TEST: Opel Zafira 1.9 CDTi (100 hk) Enjoy

Vi hadde svært høye forventninger til nye Opel Zafira, som tar opp arven etter en av tidenes mest nyskapende biler. Etter en uke med nye Zafira er imidlertid "skuffelse" stikkordet.


I 1996 lanserte Renault en ny bilmodell ved navn Scenic, og la samtidig grunnlaget for en helt ny bilklasse - fleksibilene. Tre år etter, i 1999, var det Opel sin tur til å kose seg i rampelyset. Dette året kunne nemlig Opel stolt vise frem den nye modellen Zafira, som hadde syv sitteplasser og en prislapp vanlige familier kunne forholde seg til. Ikke nok med det - de to bakre setene kunne elegant felles ned i gulvet. Zafira-eieren kunne derfor alternere mellom en praktisk syvseter og en fem- eller seks-seter med god bagasjeplass.

Dermed la Opel grunnlaget for en virkelig salgssukssess. Zafira trillet sin seiersgang gjennom hele Europa, ikke minst i Norge, hvor bilen ble en storselger.

Touran, Verso og Mazda 5


Siden den gang har det imidlertid mye skjedd, blant annet har svært mange bilprodusenter forsøkt å kopiere Opels suksess-konsept. Zafira stod seg riktignok lenge i sitt møte med nye konkurrenter, men etter som årene gikk ble konkurransen for hard. Mens Zafira trakk på årene, kunne konkurrentene lansere splitter nye modeller med gode og gjennomtenkte løsninger. I 2003 kom Volkswagen Touran, som gikk rett til topps i vår store fleksibiltest. Året etter kom andre generasjon Toyota Corolla Verso med sine geniale seteløsninger. Og i år kom Mazda 5, som i kraft av sine skyvedører og romslighet fremstår som en verdig konkurrent til både Touran og Verso.

Utfordrer de beste

Det begynner med andre ord å bli en stund siden Opel Zafira fremsto som et attraktivt kjøp. Opel har imidlertid i løpet av de siste årene bevist at de kan konkurrere med de beste. Ikke minst har vi latt oss imponere over nye Astra og mini-fleksibilen Meriva. Sistnevnte er et tydelig bevis for at Opel fortsatt besitter høy kompetanse når det kommer til fleksible løsninger.

Høye forventninger


Derfor hadde vi svært høye forventninger til nye Zafira. Ville Opel igjen komme opp med noe helt nytt som ingen hadde tenkt på før? Ville seteløsningen være enda bedre enn den vi kjenner fra Toyota Verso? Og hva med prisene? Ville også andre generasjon Zafira fremstå som hakket rimeligere enn sine konkurrenter?

Konservativ design

Etter en uke med nye Opel Zafira sitter vi med fasiten, en fasit vi etter hvert skal videreformidle. Først tar vi imidlertid en titt på bilens utseende, som overhodet ikke bærer preg av nytenkning. Tvert i mot, endringene sammenlignet med forrige generasjon er overraskende få og små.

Riktignok er front- og baklykter av en ny type - og Opels krom-leverandør har fått mer å gjøre. Likevel, sett under ett er nye Zafira overraskende lik sin forgjenger. Vi skal ikke påstå at bilen er direkte kjedelig, men oppsiktsvekkende er den åpenbart ikke. Det var i hvert fall svært få som snudde seg etter oss den uken vi disponerte bilen.

Lengre og bredere


Selv om det ikke synes så godt, har nye Zafira blitt en ganske mye større bil. Bilen er nå snaue 447 centimeter lang, noe som betyr at den har vokst med hele 15 centimeter i lengderetningen og dermed har blitt klassens tredje lengste bil etter Mazda 5 og Renault Grand Scenic. Minst like interessant er det at bilen har blitt 180 centimeter bred, nesten 6 centimeter bredere enn forgjengeren. Dermed er nye Zafira mellom 1 og 5 centimeter bredere enn sine argeste konkurrenter.

Seks motoralternativer

Nye Zafira er tilgjengelig med seks motoralternativer, hvorav tre er bensinmotorer med henholdsvis 1,6, 1,8 og 2,2 liter slagvolum. I tillegg kan potensielle Zafira-kunder velge blant tre effektvarianter av Opels moderne 1,9-liters dieselmotor. Vi valgte rimeligste variant - 100-hesteren. Les mer om motor, girkasse og kjøreegenskaper her.