TEST: Nye Mondeo med automat og diesel

En topputstyrt Mondeo med diesel og automat koster omtrent det samme som inngangsmodellen av Passat med samme oppsett.

Og innstegsmodellen av Mondeo starter på 346.000 kroner, hvilket er ganske rimelig for en stor stasjonsvogn med kraftig dieselmotor og automatgir. Vi tipper at denne kombinasjonen kan bli noe kundene vil finne svært attraktivt, og at dette blir en populær versjon av Mondeo.

Sammenlikningen med Passat er ikke helt rettferdig, og 140 hestekrefter og DSG-girkasse er litt kvikkere og bruker noe mindre drivstoff, men likevel – forskjellene til Mondeos 130 hestekrefter og vanlig sekstrinns automatgirkasse er ikke alt for store.

Til topps

Vis mer
Vis mer


Nye Mondeo vil bli et svært vanlig syn på norske veier, kanskje den til og med vil dytte Passat av tronen når det gjelder antall solgte biler i mellomklassen. Vi har ennå ikke kjørt disse to i en direkte sammenlikning, men det er i alle fall ikke tvil om at det er disse to det handler om.

Ford synes å ha beholdt overtaket når det gjelder kjøreegenskaper, samtidig som kvalitetsfølelse og finish er strammet såpass opp at avstanden til Volkswagen er liten. Og på ett punkt har de tatt et steg lenger, førerplassen i nye Mondeo er blant de mest moderne, uansett klasse. Særlig på Titanium-versjonene der flaten mellom turteller og hastighetsmåler inneholder et stort informasjonspanel.

Det er imidlertid detaljer som skurrer litt, piskantennen på taket og plastkvaliteter på detaljer i interiøret, gjør at premiumfølelsen som kjøreegenskaper og kjørekomfort inviterer til ikke oppleves som helt innfridd.

Stooor

Opel Vectra har til nå vært plassjefen i mellomklassen, men nye Mondeo kan når som helst stille til duell. Mondeoen mangler en centimeter på Vectras 484, men Mondeo har to centimeter lengre akselavstand med sine 285 centimeter. Og Passaten blir slått med seks centimeter på lengden og hele 14 centimeter når det gjelder akselavstand. Mondeo har samme akselavstand og er bare seks centimeter kortere enn Mercedes-Benz E-klasse.

Størrelsen har ikke tatt knekken på Mondeos evne til gi en sportslig kjøreopplevelse; motor og kjøreegenskaper finner du her.