TEST: Nye Volvo XC70

Nye Volvo XC70 er en lekker bil med mange sterke sider. Men et svært begrenset motorutvalg gir stive priser og farlige konkurrenter.

Den utgåtte XC70 var kun tilgjengelig med to motoralternativer. Det samme gjelder etterfølgeren. Den som ønsker bensin må velge en 3,2-liters rekkesekser som yter 238 hestekrefter. Denne kalles XC70 3.2 AWD, leveres kun med automatgir og starter på hele 782.000 kroner. Dermed er bilen uoppnåelig for de fleste av oss.

Fra 572.000 kroner

Heller ikke dieselalternativet, som vi har testet denne gangen, er spesielt rimelig. XC70 D5 starter på 572.000 kroner. Automatgir-tillegget er på hele 54.000 kroner, noe som bringer oss opp i 626.000. Og da snakker vi om prisen for laveste utstyrsnivå - Kinetic. I likhet med forgjengeren blir derfor også nye XC70 en bil for de bemidlede.

Vis mer
Vis mer


Volvo-entusiaster kan imidlertid trøste seg med at nye V70, som jo danner basis for XC70, er langt rimeligere. V70 er nemlig tilgjengelig med 2.4 D-motoren (163 hk). Med denne under panseret starter den forhjulsdrevne V70 på rundt 450.000 kroner.

Lengre og høyere

Felles for både V70 og XC70 er imidlertid at de har blitt større enn bilene de erstatter - i hvert fall utenpå. Nye XC70 er 483,8 centimeter lang, hele 10,5 centimeter lengre enn forgjengeren. Også høyden har økt - fra 156,2 til 160,4 centimeter (+ 4,2). Bredden er imidlertid så godt som uendret - nye XC70 er 186,1 centimeter bred (+ 0,1).

Det faktum at XC70 har blitt både lengre og høyere - samtidig som bredden er beholdt - betyr at bilen får en helt annen fremtoning enn forrige generasjon. Mens utgåtte XC70 fremsto som svært bred og relativt lav, fremstår nykommeren - til tross for identisk bredde - som høy og relativt smal.

Tøff og typisk Volvo

Vi var blant dem som utstøtte frydefulle gisp da vi så de første bildene av nye XC70 i februar. Blant annet syntes vi fronten - med sin todelte støtfanger, hissige frontlykter og sølvinnrammede tåkelykter - fremsto som usedvanlig tøff.

Også i virkeligheten fremstår XC70 som en lekker, tøff og spesiell bil. For det første er XC70 - med sine brede skuldre, fremskutte snute og sidemarkeringslykter - en umiskjennelig Volvo. Den aktive bruken av sort, røff plast og de ulakkerte takskinnene gir bilen et feltmessig preg, mens de definerte frontlyktene og den utstrakte bruken av sølv gir bilen en unik identitet.

Litt overdrevet?

Vis mer


Når det er sagt, kan det settes et spørsmålstegn ved om Volvo denne gangen faktisk har gått litt for langt i virkemiddelbruken. Den utstrakte bruken av sølvfarvet lakk vil nok i enkeltes øyne fremstå som en smule påtatt og jålete. Vi er også blant dem som synes de voldsomme baklyktene er overdimensjonert og at fronten - sett i profil - blir litt for spiss. Ved å velge et mindre skrånende panser ville XC70 fremstått som en kraftigere og mer kompakt bil. Det er også grunn til å påpeke at den sølvlakkerte listen som stikker ut foran fremre støtfanger ikke er spesielt feltmessig.

Har XC70 kjøreegenskaper som kan måle seg med tyske konkurrenter? Er D5-motoren sterk nok? Og hva med automatgirkassen? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.