<b>LEKETØY:</b> Selv om motoren mangler litt spark, er det fortsatt mulig å leke utenfor veien. Foto: JAMIESON POTHECARY
LEKETØY: Selv om motoren mangler litt spark, er det fortsatt mulig å leke utenfor veien. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Test: Nye Toyota Hilux

Hilux har litt av et rykte å forsvare. Er åttende generasjon Hilux fortsatt verdens mest robuste pickup?

Mens de fleste bilmodeller blir like raskt glemt som vinneren av fjorårets Paradise Hotel, er det noen få som har oppnådd evigvarende legendestatus i bilverdenen. Toyota Hilux er definitivt godt plassert i den siste kategorien.

Hilux er snart 50 år gammel, men det var ikke før i 1986 bilen ble kjent verden over, grunnet omfattende bruk under Libya-konflikten midt på 80-tallet. Knapt en nyhetssending eller et avisoppslag ble publisert uten bilder av en gjeng soldater stappet opp på planen til en Hilux, gjerne med en Kalashnikov over skulderen i full fart gjennom ørkenen. Krigen ble faktisk døpt «Toyota-krigen».

Dette var kanskje ikke helt det Toyota ønsket seg, men all pr er god pr, sies det.

Toyota Hilux ble selve symbolet på en uslitelig terrengbil som tåler absolutt alt, til og med krig.

Statusen som verdens mest hardføre pickup ble forsterket da TopGear prøvde å ta livet av en femte generasjons Hilux uten hell. Det var også grunnen til at undertegnede ble inspirert til å kjøpe en 1989-modell.

INGEN HINDRING: Med lav serie og differensial lås koblet inn, skal det mer til enn dette å stoppe nye Hilux. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Tøff testrute

Med et så bunnsolid rykte å forsvare er det greit å sette bilen skikkelig på prøve, og ørkenen i Namibia må vel duge for den åttende generasjonen av pickupen.

Afrikas nest minst befolkede land består hovedsakelig av nettopp ørken, og i det området vi kjører blir vi fortalt at det er flere år siden forrige regnfall. Hovedveiene er en blanding av grus og grov stein, som på sitt beste ligner en forlatt hyttevei.

Her ligger det an til krevende terrengkjøring og heftig lek i sanddynene. Med andre ord: Et perfekt sted for en test.

Les også: VW Amarok utfordrer Toyota Hilux!

Kraftig forsterket

Hilux var ikke akkurat noen lettvekter fra før, og den åttende generasjonen har tatt en god runde på gymmen, med kraftig proteintilskudd.

Rammekonstruksjonen er blitt kraftig forsterket. Tykkelsen på tverrbjelkene har økt, og rammevangene er blitt 30 millimeter lenger. Totalt er selve rammen blitt 20 prosent stivere.

Tillatt tilhengervekt er nå 3.500 kg.

Kjører du rundt med så tunge lass, er det greit å få hjelp av TSC-systemet (Trailer Sway Control), som justerer motor og bremser for å bidra til økt stabilitet.

LAV PULS: Med DAC (Descent Assist Control) koblet inn kan du ta slike hindringer helt i ro. Foto: JAMIESON POTHECARY
STERK MED LITE SPARK: Motoren på 150 hestekrefter var lite inspirende, men dreimomenten på 400 newtonmeter holdt i massevis. Foto: JAMIESON POTHECARY
STILFULLT: Nye strukket lykter med LED lys gir Hiluxen en etterlengtet modern designpreg.
INGEN HINDRING: Med lav serie og differensial lås koblet inn, skal det mer til enn dette å stoppe nye Hilux. Foto: JAMIESON POTHECARY
TØFFING: Nye Hilux er fortsat en barsk bil.
BALANSERT: Selv i dobbelcab utgave er Hilux en godt designet bil. Foto: JAMIESON POTHECARY
KLAR FOR UTFORDRINGER: Sterkere ramme, bladfjærere, demperer og økt bakkeklaring. Hilux er klar for krig! Foto: JAMIESON POTHECARY
STAKKARS: Lakken fikk kjørt seg i Namibia. Tornebusker med tre centimeter lang nåler klarte likevel ikke å lage varige men. Foto: JAMIESON POTHECARY
STABILT: Med 20 prosent stivere ramme og kraftig oppgradert understell var det ingen problem å holde 110 km/t på løst underlag.
FLOTT INNEKLIMA: 10 timer i strekk på slike sand og grusveier med utetempratur på 36 grader var ingen store oppgave i nye Hilux. Foto: JAMIESON POTHECARY
SNILLERE INNE, LIKE TØFF UTE: Selv om Toyota har fokusert mye på komfort og bedre inneklime, er Hilux i grunn fortastt en tøffing. Foto: JAMIESON POTHECARY
SIKKER VINNER: Det er bare å pakke in familien. Med nye Hilux har du en fantastisk ekspedisjonsbil til familien. Bare synd personbil prisen er litt stiv: Foto: JAMIESON POTHECARY


Støttehjul

Et stabilitetssystem er også på plass for å hindre krenging sideveis, og dipping med fronten når veiene blir dårlige. Det hjelper også at akselavstanden er økt, og at lengden på bladfjærene er økt. Ikke bare hjelper det for stabiliteten, men også for komforten.

Styringen endrer seg med hastigheten, i tillegg til at den har fått ekstra demping for vibrasjoner fra underlaget.

Og det merkes. Vi kjørte den utgående generasjonen rett før denne testen, og kan si at nye Hilux føles tryggere i 120 km/t på provisoriske veier i Namibia enn den gamle gjorde i 80km/t på norsk riksvei.

Den har blitt mer retningsstabil med en merkbar reduksjon i støy og vibrasjoner i kupeen. Det er bare å konstatere at det fungerer, for med det tempoet vi holder på disse elendige veiene ville den forrige hatt store problemer.

ROBUST MEN STILFULLT: Nye Hilux interiøret har blitt oppgradert til et nivå som er på høyde med personbiler. Her i SR+ utgave med bl.a. skinnseter, automatisk klimaanlegg og 17" seter. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

Toyota har med denne modellen klart å skape en arbeidshest med kjøreegenskaper som er tilnærmet nivået til en familie-SUV.


Oppgradert interiør

Interiøret i forrige generasjon var lagt opp til i stor grad å ta hensyn til det praktiske. Nå har de forsøkt å gjøre det trivelig i tillegg. Midtkonsollen domineres av en stor berøringsskjerm. Det er litt overraskende i en slik arbeidsbil, for betjeningen er mildt sagt vanskelig på alt annet enn gode asfaltveier.

Seter har aldri vært det store salgsargumentet til Hilux, men de nye har nå 15 mm bedre høydejustering, forsterket sidestøtte og bedret polstring. Dette er positivt for de som sitter lenge og langt i bilen.

Etter 10 timers kjøring var vi fortsatt i stand til å gå da vi gikk ut av bilen.

HØYT NIVÅ: Det er lite som ligner arbeidsbil med den nye multifunkjsonsratt. Foto: JAMIESON POTHECARY
ENKELT: Instrumentdisplayet er helt ny med LCD skjerm i midten. Foto: JAMIESON POTHECARY
GOD PLASS: Bakseterplassen er helt innafor for voksne. Isofix er også installert til barneseter for de minste. Foto: JAMIESON POTHECARY
KOPPHOLDERE: Baksetepassasjerer har også fått koppholderer. Foto: JAMIESON POTHECARY
220V UTTAKK: Bruker du bilen din som kontor, er det kjekt med lademuligheter. I tilegg er det kjøling i oppbevaringsrommet. Foto: JAMIESON POTHECARY
KLIMAANLEGG: Heldigvis var ikke ALT styrt av berøringsskjermen. Her avbildet med klimaanlegget i SR+ utgaven. Foto: JAMIESON POTHECARY
BEDRE ØKONOMI: Med automatkassen kan du velge mellom eco og power modus. Foto: JAMIESON POTHECARY
GIRSPAKEN ER BORTE: En bryter har erstattet andre girspaken for å veksle mellom to- og fire-hjulstrekk og lavserie. Foto: JAMIESON POTHECARY
STORSKJERM: En ny 7" LCD skjerm som styrer de fleste av bilens funksjoner. Vanskelig i bruk ute i terreng og ikke den mest brukervennlig vi har testet.
KALDT: Hanskerommet med kjøling og plass til to flasker. kjakt når utetempraturen er over 35 grader. Foto: TOYOTA


Ettersom Hilux i stor grad blir valgt som en arbeidsbil, er det greit å ha mulighet til å ta ut strøm til lading eller annet utstyr. På en liten ekspedisjon som dette merker man likevel at det mangler noen rom eller plasser for oppbevaring. For på vår todagers safari tar det ikke lang tid før kupeen flyter av løse gjenstander.

I midtkonsollen kan du nå velge et 220 volts uttak, noe som kommer godt med til lading av utstyr. Ute har temperaturen steget til 35 grader, og oppbevaring til to vannflasker med nedkjøling er meget velkomment. Mange bruker slike biler også som kontor, så slike detaljer ønskes alltid velkommen.

Aktuell konkurrent: Vi har kjørt Nissan Navara i test

Ut med tradisjon

GIRSPAKEN ER BORTE: En bryter har erstattet andre girspaken for å veksle mellom to- og fire-hjulstrekk og lavserie. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Offroadpuristene vil merke at girspaken for firehjulstrekk og høy- og lavserie nå er borte. Den er erstattet med en bryter for å veksle mellom 2- og 4-hjulstrekk. Skulle veiforholdene bli for utfordrende, er det bare å koble over til firehjulstrekk.

For å spare drivstoff kobler frontdifferensialen ut i 2WD modus, men firehjulstrekk kan kobles inn igjen i hastigheter opptil 50km/t. For å koble inn lavserie og/eller differensiallås må bilen naturlig nok være stillestående, som før.

Sett bilen i park, inn med bremsen og vipp bryteren helt til høyre, eller trykk på difflås-knappen i midtkonsollen. Enkelt i teorien, men vi merker at mange som er med på turen sliter med å få det til, spesielt med bilene med manuell girkasse.

Fjæringsveien er økt med 20 prosent og Hilux har fra før en anstendig bakkeklaring. Selv om terreng-testløypen kun er 20 kilometer lang, er den såpass krevende at vi bruker drøye tre timer på å gjennomføre.

Hiluxen består prøven med glans. Steinete klatringer med 10% stigning, bratte bakker ned igjen på løs grus gjøres til en lek med DAC (downhill assist controll) koblet inn.

Heftige klatringer på sanddynene forseres uten dramatikk med lavserie koblet inn og dekk med lufttrykket senket til 10 pund. Kjøreruten er langt utenfor normal komfortsone, men vi måtte aldri ut for å grave eller taues, og det med standard dekk. I nye Hilux får man lett selvtillit og bilen overrasker stadig med hvor lettkjørt den er, selv i det tøffeste terreng.

LAV PULS: Med DAC (Descent Assist Control) koblet inn kan du ta slike hindringer helt i ro. Vis mer


Treig og upresis

Motoren i testbilen er en 2,4 D-4D motor på 150 hester og 400 Nm dreiemoment. Å snakke 0-100 km/t på slike biler har ingen hensikt, men Toyota oppgir selv at det tar 13,2 sekunder. Ikke noe å juble over, med andre ord, selv om egenvekten er 2.155 kg. Ute i terreng derimot, er det dreiemoment som gjelder. Selv om bilen virker daff på veien er det overhodet ikke mangel på krefter utenfor.

I den nye kan du nå få bilen med automat i kombinasjon med 2,4-literen, noe som ikke var tilfelle tidligere. Da måtte du opp på 3-literen for å få automat. Automatkassen blir nok derfor valget for de fleste. Det er helt klart også det beste valget. Manuellkassen virker langt mer upresis i girskiftet.

Forøvrig er det synd at Toyota ikke kan levere bilen med den nye 2,8-literen her til lands. Etter at Land Cruiser gjennomgikk en downsizing, og gikk fra en 3-liters firesylindret motor til en 2,8-liter, ville det vært naturlig å tilby det samme i Hilux. Dessverre er ikke Hilux-en med 2,8-liters motor tilgjengelig med Euro 6, og dermed ikke er til salgs i Vest-Europa.

Tilbake på riktig spor

Personlig mener jeg at akillesen til Hilux alltid har vært utseendet. De senere modellene har som regel måttet en tur innom Arctic Trucks i Drammen for å få et noenlunde akseptabelt utseende.

Nå synes vi Toyota har fått Hilux tilbake på riktig spor. Bilen er langt mer stilfull, med smalere strømlinjeformede LED lys som på en personbil, men likevel er den barsk med skjermbreddere, stigtrinn og kraftige baklys. Vi er bare evig takknemlig for at Toyota ikke ga Hilux den samme vulgære grillen som sitter på Land Cruiser.

Selv med dobbelkabin og et lasteplan som har økt til 164.5 centimeter, virker bilens design godt balansert i profil. Vi gleder oss til Arctic Trucks kommer med en utgave med 35” dekk og heving. Gjerne 37" også.

BARSKERE: Nye Hilux har fått en bedre definert utseende. Her i SR+ utgave med LED lys og 17" aluminumsfelger. Den mest vellykket Hulix design på flere tiår. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Kvantesprang

Det er tydelig at Toyota har lyst til å utvikle nye Hilux fra å være en ren arbeidshest til å bli en bil som du kunne faktisk kunne vurdert som familiebil. Kupestøyen er derfor kraftig redusert.

Interiøret og kjørekomforten har økt betraktelig og kjøreegenskapene er i en helt ny klasse i forhold til det det var i den gamle Hiluxen.

Vi har kjørt i overkant av 20 timer og 500 kilometer på to dager, inkludert en krevende tretimers terrengløype. Det høres ut som en oppgave vi kunne utført i anledning innsamling av penger til veldedighet, men istedet ble det en fantastisk avslappende opplevelsestur vi kunne lett hatt med familien på.

BALANSERT: Selv i dobbelcab utgave er Hilux en godt designet bil. Her med planlokk og standard felger. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


En ny klasseleder?

Ja, Hiluxen har blitt såpass bra at det er faktisk en bil du kunne vurdert som familiebil. Dessverre er det prisen det står på. Bilen straffes hardt av det norske avgiftssystemet.

Skal du ha bakseter må du ut med 629.000,- mens varebilen starter på 387.500. Nesten halvparten. Synd. For det hadde vært et knalltøft alternativ til mange av de tradisjonelle familiebilene.

Det er lite å plukke på. Mest skuffende er motoren. Det er synd den ikke kan leveres med 2.8 liters-motoren som sitter i Land Cruiser, da hadde bilen fått de ekstra kreftene vi savner på veien. Men er du ute etter sportslige prestasjoner, er ikke en pickup bilen for deg. For de fleste blir denne både arbeidshest og kontor.

Siden vi kjørte under såpass spesielle forhold må vi vente med terningkast. Nye Hilux vil bli lansert i september, men forhåndssalget er allerede startet.

Spesifikasjoner
  2.4 D-4D 4X4 Automat D-cab
Motor:4 sylinder Diesel 16v DOHC
Slagvolum:2.393
Effekt @ o/min:150 hk @3.400
Dreiemoment @ o/min400Nm @ 1.600-2000
0-100 km/t:12.8 sek
Toppfart:170 km/t
Forbruk:0.78 l/mil
CO2-utslipp:204 g/km
Nox-utslipp:77 mg/km
Egenvekt:2.155 kg
Maks nyttelast:1.000 kg
Maks tilhengervekt:3.500 kg*
Pris kr. varebil SR/SR+409.600 / 437.800
Pris kr. personbil SR/SR+668.000 / 696.000
 *Bremset