TEST: Opel Corsa 1,3 CDTI - sterk utfordrer

Fjerde generasjon Opel Corsa har nå vært i salg i noen måneder og det var på tide at DinSide gikk den grundigere etter i sømmene enn det ble anledning til ved lanseringen i september i fjor.

Det er et kvart århundre siden General Motors gjorde sitt inntog i den europeiske småbilklassen, og de gjorde det grundig. Opel Corsa (Vauxhall Nova i England) ble lagt merke til og ga Opel et større nedslagsfelt i markedet.

Siden den gang er det blitt tid til tre oppfølgere, den ene bedre enn den forrige. Så også med fjerde generasjon som vi har tatt for oss i denne testen. Hvor viktig bilen er for Opel illustreres ved at det er blitt solgt over 14 millioner Corsa siden den dukket opp for første gang.

"Sub-kompakt"

Vis mer
Vis mer

I likhet med konkurrentene som har introdusert nye modeller i denne klassen de siste par årene, har Opel tatt et skritt oppover mot den tradisjonelle kompaktklassen når det gjelder dimensjoner.
Bare Toyota har greid å motstå denne trenden - Yaris II er fortsatt en ganske kort småbil med sine 375 centimeter. Med sine fire meter i lengden er Corsa IV like stor som nye Renault Clio og bare litt kortere enn de største i klassen per i dag - Fiat Grande Punto og Peugeot 207. Dette bidrar også til å gi mer plass i markedet til segmentet under - mini-bilene, som overtar rollen som rene bybiler, gjerne ganske trendy sådanne.

Fra 155.000 kroner

Nye Corsa er tilgjengelig som tredørs- og femdørsmodell, og de er ganske forskjellige i utseende. Tredørsversjonen, som i Norge tradisjonelt utgjør en svært liten andel av salget, er den litt frekke og sporty varianten, mens versjonen med fem dører - som vår testbil - fremstår som mer "seriøs" og praktisk. Greier man seg med tre dører kan man skaffe seg en ny Corsa til en utropspris på temmelig nøyaktig 154.900 kroner - da med en tresylindret bensinmotor på 998 ccm og 60 hester - og utstyrsnivå Enjoy. Det finnes to utstyrsnivåer over: Sport og Cosmo. Disse to, som eksempelvis har lettmetallfelger og klimaanlegg som standardutstyr, kommer med samme prispåslag i forhold til Enjoy, men vektlegger henholdsvis det sportslige og det komfort-orienterte.

Moderat motorisert

Per i dag er Corsa tilgjengelig med ganske beskjedne motorstørrelser her i landet - maksimalt 1,4 liter. Ved lanseringen fikk vi kjøre en ganske heftig 125-hesters dieselversjon med 1,7 liter sylindervolum, men denne glimrer med sitt fravær i den norske prislisten. Av bensinmotorer finnes en 1,0, en 1,2 og en 1,4-variant (henholdsvis 60, 80 og 90 hk) mens dieselkundene kan velge mellom to versjoner av samme såkalte 1,3-liter hvorav den ene yter 75 hestekrefter mens dens mer potente storebror kan skilte med 90 gamper. Det var sistnevnte som satt i vårt testeksemplar, en Enjoy 1,3 CDTi, forøvrig med en god del ekstrautstyr som definitivt er med på få en til å revidere sin oppfatning av småbiler...

Men først altså, til vår opplevelse av motoren og av kjøreegenskapene.