TEST: Nye Volkswagen Golf

Sjette generasjon Golf bærer preg av å være en mellometappe, men en vellykket sådan.

Volkswagen bedriver ikke risikosport i kompaktklassen. Og når det gjelder siste utgave av merkets ikon i nyere tid, Golf, er det nesten som om et orakel i organisasjonen hadde advart på forhånd om de økonomiske nedgangstidene som er i ferd med å begynne. Uansett hva VW måtte hevde er dette nemlig ikke noe annet enn en smart måte å forlenge en bils livssyklus på samtidig som kostnadsstrukturen blir bygget ned, noe Peugeot nylig gjorde på sin måte med overgangen fra 307 til 308.

Klasseløs suksess

Golf er en av bilhistoriens desiderte bestselgere og var den mest solgte bilmodellen i Norge så sent som i 2008. Modellen har vært en suksess siden den dukket opp midt på 70-tallet og VW ser ingen grunn til å endre på en oppskrift som har vist seg å fungere over så lang tid uansett hvordan moter og konjunkturer har endret seg. Som VW selv sier det: Det er en klasseløs bil. Den passer for begge kjønn og alle aldre . Det er slik det skal være.

Forsiktig oppgradert

Foto: Knut Moberg Vis mer

TEST: Nye Volkswagen Golf

  1. Store bilder fra Golf-testen


Derfor ble vi ikke overrasket over at Golf, generasjon nummer seks, viste seg å være nærmest maken til forgjengeren. Det er selvsagt ikke helt riktig - bilkjennere vil fremheve den noe renere linjeføringen, fronten som er litt barskere samtidig som den er minimalt prangende - og interiøret, som er fornyet og gjør sitt til at kunden vil føle seg mer verdsatt enn i forrige generasjon. Volkswagen vil på sin side vise til at selv om plattformen er beholdt fra forgjengeren er mer enn 60% av strukturkomponentene byttet ut. Heldigvis har dette skjedd på en slik måte at bilen er vesentlig billigere å produsere enn før.

Winterkorns første Golf

Foto: Knut Moberg Vis mer


Ikke desto mindre er det meget sannsynlig at det virkelige generasjonsskiftet er det som vil finne sted når Golf VII kommer på markedet - og det skal ifølge "vanligvis velinformerte kilder" skje allerede i slutten av 2012. Designere og ingeniører er allerede i full sving med utviklingsarbeidet. Men her skal det altså handle om generasjon seks.

Det var daværende VW-sjef Pitschetsrieder som på et tidlig stadium bestemte at sjette generasjon Golf skulle lanseres tidlig - 2008, altså kun fem år etter lanseringen av Golf V. Han satte sjefsdesigner Murat Günak på jobben med å tegne den. Men så overtok Harald Winterkorn jobben som toppsjef i 2007, utnevnte ny sjefsdesigner (Walter da Silva), og kastet Günaks skisser i papirkurven. Golf VI er altså resultatet av en prosess som har vart i kort tid og attpå til er blitt endret underveis.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Definerer "kompakt"

Golf VI har ikke vokst i forhold til forgjengeren. Den er 420 centimeter lang og 179 centimeter bred. Høyden er til og med noe redusert - til 147 centimeter. Ingen vits i å konkurrere med Golf Plus, som fortsatt står i katalogen - hver sin rolle. Designmessig er bilen som nevnt blitt noe "forenklet" med klart fokus på Golf-modellens kjerneverdier, om enn med et noe "strengere" oppsyn.

208.000 kroner

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nye Golf koster fra 208.000 kroner. Den er blitt mer velutstyrt enn tidligere og til standardutstyret hører ESP (antiskrens), syv kollisjonsputer, aktive hodestøtter, aluminiumsfelger, halvautomatisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser rund baut, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, radio/CD med 8 høyttalere - og midtarmlene foran. Det dreier seg da om utstyrsnivået Trendline. Golf leveres også i de høyere utstyrsnivåene Comfortline og Highline. I motsetning til da forrige generasjon ble lansert, er ikke vårt inntrykk denne gangen at Golf er utilbørlig overpriset i forhold til konkurrentene.

Motorer og girkasser

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder motorer finner man på den ene siden et utvalg kompakte bensinmotorer og på den andre to varianter av toliters-dieselen. Bensinmotorene er tre varianter av 1,4-literen med henholdsvis 80, 122 (med turbo) og 160 hestekrefter (med turbo og kompressor). I tillegg finnes 1,6-literen med 102 hestekrefter. Dieselkunder kan velge mellom 2.0 110 hestekrefter og 2.0 140 hestekrefter, begge med common rail-innsprøytning. Klassisk automatgir tilbys ikke; nå gjelder DSG dobbeltkløtsjkasse for dem som ikke ønsker manuell girkasse. DSG-kassen kommer nå i to versjoner; som syvtrinns-girkasse med tørr kløtsj med bensinmotorene bortsett fra 80-hesteren og som sekstrinns-girkasse med våt kløtsj med dieselmotorene - som har for kraftig dreiemoment for syvtrinns-varianten.

Venter på gjerrigere motor

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det vil dukke opp flere motoriseringer etter hvert og det knytter seg spenning til den nye dieselmotoren på 1,6 liter som blant annet vil komme i en Blue Motion-versjon som skal få et CO2-utslipp på under 100 gram per kilometer.

Stillegående

Testbilen var utstyrt med motorversjonen 2.0 TDI med 140 hestekrefter. Vi kjørte denne motoren første gang siden den ble introdusert med common rail, som Volkswagen har vært sent ute med, i folkeSUVen Tiguan i fjor vinter. Mens versjonen som har 110 hestekrefter byr på 250 newtonmeter dreiemoment, har vi her med 320 newtonmeter å gjøre, og det ved 1.750 omdreininger. Den er utstyrt med siste generasjon common rail-teknologi med et trykk på 1.800 bar, piezo-elektrisk innsprøytning og en turbo med variabel geometri med et ladetrykk på 1,4 bar. Det første som slo oss var at den er svært stillegående og fri for vibrasjoner i nye Golf - den fremstår som mer kultivert i den nye modellen, noe som tyder på god integrering av drivlinjen og god støyisolasjon.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Kraftfull

I tillegg til å være stillegående er denne motoren en kraftfull maskin som gjør at man til enhver tid har ressurser i massevis til akselerasjon og forbikjøringer.Bilen kan om nødvendig trekke halvannet tonn tilhengervekt. Toppfarten er oppgitt til 209 kilometer i timen og 0 til 100 går unna på 9,3 sekunder. Vi opplevde motoren også som fyldig i kraftutfoldelsen og i praksis opplever man sjelden behov for å gire ned. Den manuelle girkassen med seks trinn fungerte for øvrig upåklagelig, med passende utveksling. Sjaltingen foregår mykt og presis - slik vi er vant til hos Volkswagen.

Velkjørende

Foto: Knut Moberg Vis mer


Selve testkjøringen foregikk uten overraskelser av noe slag; nye Golf viser seg akkurat like bra som vi forventet at den skulle være. Kjøreegenskapene er gode og betryggende som på forrige generasjon, og det er vanskelig å sette fingeren på noen presis utvikling i så måte. Det er ikke så rart; det meste av understell og hjuloppheng går igjen fra generasjon 5. Det nye med generasjon 6 er at kundene nå kan anskaffe adaptivt understell - såkalt DDC - som gir muligheten til å velge mellom forskjellige demperinnstillinger (komfort, normal og sport). Testbilen var ikke utstyrt med dette systemet, men hadde til gjengjeld tilvalget "sportpakke Porto", som koster 5.100 kroner og inkluderer sportsunderstell og 17-tommers felger. Bilen var altså noe "fastere i fisken" enn standard Golf, uten at vi led noen nød av den grunn.

God komfort

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi lot oss nemlig imponere over komfortnivået i nye Golf; her har tydeligvis Volkswagen gjort en ekstra innsats siden sist. Til tross for sportsunderstellet opplevde vi nemlig dempingen som effektiv og passe myk og oppsettet som nærmest ideelt avpasset mellom behovet for presise kjøreegenskaper og en komfortabel reiseopplevelse. Vi har allerede nevnt at motorlyden var forbilledlig dempet, men også generelt vil vi si at det lave støynivået i Golf er noe av det som gjør at man merker at dette er en ny generasjon. Dette er verdig en god bil i klassen over - og Golf setter standard i klassen.

Trivselsfaktor

Dette gjelder også trivselen om bord generelt. Ikke bare er komforten ytterligere hjulpet av ny design på setene, men både disse og interiøret for øvrig gir en tilnærmet luksusfølelse. Både når det gjelder design på dashbord og instrumentpanel, ergonomi og kvalitetsinntrykk er det bare å bøye seg i støvet. Vel er det konservativt og kan ikke kalles spennende, men det er da heller ikke det som trengs mest i denne typen bil. Når det gjelder plassforholdene er de naturlig nok omtrent de samme som i forgjengeren, det vil si på det jevne i klassen, men romslighetsfølelsen i baksetene er blitt noe forbedret takket være den nye utformingen på setene. Bagasjerommet er for så vidt greit i klassen; de som trenger mye lasteplass bør se seg om i klassen over eller velge stasjonsvogn.

Konkurrenter

Hvordan greier så nye Golf seg i konkurranse med andre kompakte femdørs-kombier med sprek dieselmotor? Vi kommer på et senere tidspunkt til å teste Golfen med 110-hestekreftersversjonen av denne motoren - som ytelsesmessig er tilstrekkelig for de fleste og som koster drøye 20.000 kroner mindre. Vi kommer da til å kjøre den i duell med det som i det norske markedet fremstår som den farligste konkurrenten, nemlig Toyota Auris.

Nettopp Auris kommer i en versjon som kan sammenlignes med dagens testbil. Det dreier seg om Auris 2.0 D-4D med dieselmotor på 126 hester. I utstyrsnivå Executive koster den 291.000 kroner, og har da noe mer standardutstyr enn vår Golf. Imidlertid blir den slått av VW Golf både når det gjelder ytelser, forbruk og utslipp, opplevd kvalitet og kjøreegenskaper. Den er imidlertid designmessig mindre klassisk, er romsligere og har smartere interiørløsning.

Peugeot 308 er også blitt en av våre favoritter i klassen og kan stille med en 2.0 HDi Premium med 136 hestekrefter til en pris på 286.000 kroner. Peugeoten er noe romsligere og er en behagelig bil å kjøre samtidig som den også har et ganske høyverdig interiør. Vi mener den var blitt en bedre bil enn forrige generasjon Golf. Men etter vår mening har nå Volkswagen kjørt forbi igjen...

Honda Civic har en sprek opponent i sin versjon 2.2 Sport. Den har en fyrrig dieselmotor på 140 hester men som oppleves sprekere, den har en design som befinner seg på motsatt side av skalaen i forhold til Golf, og den er meget velkjørende. Men den står klart tilbake for Golf når det gjelder komfort og opplevd kvalitet samtidig som prislappen bikker 300.000 kroner.

Ford Focus er en skummel konkurrent i og med at den nylig fikk en ansiktsløftning/oppgradering. Dette er fortsatt den bilen i klassen som er morsomst å kjøre uten at det vil være det mest tungtveiende argumentet for de fleste kunder i forhold til Golf. Focus er også hakket romsligere, men vi mener den ikke når opp på komfortsiden. En Focus 2.0 TDCi Titanium koster 297.000 kroner.

Når vi tester 110-hestersversjonen vil det bli aktuelt å ta andre konkurrenter med i betraktningen, som Hyundai i30 og Kia cee'd - to koreanere som nå må tas på alvor i kompaktsegmentet.

Konklusjon

Det finnes biler i kompaktklassen som på enkeltområder tiltaler oss mer enn nye Golf. Men ingen er så gjennomført bra på det meste. Nye Golf har kort og godt forbedret sine svake sider og beholdt de sterke. Den fremstår dermed igjen som vår klassefavoritt.

Se store bilder fra biltesten her!

Spesifikasjoner

PRIS OG AVGIFTERVW Golf 2.0 TDI 140 hk Highline
Pris (eks. frakt og levering)289.400
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR-4
Slagvolum1.968
Effekt140 hk/4.200 o/min
Dreiemoment320 Nm/1.750 o/min
Girkasse/TrinnM/6
DrivhjulForan
Aks. 0-100 km/t9,3
Toppfart209 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumDiesel/55 l.
Forbruk (blandet)0,49 l/mil
CO2-utslipp (blandet)129 g/km
Diesel-partikkelfilterJa
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.300
Lengde4.200 mm
Bredde1.786 mm
Høyde1.479 mm
Akselavstand2.578 mm
Tillatt tilhengervekt1.500 kg
Dekk, standard205/55-16
Dekk, testbil205/45-17
Alu. felgerJa
  
EURO NCAP (på publiseringstidspunkt) 
Kollisjonstest: Poeng/stjerner (maks. 37/5)36/5
Barnebeskyttelse: Poeng/stjerner (maks. 60/5)41/4
Påkjørsel: Poeng/stjerner (maks. 36/4)22.mar
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer2 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer1 stk
Deaktivering av passasjerkollisjonsputeJa
Hodestøtter5 stk
Trepunktsbelter5 stk
LyktespylereJa
TåkelykterJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk/SonerJa/Nei/1
El. vindu foran/bakJa/Ja
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioNei
KjørecomputerJa
FartsholderNei
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
Serviceintervall30.000 km