TEST: Nye Mazda MX-5 - økt kjøreglede

Tredje generasjon MX-5 er klar, på mange måter svært lik sine forgjengere - og selvfølgelig bedre.

Vis mer
Vis mer


Sikkerhetsnivået er høyere, motoralternativene sprekere, kjøreegenskapene minst like gode og plassen er noe bedre. Og best av alt - MX-5 har ikke lagt på seg mer enn noen få kilo, og takløsningen er klassens raskeste - taket er nede på noen få sekunder.

Godtatt

Ingen japanske sportsbiler har fått samme utbredelse og fanget like mye interesse som de første generasjonene av MX-5. En enkel oppskrift med god balanse, lav pris, motoren foran og drivhjulene bak, to seter og stofftak skapte roadstersuksessen som er solgt i over 700.000 eksemplarer. For Mazda er derfor dette en viktig bil, dels bygger den merkeidentitet, men også er den viktig for økonomien.

På kveldsturer møtte vi flere som var ute og varmet opp sine fem-ti-femten år gamle MX-5er, og brorparten ga nykommeren anerkjennende blink med lysene. Og den kanskje viktigste målgruppen for nye MX-5 er tidligere og nåværende eiere av utgående modeller - hvis hver bil har byttet eier to-tre ganger tidligere kan antall entusiaster ha kommet opp i flere millioner.

Fra 300.000 kroner

Nye MX-5 dukker opp med to motoralternativer, en 1,8-liter som yter 126 hestekrefter og en 2-liter som yter 160 hestekrefter. Den minste koster fra 297.000 kroner, og den best motoriserte kommer i to versjoner med fem- eller sekstrinnsgirkasse og starter på 355.000 kroner.

Vi har kjørt toppversjonen, Sport, som blant annet har sekstrinns girkasse, mer avansert understell og 17-tommers felger. Den koster fra 384.000 kroner.

Vis mer


Med føreren på plass har den lille toseteren nær 50:50 vektfordeling, og den lave vekten, motorplasseringen og bakhjulsdriften bør det meste være på plass for kvalitetstid på en svingete vei.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.