TEST: "Nye" Toyota Avensis

Dagens Toyota Avensis ble introdusert i Norge på forsommeren 2003 og var en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger. Nå har Avensis blitt en enda bedre bil.

Vis mer


Andre generasjon Toyota Avensis har helt siden introduksjonen vært en av Norges mest populære bilmodeller. Nå, etter drøye tre år i markedet, har Avensis fått både midtlivs-oppdatering og en ny dieselmotor.

Midt i livsløpet

De aller fleste bilmodeller utsettes for en såkalt facelift, eller ansiktsløftning, omtrent midtveis i livsløpet. Det er imidlertid svært varierende hvor omfattende slike ansiktsløftninger er. Faceliften av Audi A4 høsten 2004 var et godt eksempel på hvor omfattende en ansiktsløfting kan være. Her fremsto den ansiktsløftede utgaven nærmest som en helt ny bilmodell. I den motsatte enden av skalaen finner vi faceliften av Saab 9-5 sommeren 2001. Den gangen måtte du være Saab-entusiast for å legge merke til de svært subtile endringene.

Redesignet front

Vis mer


Avensis-ansiktsløftningen befinner seg et sted midt i mellom disse ytterpunktene. Når det gjelder utvendig design, er det først og fremst fronten Toyota har tatt tak i. Både grill og støtfanger har fått nytt utseende, samtidig som frontlyktene har fått ny innmat og nye glass. Tåkelyktene er også byttet ut, og blinklysene er flyttet opp i sidespeilene.

Nye baklykt-glass

Vis mer


Hekken har imidlertid stort sett fått være i fred. Her har Toyota nøyd seg med å bytte ut baklykt-glassene med mer tidsriktige varianter. Den som ønsker mer detaljer om de designmessige endringene kan lese denne artikkelen.

Også interiøret har gjennomgått visse endringer, noe vi skal komme tilbake til i Plass og komfort-kapittelet. I dette kapittelet skal vi også se nærmere på de ulike utstyrsnivåene.

Først tar vi imidlertid en prøvetur med den nye dieselmotoren. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.