TEST: Opel Astra 1.6

Opel Astra har hengt litt etter ledelsen i kompaktklassen de siste årene, men har nå kommet med en modell som skal rette på det. Astra skal kjempe mot klasselederne, Corolla, Golf og 307, og har nå også en sjanse til å hevde seg.


Opel har lansert den ene bilen etter den andre som har imponert på forskjellige områder. For eksempel har Opel funnet oppskriften på bra bakseter i både Signum og Vectra. Vectra stasjonsvogn har også et imponerende bagasjerom. Disse bilene leveres også med et svært bredt spekter med spennende motorer. I Meriva har Opel klart å presse inn mye fornuft på en liten lengde og for GTI-gutta finnes Speedster.

Astra sin tur

Det var på høy tid at Astra også fikk sin store gjennomgang. Utgående Astra er en bil vi knapt har nevnt i det siste og salget har også sunket fra rundt 4.500 biler i sitt andre leveår (1999) og ned til 1.000 biler i fjor.

Den nye Astra er en moderne bil hvor det også er lagt vekt på å skape et friskt utseende. Her er det hellakkerte støtfangere, store frontlykter med klart glass som strekker seg langt innover forskjermene, krom og forholdsvis eksklusive materialer også innvendig.

Vi har kjørt modellen som antagelig blir den som mange velger, 1,6-liter med 105 hestekrefter, og mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.