TEST: Nye og elegante Honda Accord

Hondas mellomklassebil Accord er her i helt ny utgave. Mer elegant og eksklusiv. Men er den komplett nok til å blande seg inn i klassetoppen?

Honda opererer med relativt korte modellsykluser. Forrige Accord kom så sent som i 2003 og fikk altså bare leve drøyt fem år. Det er et par år mindre enn de fleste andre produsenter lar sine modeller være på markedet.

Det hadde ingen sammenheng med at forrige Accord var en dårlig bil, for det var den langt i fra. Men nå er det altså tid for en ny utgave å prøve seg.

Design

Designmessig er nye Accord noe mer brautende. Den har hentet mange trekk fra storebror Legend. Samtidig er det umulig å ikke dra parallellen til Mazda 6. Et visst amerikansk drag over bilen synes også mulig å ane.

Motorer

Vis mer


Tre motorer er tilgjengelige, to bensindrevne og en som går på diesel. De to førstnevnte er en 2,0-liter med 156 hester og en 2,4-liter med 201 hestekrefter. Men det er dieselmotoren på 2,2 liter med 150 hester og 350 newtonmeter som er mest interessant her i Norge. Derfor er det også denne vi har testet. I topputstyrt utgave koster den 392.000 kroner. Billigste Accord starter på 311.000 kroner.

Vi går videre til motor og kjøreegenskaper.