TEST: Opel Signum 1.8 Elegance

"Fresh thinking - better cars" lyder Opels nye slagord. Om bilene er så mye bedre enn andre, kan diskuteres. Men det er et faktum at Opel for tiden representerer frisk tenkning.

Vis mer


Som de fleste DinSide-lesere har fått med seg, har vi belønnet Opel Meriva med mange lovord. Bagrunnen for vår begeistring over den nye minifleksibilen, er den smarte bakseteløsningen. Med Signum viser Opel at nettopp nye og smarte løsninger er høyt prioritert der i gården. Signum kan nemlig hevde seg i konkurranse med rendyrkede fleksi- og flerbruksbiler.

Et fjerde alternativ

Signum, som på latin betyr kjennetegn, er basert på samme plattform som Vectra. Vectra finnes allerede i en sedan og en kombikupé-utgave og en stasjonsvogvariant er ventet mot slutten av året. Hva er da vitsen med Signum?

Jo, Signum skal være et fjerde alternativ, et alternativ for den som ønsker en bil utenom det vanlige. Signum er nemlig en slags krysning mellom en kombikupé og en stasjonsvogn. Den er nesten 464 centimeter lang og dermed like lang som en mellomklasse-stasjonsvogn. Den har også en svært lang akselavstand, 283 centimeter.

Brede C-stolper

Vis mer


Men det som skiller Signum fra en ordinær stasjonsvogn, er fraværet av lasteromsvinduer. I stedet har Signum et par usedvanlig brede bakdører og en massiv C-stolpe. En sterkt skrånende bakpart bidrar også til at bilen etter vårt syn får en mer sportslig fremtoning enn det man vanligvis forbinder med stasjonsvogner.

Signum leveres med en rekke ulike motoralternativer, blant annet en 3,0-liters dieselmotor og en 3,2-liters bensin-V6er. Vi valgte imidlertid det rimeligste motoralternativet, en 1,8-liters firer. Holder det for en bil som veier 1.480 kilo? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.