Vis mer

TEST: Nye Opel Insignia

Opel Insignia ble sent i fjor kåret til Car of the Year 2009. Vi har testet Opels nye familiebil for å finne ut om den lever opp til tittelen.

Insignia erstatter tradisjonelle og litt trauste Vectra. Med navneskiftet markerer Opel at man ønsker en ny profil i den viktige mellomklassen. Det gjenspeiles også i designen, som er langt mindre konservativt enn på utgåtte Vectra. Her er det rause dimensjoner og myke, sveipende linjer som gjelder. Pompøs er å ta i, men designen er definitivt mer emosjonell enn på mange av Opels andre og kanskje først og fremst tidligere modeller.

Resultatet er en bil som gir en mer eksklusiv følelse, både utvendig og innvendig, noe vi kommer tilbake til. Vår testbil var en femdørs kombi med det høyeste utstyrsnivået, Cosmo, og en 2,0-liters diesel på 130 hestekrefter. Startprisen for denne bilen er 341.000 kroner.

Et skritt videre

Vi starter med kjøreopplevelsen. Vectra hadde trygge og gode kjøreegenskaper, men inspirerte ikke veldig. Vi var veldig spente på om Opel har vært i stand til å ta et skritt videre med Insignia. Det kan vi bekrefte med en gang at de har.

Lett styring

Vis mer


Det første vi legger merke til er imidlertid den påfallende lette styringen. Lite styremotstand gir gjerne redusert styrefølelse og slik er det også dessverre i Insignia. Men ikke så ille som man skulle frykte. Kontakten med forhjulene er ikke helt borte, noe som er svært viktig på glatt vinterføre. Men du må kjenne godt etter og det hele reduserer kjøregleden og følelsen av kontroll.

Sett fra et rent komfortperspektiv vil imidlertid mange sett pris på en lett styring, men flere andre produsenter har klart å kombinere lite motstand i lave hastigheter med god følelse oppe i høyere fart.

Gode kjøreegenskaper

Utover dette er kjøreopplevelsen positiv. Balansen er god og ikke alt for preget av understyring. Det betyr at man kjenner at bakhjulene er med og hjelper deg rundt svingen i stedet for at bilen kneler over forhjulene. I situasjoner hvor grepet om veien utfordres for alvor, opptrer Insignia forutsigbart og letthåndterlig. Dette gjelder både på vinterføre og bar asfalt. Hekken kommer ikke mer eller raskere enn både ESP-systemet (antiskrens) og de fleste sjåfører vil kunne håndtere.

Ikke maksimal fjæringskomfort

Vis mer


Når det gjelder avveiningen mellom sportslighet og komfort, har Opel lagt seg ganske midt i mellom. Oppsettet er stramt nok til at krengning ikke blir noe stort problem. Fjæringskomforten er dessverre ikke like god som vi hadde håpet med tanke på bilens rause ytre dimensjoner, men heller ikke plagsomt dårlig.

Kurant motor

Motoren i vår testbil var en ny 2,0-liters dieselmaskin på 130 hestekrefter og 300 newtonmeter. Denne er akkurat passe for bilen. Den gir deg det du trenger pluss et lite overskudd. Denne motoren finnes også med 110 og 160 hester og erstatter 1,9-literen som satt i Vectra. Basert på våre erfaringer med den mellomste, tror vi at også den svakeste varianten vil gjøre en grei jobb. Også en dobbelturboutgave med 190 hester kommer, men først om noen måneder.

Ikke helt stille

2,0-literen er for øvrig rimelig fleksibel og smidig på lave turtall. Også opp mot 4.000 omdreininger går motoren greit, men den innbyr ikke til slik kjøring. Litt skuffende er det å konstatere at støynivået fra motoren er litt i høyeste laget i forhold til en del av konkurrentene. Øvrige støykilder er ganske godt dempet. Oppe i jevn fart er det de relativt store dekkene som lager mest bråk. Vindsus er det lite av.



Høy utveksling

Både automatisk og manuelt gir er tilgjengelig til denne motoren og vi kjørte den manuelle versjonen. Den sparer deg for 20.000 kroner og fungerer ypperlig. Girspaken glir lett og presist mellom de ulike girene. Utvekslingen er imidlertid påfallende høy, nesten litt i høyeste laget for norske fartsgrenser. I 100 kilometer i timen ligger turtelleren på rett over 1.500 omdreininger i sjettegiret. Det betyr at denne utvekslingen stort sett bare er brukbar på rene motorveietapper. Da blir til gjengjeld forbruket lavt i forhold til hastigheten.

På blandet forbruk ligger forbruket på 0,58 liter per mil, med 154 tilhørende gram CO2. Det er litt dårligere enn vi hadde forventet i en helt ny bil som dette i forhold til konkurrentene.

Insignia er altså en fin bil å kjøre, men setter ingen ny klassestandard. Her er fortsatt Ford Mondeo vår favoritt og Insignia er strengt tatt ikke nærmere enn den bør være med tanke på at den er helt ny.

Trivelig førermiljø

Men en bil er mer enn selve kjøreopplevelsen. Vi tar en titt på inntrykket Insignia gir innenifra. Førermiljøet er trivelig og et klart løft fra utgåtte Vectra. Sittestillingen er god med tilstrekkelige justeringsmuligheter. Betjeningen er intuitiv og det er lett å finne ut hvordan det meste fungerer. Infosentralen med navigasjon (ekstrautstyr) manøvreres med et hjul bak girkassen, som er supplert av noen knapper. Det er en bedre løsning enn å bruke selve skjermen eller knapper rundt denne som kan være vanskelig å treffe når asfalten ikke er av beste standard.

Vis mer


Midtkonsollen er preget av ganske mange knapper, men disse er likevel enkle å bruke og finne frem blant.

God kvalitetsfølelse

For øvrig er kvalitetsfølelsen god, om enn ikke best i klassen. Materialkvaliteten holder en jevnt over bra standard og gir deg inntrykk av at interiøret er litt mer påkostet strent tatt nødvendig. Formene er ganske runde og starter allerede ved dørhåndtakene og møtes på midten av dashbordet.

Dårlig takhøyde

I baksetet er ting ikke like positive. Man sitter bra dersom man ikke er for stor, men spesielt i høyden kniper det litt på plassen. Her bør du ikke være over 180 centimeter og selv de som er litt lavere enn de, kan skalle hodet i taket dersom de setter seg veldig oppreist. Dette er kanskje ikke så overraskende for dem som har lagt merke til den buede og kupéinspirerte taklinjen. Her har design gått fremfor funksjon, men stasjonsvognen er nok bedre på dette punktet.

Heller ikke beinplassen imponerer veldig, men her er det likevel plass nok til at de fleste finner seg til rette. Det er først og fremst fotplassen som kunne vært bedre, men dersom føreren hever sitt sete litt, hjelper det noe.

Greit bagasjerom

Over i lasteromsavdelingen er ting omtrent som forventet. 520 liter er 20 mer enn i sedanutgaven og i samme område som konkurrentene. Den topphengslede bakluken gjør innlastning enklere og gjennomlastningshøyden blir bedre. Dersom du legger ned bakseteryggene, blir gulvet så godt som flatt, med unntak av to små forhøyninger på innsiden av hjulbuene.

Stasjonsvogn med mer plass

Insignia gir alt i alt et positivt inntrykk og representerer helt klart fremgang sammenlignet med forgjengeren Vectra, ikke minst på det emosjonelle planet. Dersom du er blant dem som likte Vectras rommelighet, bør du imidlertid vente på stasjonsvognutgaven som nok vil gi et litt bedre inntrykk når det kommer til praktiske egenskaper.

På pallen

Det hjelper ikke å være bedre enn forgjengeren dersom man ikke hevder seg mot konkurrentene. Det gjør Insignia, men når likevel ikke helt opp til våre to favoritter i denne klassen, Skoda Superb og Ford Mondeo. Men den havner likevel på pallen i det den hårfint sniker seg inn foran Volkswagen Passat og Citroën C5. Vi snakker da om biler med dieselmotorer på rundt 130 til 140 hester.

God pris

Vis mer


Prismessig ligger Insignia godt an og det bidrar til at den kaprer tredjeplassen blant kombier og sedaner i denne klassen. Cosmo-nivået har godt med utstyr og ligger stort sett litt lavere enn konkurrentene i pris, noe som nok også må tilskrives at den har omlag 10 hestekrefter mindre enn de argeste konkurrentene.

De rimeligste variantene

Billigste Insignia koster for øvrig fra 270.000 kroner. Da får du en 1,6-liters bensinmotor på 115 hester. Dersom du har litt mer å rutte med, vil vi heller anbefale den billigste dieselmodellen med 110 hester som koster fra 293.000.

Konklusjon

Alt i alt innfrir Insignia forventningene, men den makter ikke å heve nivået i klassen, verken totalt eller på særlig mange enkeltpunkter. Men den er gjennomarbeidet og har relativt få svake sider og bringer på ingen måte skam over tittelen Car of the Year 2009.

PRIS OG AVGIFTEROpel Insignia 2.0 CDTI Cosmo
Pris (eks. frakt og levering)341.400 kr
Engangsavgift + vrakpant129.874 kr
Moms42.305 kr
Pris eksklusive avgifter169.221 kr
  
MOTOR/GIRKASSE 
MotortypeR4
Slagvolum1.956 ccm
Effekt130 hk/4.000 o/min
Dreiemoment300 Nm/1.750 o/min
Girkasse/TrinnMan/6
DrivhjulForan
Aks. 0-100 km/t11,6 sek
Toppfart200 km/t
  
MILJØ/ØKONOMI 
Drivstoff/tankvolumDiesel/70 l.
Forbruk (blandet)0,58 l/mil
Teoretisk rekkevidde (blandet)120,7 mil
CO2-utslipp (blandet)154 g/km
Diesel-partikkelfilterJa
  
MÅL/VEKT/DEKK 
Egenvekt1.538 kg
Lengde4.830 mm
Bredde1.856 mm
Høyde1.498 mm
Akselavstand2.737 mm
Tillatt tilhengervekt1.600 kg
Dekk, standard245/45-18
Dekk, testbil225/50-17
Alu. felgerJa
  
EURO NCAP (på publiseringstidspunkt) 
Kollisjonstest: Poeng/stjerner (maks. 37/5)35/5
Barnebeskyttelse: Poeng/stjerner (maks. 60/5)39/4
Påkjørsel: Poeng/stjerner (maks. 36/4)14/2
  
SIKKERHET 
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)Ja/Ja
Frontkollisjonsputer2 stk
Sidekollisjonsputer4 stk
Hodekollisjonsputer2 stk
Knekollisjonsputer0 stk
Deaktivering av passasjerkollisjonsputeJa
Hodestøtter5 stk
Trepunktsbelter5 stk
Startsperre/AlarmJa/Nei
Xenon/bixenonlykterNei/Nei
Svingbare frontlykterNei
SidelykterNei
LyktespylereJa
TåkelykterJa
  
UTSTYR 
Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk/SonerJa/xx/1
El. vindu foran/bakJa/Ja
Radio/CD-spillerJa/Ja
Rattbetjent radioJa
KjørecomputerJa
FartsholderNei
RegnsensorNei
Automatisk nedblendbart bakspeilNei
NavigasjonNei
Elektrisk seteryggjusteringNei
Elektrisk lengdejustering av seteNei
  
GARANTI/SERVICE 
Nybilgaranti3 år
Garanti lakk/rust3 år/12 år
Serviceintervall30.000 km