Foto: Cato Steinsvåg
Foto: Cato SteinsvågVis mer

TEST: Nye Golf GTI overbeviser

Volkswagen Golf GTI begynner å bli smått legendarisk. Nå er GTI-versjonen av sjette generasjon Golf på plass.

GTI har røtter helt tilbake på midten av 70-tallet og har vært et alternativ i Golf-rekken for de som setter pris på sportslig kjøreglede. Noen utgaver har vært mindre vellykkede enn andre, men med den forrige utgaven viste Volkswagen at man tok dette på alvor.

Nå er det igjen duket for en helt ny versjon av GTI, basert på sjette generasjon Golf som kom for et halvt års tid siden. Men ved første øyekast er ikke endringene så store. I det store og det hele er dagens Golf ikke veldig annerledes fra den forrige utgaven rent visuelt. Det samme gjelder GTI-utgavene, men dagens versjon er renere og mer moderne i linjeføringen.

10 hester ekstra

Motoren er også forholdsvis lik, overraskende nok. 2,0-literen med turbo har riktignok 210 mot forgjengerens 200 hestekrefter, men dreiemomentet på 280 newtonmeter er det samme. Vi har undret oss over hvorfor GTI ikke fikk Volkswagen-konsernets nye versjon av denne motoren, med 211 hester og 350 newtonmeter. Har du forslag til fornuftig forklaring, skriv i debattfeltet under.

Data og priser

VÅR VURDERING:
Volkswagen Golf VI GTI DSG
Pris: 458.000
Karakter: 8 av 10
 
PLUSS:
Motor
Kjøreegenskaper
Girkasse
Kvalitetsopplevelse
Allroundegenskaper
 
MINUS:
Mangler noe nerve sammenlignet med enkelte konkurrenter
Snaut 40.000 kroner dyrere enn tilsvarende Scirocco


0-100 går på 6,9 sekunder enten du velger manuelt gir eller dobbelkløtsjkassen DSG som vår testbil hadde. Forbruket øker fra 0,73 til 0,74 med DSG. Tallene er uansett greie med tanke på effekten.

Prisen for en Golf GTI starter på 442.000 kroner. Med DSG er prisen 458.000 kroner.

Interiør

Innvendig er GTI preget av de kraftige sportsstolene med det rutede retromønsteret, samt det tykke og flatbunnede sportsrattet. Interiøret er stramt, men stilig og med svært høy kvalitetsfølelse for klassen.

Vi tar plass i bilen og fyrer i gang motoren, og merker med en gang av eksosanlegget er tunet for litt mer lyd enn vanlig. DSG-kassen er ikke like smidig som en vanlig automat under krypkjøring og bykjøring, men den er heller ikke plagsomt langt unna.

Grei komfort

Vår testbil var utstyrt med store 18-tommers hjul med dekk i dimensjonen 225/40. Det gir litt rumling på veien, men også et svært god veigrep og en direkte følelse. De justerbare demperne som vår testbil også var utstyrt med, kompenserer noe for de store hjulene når det kommer til komfort. I komfortmodus er fjæringskomforten helt grei, men likevel klart dårligere enn i en vanlig Golf.

Det totale komfortnivået er likevel bra tatt i betraktning hva slags bil dette er. GTI er på ingen måte slitsom på langtur. Det er likevel når man gir på litt ekstra at GTIs eksistensberettigelse åpenbares. Den er klart sportsligere enn en vanlig Golf.

Foto: Cato Steinsvåg



Skarpere

På svingete veier merkes dette først og fremst i en skarpere og mer direkte oppførsel. Det stramme oppsettet gir mindre karosseribevegelse, ikke minst med demperne i sportsmodus. Styringen er kjappere og har forbedret følelse. Man har god kontakt med bilen og underlaget både gjennom rattet og setet. GTI tar svingene presist, på en svært sikker måte.

Balansen er ikke vesentlig annerledes fra en vanlig Golf. Det betyr at bilen i utgangspunktet er mildt understyrt. Dersom du virkelig provoserer eller lader veldig hardt, kan hekken terges ut i et litt bredere spor, men da snakker vi høyere fartsnivå enn det som godt er på offentlige veier.

Differensialbrems

En elektronisk differensialbrems ved navn XDS fordeler kreftene mellom de to forhjulene dersom det oppstår hjulspinn på et av hjulene, typisk ut av en sving. Og det merkes at grepet er bedre enn vanlig ut av trange hårnålssvinger, og det er greit med en såpass sterk motor.

Imponerende register

Volkswagen Golf VI GTI
  
Pris (eks. frakt og levering)458.000 kr
Pris innstegsmodell (1.4 Trendline)213.000 kr
Lengde4.213 mm
Bredde1.786 mm
Høyde1.501 mm
Slagvolum1.984 ccm
Effekt210 hk/5.300-6.200 o/min
Dreiemoment280 Nm/1.700-5.200 o/min
Girkasse/trinnAut/6
Aks 0-100 km/t6,9 sek
Forbruk (blandet)0,74 l/mil
CO2-utslipp (blandet)173 g/km
Antiskrens (ESP)Ja
Nybilgaranti3 år


Turbomotoren har nemlig bra med trykk. 280 newtonmeter er faktisk tilgjengelig hele veien mellom 1.700 og 5.200 omdreininger. Tilsvarende ligger maks effekt klar i intervallet mellom 5.300 og 6.200 omdreininger. I praksis betyr dette at man har et svært bredt register, og nær sagt alltid et solid overskudd med krefter tilgjengelig.

Bunnsterk

Motor- og eksoslyden er hissig og forsterker det spreke inntrykket motoren gir når du lar den løpe gjennom girene. Men også bunndraget er imponerende og sjettegiret fungerer fint også under rolig kjøring på norske landeveier. Da kan du dessuten glede deg over at det er ganske enkelt å få forbruksmåleren til å vise rundt 0,6 liter per mil.

Rask girkasse

DSG-kassen er for øvrig som den alltid har vært, svært kjapp og godt egnet for både rask og roligere kjøring litt oppe i hastighet. Det er alltid morsomt å gi halv gass og merke hvordan girene bare renner gjennom når kassen girer ved om lag 3.000 omdreininger, uten at akselerasjonen avbrytes.

Konkurrenter

Golf GTI har ganske mange konkurrenter å forholde seg til. Ettersom noen gjennomgår generasjonsskifter i disse dager, er det likevel først og fremst Ford Focus ST, Honda Civic Type R, Skoda Octavia RS og halvbroren Scirocco Golf GTI må forholde seg til.



Ford Focus ST

Av disse er det nok Focus ST og Civic Type R som tilbyr aller mest kjøreglede. Focus ST har den kraftigste motoren og er enda litt morsommere på veien i våre øyne, samtidig som den har god komfort. Problemet med denne bilen er prisen som starter på 502.000 kroner, altså 60.000 over GTI. Det er for mye. Det gjelder også forbruket på 0,93 liter per mil.

Honda Civic Type R

Civic Type R koster bare et par tusenlapper mer enn GTI, 444.000 totalt, og er en mer kompromissløs maskin. Er det kun sportslig kjøreglede du er ute etter, kan denne være et godt alternativ. Dårligere komfort og kvalitetsfølelse, høyere forbruk og en motor som er langt svakere på normale turtall gjør imidlertid at denne ikke kan matche de sterke allround-kvalitetene til GTI.

Skoda Octavia RS

ALTERNATIVENE
Kompaktklasse - sportsutgaver
Klasseleder: Volkswagen Golf GTI
 
Deltakere (per juli 2009)
Ford Focus ST
Honda Civic Type R
Opel Astra OPC
Skoda Octavia RS
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI


Fetter Skoda Octavia RS er billigst i denne gjengen med en startpris på 403.000 kroner. Denne har motoren til forrige GTI, altså med 200 hester, men er likevel ikke mye tregere. Dette er en litt større bil som blant annet tilbyr bedre innvendig plass, ikke minst i bagasjerommet, samtidig som kjøregleden ikke ligger langt bak. Et høyaktuelt alternativ for deg som vil ha litt bedre praktiske egenskaper og en litt lavere pris.

Volkswagen Scirocco

Den mest direkte konkurrenten er i grunn GTIs halvbror Scirocco 2.0 TSI. Denne koster som Octavia rett over 400.000, altså nesten 40.000 kroner mindre enn Golf GTI. Også denne har motoren fra forrige GTI, men den er litt lettere enn Octavia og dermed nesten like rask som GTI. Kjøreegenskapene er så godt som jevngode med GTI og designen klart mer spenstig. GTI føles nok likevel hakket mer påkostet innvendig og har tross alt bedre praktiske egenskaper enn tredørsbilen Scirocco.

Konklusjon

Alt i alt gjør GTI nærmest selvsagt en god figur blant disse bilene. Den er faktisk ikke noe opplagt valg for alle i alle situasjoner, og flere av alternativene kan definitivt rettferdiggjøres. Ingen kan imidlertid matche GTIs totalpakke av kjøreglede, motor, forbruk, pris, kvalitetsfølelse og komfort.