TEST: Outlander - den nye sjefen blant folke-SUVene

Forrige generasjon Outlander nådde aldri opp blant de beste i folke-SUV-klassen. Etterfølgeren derimot, har så mange sterke kort i ermet at den seiler opp som vår nye favoritt.

Vi skal i løpet av denne testen forsøke å begrunne hvorfor nye Mitsubishi Outlander fremstår som det beste kjøpet i folke-SUV-klassen. Men først innleder vi med noen setninger omkring historikk og design. Historien om Mitsubishi Outlander startet nemlig her i landet så sent som sommeren 2003, for snaue fire år siden. Outlander I var kun tilgjengelig med bensinmotorer, noe som ikke ville vært så farlig for fem-seks siden, men som har vært en hemsko for modellen etter hvert som stadig flere nordmenn har valt å gå for dieseldrift. I tillegg manglet Outlander i våre øyne egenskapene som skulle til for å utfordre storselgere som Toyota RAV4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

Større og flere seter

Vis mer


Etter mindre enn fire år på markedet settes det nå altså punktum for første generasjon Outlander - noe vi regner med at den norske Mitsubishi-importøren er svært glad for. Erstatteren er nemlig av et helt annen kaliber enn sin forgjenger. For det første er Outlander II en større bil. Den nye bilen er 464 centimeter lang (+10 cm), 180 centimeter bred (+2 cm) og 172 centimeter høy (+5 cm). Dette betyr at Mitsubishi har fått plass til en tredje seterad, noe som i sin tur innebærer at merket nå kan friste med en syvseter.

Prisvinner

Riktignok finnes det flere andre høye firehjulstrekkere med tre seterader. Men ingen kan utfordre Mitsubishi når det kommer til pris. Syvseters-utgaven av Outlander starter nemlig på 395.000 kroner. Og da snakker vi ikke om en ribbet variant, men om en bil som tvert i mot kan skilte med en adekvat standardutstyrsliste. Til sammenligning har syvseters-utgavene av Chevrolet Captiva og Hyundai Santa Fe innstegspriser pålydende 460.000 og 486.000 kroner. For ikke å snakke om Nissan Pathfinder og Volvo XC90, som starter på nærmere 700.000 kroner.

Vi sier selvsagt ikke at Mitsubishi Outlander er en bedre bil enn Volvo XC90. Poenget er at Mitsubishi med denne modellen har sørget for at langt flere nordmenn heretter vil kunne oppfylle drømmen om en høy firehjulstrekker med syv sitteplasser.

Outlander, C-Crosser og 4007

Vis mer


Hvis du er blant dem som nærer nettopp denne drømmen, skal du imidlertid være klar over at Outlander II er en trilling. De to søsknene heter Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 og kommer i løpet av året. Men fordi disse kommer med en kraftigere dieselmotor enn dagens Outlander-diesel, regner vi med at disse fransk-japanske bilene vil bli dyrere enn Mitsubishis versjon.

Mitsubishi var altså heldige nok til å være først ute med sin variant. En av årsakene til at Mitsubishi vant kappløpet, er at Outlander II har vært i produksjon helt siden oktober 2005, da den japanske utgaven ble introdusert.

Varebil til våren

Med fem seter starter Outlander på 360.000 kroner, noe som er en svært konkurransedyktig pris. Men selv om du skulle synes at 360.000 kroner er for mye, trenger du ikke nødvendigvis å ta farvel med den nye Mitsubishien. Den norske importøren opplyser nemlig at de er helt sikre på at Outlander vil bli godkjent som varebil. Varebilen vil sannsynligvis være i salg i mai måned, og vil selvsagt koste langt mindre enn personbilutgaven.

To nye motorer på vei

Vis mer


Det er også greit å være klar over at potensielle Outlander-kunder vil få flere valgmuligheter i løpet av året. I dag er Outlander kun tilgjengelig med manuell girkasse og en 2,0-liters Volkswagen-diesel som yter 140 hestekrefter. I november vil imidlertid en ny 2,2-liters dieselmotor være på plass. Dette er den samme motoren som blir å finne i C-Crosser og 4007 og vil yte 156 hestekrefter. I tillegg regner den norske importøren med å kunne tilby en 2,4-liters bensinmotor fra november. Det mest interessante med denne, er at den vil kunne tilbys i kombinasjon med en trinnløs automatgirkasse (CVT).

Ulik identitet

For å ikke kannibalisere hverandre, har Mitsubishi og PSA (Citroën og Peugeot) sørget for å gi trillingene ulik identitet. Vi synes Mitsubishis designavdeling har lyktes svært godt med sin versjon og at Outlander fremstår som en lekker og tidsriktig bil med harmoniske og stilsikre linjer.

Offroad-look

Fronten kjennetegnes først og fremst ved en lett gjenkjennelig Mitsubishi-grill flankert at to brede og skarpskårne lykter. De runde tåkelyktene befinner seg dypt inn i støtfangeren og under skiltet finner vi en "morsk munn" i form av et stort luftinntak. En sølvfarvet skliplate avrunder det hele og sørger for at den riktige offroad-looken ivaretas.

Mye sølv

Vis mer


Sett fra siden domineres bilen av svære hjul, kraftige hjulbuer, store sidespeil og sølvfarvede takskinner. Vårt testeksemplar, som hadde det høyeste utstyrsnivået (Instyle) har i tillegg sølvfarvede dørlister og dørhåndtak. Legg også merke til hvordan Mitsubishi ved hjelp av smarte lakkeringstriks har sørget for å binde alle de tre siderutene sammen til én enhet.

Diode-teknologi

Også bakparten tar seg i våre øyne godt ut. Den brede og sotede bakruten avgrenses av en takspoiler og tøffe baklykter. Mitsubishi har også denne gangen, som med Grandis, valgt å ta i bruk diode-teknologi. Riktignok er mesteparten av småhullene juks, men de ni ytterste fordypningene i baklyktene rommer hver sin lysdiode. For å ytterligere friske opp bakparten har Mitsubishi valgt å plassere tåkelysene på støfangerhjørnene. Skliplaten derimot, er laget i matt, sort plast og er derfor langt mindre fremtredende enn den vi finner i fronten.

Men hvordan er bilen å kjøre? Hvordan fungerer firehjulsdriften? Og hvor rask er den? Les om motor og kjøreegenskaper her.