel og automat koster 450.000 kroner. Det er samme bilen med utstyrsnivå Intense; da mangler det harddiskbaserte underholdnings/info-systemet med navigasjon og ryggekamera, samt AUX-inngang.

Oppgraderte Outlander er etter vår mening et produkt som har all aktualitet på markedet igjen. Det er en meget velutstyrt, velmotorisert og romslig SUV som tilbys her, og en halv million kroner - riktignok mange penger - er en OK pris for en så komplett bil som den vi har testet. Og skrur man ned ambisjonsnivået kan man finne en brukbar og helt greit motorisert Outlander ned mot 300.000 som personbil.

Uansett: Den som skal ha en romslig, praktisk SUV med plass til opp til syv personer og god fremkommelighet, og som i tillegg sverger til dieselmotor og automatgir, finner ikke noe bedre kjøp på det norske markedet enn dette.

...

Men, vi gir oss ikke: Bare så synd med det forbaskede fraværet av lengdejustering på rattet!

Tekniske data (Med 6-trinns TC-SST dobbeltkløtsj girkasse (automat))
  
Motor2.2 D-ID diesel R4
Slagvolum2.179 cc
Effekt156 hk
Dreiemoment380 Nm v. 2.000 o/min
Toppfart198 km/t
0-100 km/t11,7 sek
Forbruk0,73 l/mil
CO2-utslipp192 g/km
Vekt1.755 kg
Lengde4.665 mm
Bredde1.800 mm
Maks. høyde1.720 mm
Bagasjerom (som 5-seter)771 l
Minstepris Outlander med diesel og automat449.900 kr