TEST: Nye Volvo V70 - luksusutgaven

Nye Volvo V70 T6 AWD koster over 900.000 kroner. Lever den opp til den heftige prislappen?

Vi skal snart gi deg svaret på dette spørsmålet. Men før vi kommer så langt må vi selvsagt se litt nærmere på hva slags bil det egentlig er vi snakker om.

Betydelig større utenpå ...

Nye Volvo V70 - tredje generasjon - ble introdusert så nylig som høsten 2007. Mens forgjengeren var basert på S60, er nykommeren basert på S80, noe som blant innebærer at bilen har vokst med 11,3 lengdecentimeter og 5,7 breddecentimeter sammenlignet med forgjengeren. Det betyr i sin tur at vi snakker om en 482,3 centimeter lang og 186,1 centimeter bred stasjonsvogn.

Vis mer
«Mens forgjengeren klassemessig på et vis befant seg i ingenmannsland, har nye V70 plassert seg som en tydelig utfordrer til de tyske merkenes største stasjonsvogner.»


Mens forgjengeren klassemessig på et vis befant seg i ingenmannsland (større enn Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, mindre enn A6, 5-serie og E-klasse), har nye V70 plassert seg som en tydelig utfordrer til de tyske merkenes største stasjonsvogner.

... men ikke inni

Men det er utenpå. Når det kommer til innvendig plass er nemlig V70 skuffende trang. Riktignok er lasterommet bredt og relativt dypt. Men med utgangspunkt i utvendig lengde, er benplassen på andre seterad overraskende svak. Våre målinger tilsier at V70-benplassen faktisk er svakere enn i lillebror V50 og kompaktbiler som Toyota Auris. For ikke å snakke om store mellomklassebiler som Volkswagen Passat og nye Ford Mondeo, som frister med betydelig bedre forhold for lange personer og bakovervendte barneseter. Dette er synd, fordi V70 på de fleste andre områder fremstår som en svært praktisk og gjennomtenkt familiebil.

Syv motoralternativer

Nye V70 er i utgangspunktet tilgjengelig med åtte motoralternativer. Den norske importøren har imidlertid valgt å kutte ut den eneste firesylindrede bensinmotoren, en 145-hesters 2,0-liter. I stedet har importøren valgt å satse på en E85-motor (såkalt Flexifuel) med identisk slagvolum og effekt.

Vis mer


Minste rene bensinmotor blir dermed en 2,5-liters turboladet rekkefemmer (200 hk), etterfulgt av en 3,2-liters rekkesekser (238 hk). Med utgangspunkt i sistnevnte motor har Volvo også laget en 3,0-liters turboladet rekkesekser. Denne produserer 285 hestekrefter og er utgangspunktet for dagens test.

Tre dieselalternativer

På dieselsiden kan V70-kunden velge mellom tre kraftkilder. Aller rimeligst er en 2,0-liters firer som yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter. Dette er en motor vi ikke bare kjenner fra andre Volvo-modeller, men som også er å finne i en rekke modeller fra Citroën-, Ford- og Peugeot. Vi har foreløpig ikke testet V70 med denne motoren under panseret og vet derfor ikke om motoren er kraftig nok til å passe i en såpass stor og tung bil.

I tillegg kommer to varianter av den velkjente Volvo-rekkefemmeren med 2,4 liter slagvolum. De to variantene yter henholdsvis 163 (2.4D) og 185 (D5) hestekrefter.

Fra 390.000 kroner

Vis mer


Med den minste dieselmotoren under panseret starter nye V70 på rundt 390.000 kroner. E85-alternativet starter på rundt 400.000. Disse variantene er imidlertid kun tilgjengelig med manuell girkasse. Innstegspris for den som ønsker automatgirkasse er 2.4D. Denne koster rundt 490.000 med automatkassen om bord.

Firehjulsdrift

Den som ønsker firehjulsdrift har tre alternativer; D5 AWD fra rundt 540.000 kroner, 3.2 AWD fra snaue 800.000 kroner og topputgaven T6 AWD, som koster over 900.000 kroner. Vi har altså sett nærmere på sistnevnte.