TEST: Nye Mondeo - topputgaven

Nye Ford Mondeo er en svært god bil. Topputgaven har i tillegg en heftig motor og en lang utstyrsliste.

Vi har i tidligere tester konkludert med at nye Ford Mondeo er sterk nok til å dytte Volkswagen Passat, vår tidligere klassefavoritt, ned fra tronen. Etter å ha testet stasjonsvognutgaven av Mondeo 2.5 T i utstyrsnivå Titanium X har vi blitt enda sikrere på at nye Mondeo nå fremstår som mellomklassens beste kjøp.

Mange alternativer

Før vi analyserer dagens testkandidat, bruker vi imidlertid noen linjer på å oppdatere deg litt på Fords nye mellomklassebil. Den som vurderer Mondeo må nemlig gjøre en rekke valg. For det første finnes bilen i tre karosseri-varianter; sedan, kombi og stasjonsvogn. For det andre tilbys Mondeo allerede fra start med åtte motoralternativer. Og for det tredje har Ford valgt å utforme hele seks utstyrsnivåer.

Fra 269.000 kr

Vis mer
«Dermed er nye Mondeo blant de absolutt største bilene i mellomklassen. Ja, selv sammenlignet med de store, tyske premium-stasjonvognene fremstår Mondeo som voksen.»


Utstyrsnivåene skal vi komme tilbake til, men la oss allerede nå kikke på motoralternativene, som består av fire bensin- og like mange dieselmotorer. Innstegsmotoren er en 1,6-liters bensinmotor som yter 110 hestekrefter. Med denne motoren under panseret starter stasjonsvognutgaven på overkommelige 269.000 kroner. 1,6-literen finnes også i en 125-hestersversjon, men deretter blir det et voldsomt sprang til neste bensinkraftkilde; en 2,3-liters firer som produserer 161 hester. Denne motoren er forøvrig, merkelig nok, den eneste bensinmotoren som kan - og utelukkende kan - leveres i kombinasjon med automatgir.

100, 125, 130 og 140 hk

På dieselsiden er det langt tettere mellom alternativene. Her snakker vi om fire ulike motorer som kun spenner fra 100 til 140 hestekrefter og fra 280 til 320 Nm. De to minste motorene er 1,8-litere og yter henholdsvis 100 og 125 hestekrefter. 100-hesteren yter 280 Nm mens 125-hesteren yter røslige 320. De 320 newtonmeterne har den til felles med de to 2,0-litersmotorene, som på effektsiden produserer henholdsvis 130 og 140 hestekrefter. Alle de fire motoralternativene leveres med manuelle girkasser og 130-hesteren er den eneste som også tilbys med automat.

Ingen firehjulsdrift

Nye Mondeo er bygget over samme lest som en rekke andre konsernslektninger og deler plattform med Ford S-Max og Galaxy, Volvo V70, XC70 og S80 samt Land Rover Freelander. I motsetning til Freelander og de ulike Volvo-modellene er imidlertid ikke Mondeo tilgjengelig med firehjulsdrift. Ja, den europeiske Ford-divisjonen har faktisk i skrivende stund kun én firehjulsdrevet personbil på paletten, den aldrende og USA-fødte Maverick (Escape).

Stor

Vis mer


I likhet med flere av bilene den deler plattform med, er også Mondeo en stor bil. Stasjonsvognen er 483 centimeter lang og hele 188,6 centimeter bred. Det betyr at den sammenlignet med sin forgjenger har vokst 2,6 centimeter i lengderetningen og hele 7,4 centimeter i bredden. Dermed er nye Mondeo blant de absolutt største bilene i mellomklassen. Ja, selv sammenlignet med de store, tyske premium-stasjonvognene fremstår Mondeo som voksen. Mondeo er for eksempel 4,0 centimeter bredere og bare 1,3 centimeter kortere enn BMW 5-serie.

Legg forøvrig merke til at sedanen er enda lengre (484,4 cm) enn stasjonsvognen, mens kombiversjonen er betydelig kortere (477,8).

Stort fotavtrykk

Samtidig har akselavstanden økt fra 275,0 til hele 285,0 centimeter og sporvidden økt med hele 6,0 centimeter til 158 (foran) og 160 (bak). Sistnevnte betyr at Mondeo faktisk har bredere sporvidde enn BMW 5-serie (156/158), selv om det må understrekes at 5-serie kan skilte med enda lengre akselavstand (289). Mondeos svært brede fotavtrykk gir potensial for gode og stabile kjøreegenskaper, noe vi straks skal komme tilbake til.

Mangler takskinner

Vis mer


Bilens design er omtalt i tidligere tester, men vi gjentar at bilen fremstår som kompakt, kraftig og relativt lav. Sistnevnte har sammenheng med bilens voldsomme bredde og det faktum at bilen i utgangspunktet mangler takskinner. Sistnevnte er ekstrautstyr, noe som er uvanlig i stasjonsvognsammenheng.

Få detaljer

Vi er blant dem som liker bilens design, selv om erfaring tilsier at de store flatene og det generelle fraværet av detaljer medfører en risiko for at bilen etter relativt kort tid på markedet i manges øyne kan fremstå som kjedelig.

Det vi liker dårligst ved bilens design, er det totale fraværet av beskyttelseslister, noe som kan bli dyrt for eieren. Vi lot oss heller ikke imponere over at Ford har valgt å gi bilen en lang og gammeldags piskantenne, som attpåtil er plassert rett bak frontruten. Vi nevner også at bilens høye skulderlinje, som i utgangspunktet er viktig for at bilen ikke skal virke designmessig baktung, resulterer i høye vinduskarmer. Dette er negativt for barn som er henvist til bakseteplass.

Tøff

Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at Ford etter vårt syn har skapt en tøff og lekker bil som vi antar de færreste vil skamme seg over å kjøre. De store luftinntakene, den tøffe frontlykt-innmaten, de brede baklyktene med sine fasett-aktige diode-imitasjoner og den kompakte fremtoningen er blant elementene som sørger for at nye Mondeo fremstår som et moderne og tidsriktig kjøretøy.

Oppmerksomme lesere la sannsynligvis merke til at vi hoppet over én av de fire bensinmotorene i vår innledende gjennomgang. Det er selvsagt fordi nettopp denne er hovedtema for dagens test. Les mer om den heftigste Mondeo-motoren her.