TEST: Nye Mazda 6 - en skuffelse

Første generasjon Mazda 6 var en meget god bil. Vi regnet derfor med at nye Mazda 6 ville kjempe om tronen i mellomklassen. Slik gikk det ikke.

Vi har skrevet mye pent om første generasjon Mazda 6, helt siden den ble introdusert i 2002. Modellen 6 fremsto som et friskt pust fra Mazda, som i manges øyne litt for lenge hadde satset på et svært traust design.

I tillegg til et elegant og stilfullt utseende kunne bilen skilte med et lekkert og moderne interiør, en genial bakseteløsning, brukbar plass, fine kjøreegenskaper, høyt utstyrsnivå og gode priser. Resultatet er at den norske Mazda-importøren har solgt rundt 10.000 eksemplarer av første generasjon 6, som har vært Mazdas viktigste modell helt siden den kom på markedet.

Gode modeller

Vis mer
«Etter å ha saumfart Mazdas nykommer sitter vi imidlertid igjen med skuffelse.»
Vis mer


I ettertid har Mazda lansert flere vellykkede modeller, deriblant skyvedør-fleksibilen Mazda 5 og nye Mazda 2, som forøvrig vant World Car of the Year-kåringen for 2008.

Dette bakteppet er årsaken til at vi hadde svært høye forventinger til nye Mazda 6 - så høye forventinger at vi regnet med at den ville kunne utfordre våre favoritter i mellomklassen; Ford Mondeo og Volkswagen Passat.

Ikke helstøpt

Etter å ha saumfart Mazdas nykommer sitter vi imidlertid igjen med skuffelse. Joda, bilen tilbyr både et tidsriktig design, meget god bakseteplass og en flott dieselmotor. Den uslåelige bakseteløsningen er videreført, utstyrsnivået er høyt og prisene lave.

Sammenlignet med de beste i klassen blir imidlertid en del av løsningene for billige. Andre generasjon Mazda 6 virker rett og slett ikke skikkelig gjennomtenkt og helstøpt.

Det mest alvorlige er imidlertid at vi erfarte at bilen presterer uønsket oppførsel i enkelte panikkbrems-situasjoner. Les mer om den flotte motoren, de tilsynelatende fine kjøreegenskapene og de skumle bremseegenskapene her.

Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder