TEST: Nye Santa Fe - En klasse over til en riktig pris

Hyundai Santa Fe annen generasjon har igrunnen vokst seg ut av "folke-SUV"-segmentet. Den hører imidlertid ikke til den store luksus-SUV-kategorien heller. På mange måter forener den med hell fordeler fra begge klassene.

Vis mer
Vis mer


Forandringene i SUV-markedet foregår raskere enn i de fleste andre markedssegmenter. Utvalget blir raskt mer diversifisert og mer sofistikert mens det idag er blitt slik at de ekte terrengbilene utgjør en liten nisje.

Korea etablert

I det vi kaller "folke-SUV"-klassen, som domineres av Toyotas suksessrike RAV4, har koreanerne på kort tid etablert seg som konkurransedyktige aktører - senest takket være Hyundai Tucson og Kia Sportage som begge helt nylig er blitt utstyrt med moderne og kraftige dieselmotorer. Generelt har koreanerne, og Hyundai spesielt, oppnådd et meget godt omdømme og meget gode undersøkelsesresultater når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet.

Kannibal

Det er ikke mer enn seks år siden nettopp Hyundai presenterte sin Santa Fe av første generasjon. Den fremsto som en ganske rommelig men ellers ikke spesielt briljant aktør i den relativt unge folke-SUV-kategorien. Da Tucson kom på markedet i 2004 sto Santa Fe i fare for å bli utkonkurrert av sin søskenmodell via såkalt intern kannibalisme, og det er sannsynligvis hovedårsaken til at bilen ble erstattet av en ny modell allerede i år.

Helt ny modell

Hyundai Santa Fe av 2006 er nemlig en helt annen bil enn forgjengeren. Den er basert på en helt nyutviklet plattform, den er adskillig større og mer luksuriøs i fremtoningen. Av spesiell interesse er at den nå kan tilbys med syv seter med en tredje seterad som felles ned i gulvet i lasterommet. Når det gjelder firehjulsdriftssystemet, som er standard i Norge men ikke på alle markeder, er det nå basert på flerplatekløtsj og ikke tre differensialer som tidligere. Vi har altså å gjøre med en forhjulsdrevet bil i utgangspunktet.

Vis mer


Ikke kompakt

Dagens generasjon Honda CR-V tok et første skritt i retning av en romsligere og mer komfortabel tolkning av "kompakt-SUV"- konseptet. Nye Santa Fe tar nå ytterligere et skritt. og kan forøvrig ikke lenger kalles kompakt. Bildene lyver: Det er på grunn av den økte høyden at bilen ikke ser lengre ut, men den er faktisk nå blitt like stor som en BMW X5. Når det gjelder utstyrsnivå er det i utgangspunktet riktig bra selv om nyere teknologi som svingbare lykter og GPS-navigasjon ikke er tilgjengelig. Av standardutstyr fra grunnversjonen kan vi nevne ESP (antiskrenssystem), tosoners klimaanlegg, radio/CD med MP3, elektriske vindusheiser rund baut, multifunksjonsratt og fartsholder.

For folke-SUV-kunden er BMW X5 eller Volvo XC90 ofte budsjettmessig uoppnåelige. Santa Fe kan muligens bringe denne typen bilers egenskaper nærmere? Vi har undersøkt nærmere ved å kjøre bilen under forskjellige forhold. La oss som vanlig starte med motor og kjøreegenskaper.