Vis mer

TEST: Nye E-klasse - den rimeligste utgaven

Nye Mercedes-Benz E-klasse er en særdeles gjennomarbeidet bil og et meget trivelig bekjentskap. Men er den god nok - og rimelig nok - til å ta innersvingen på Audi A6 og BMW 5-serie?

Utgående E-klasse (W211) ble lansert for ganske nøyaktig syv år siden - våren 2002 - og var en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger. Nå har vi testet den nye E-klassen (W212). Er den like revolusjonerende som sin forgjenger?

Svaret på dette spørsmålet må bli nei. Den utgåtte E-klasse-modellen var nemlig en så god bil at den etter vårt syn forsvarte sin posisjon til siste slutt. Behovet for en ny modell var overhodet ikke påfallende. Hvis nye E-klasse skulle klart å fremstå som revolusjonerende sammenlignet med utgående utgave, måtte den vært nesten overjordisk god.

Forfriskende

Men selv om nye E-klasse ikke fremstår som noen revolusjon, så er den en forfriskende nykommer. Blant annet har den en mer moderne fremtoning, både inn- og utvendig. Mens forgjengeren var preget av myke, avrundede linjer, preges nye E-klasse av en mye skarpere og mer aggressiv linjeføring. Resultatet er at den i våre øyne fremstår som mer ungdommelig og tidsriktig. Dermed vil den sannsynligvis i større grad enn sin forgjenger øve tiltrekningskraft på unge bilkjøpere med god råd - bilkjøpere som inntil nå har orientert seg mer i retning av Audi og BMW.

Stort motorutvalg

Vis mer
VÅR VURDERING:
Mercedes-Benz E 220 CDI Blue Eff. aut.
Pris: 531.000 kroner
KARAKTER: 8 av 10
 
PLUSS:
Motor og ytelser
Kvalitetsopplevelse
Komfort og ergonomi
Sikkerhet
Utstyrsnivå
 
MINUS:
Stor kardangtunnel
Fotbrekk
Vis mer


På typisk Mercedes-vis vil også nye E-klasse bli tilgjengelig med et svært bredt motorutvalg. I første omgang er den tilgjengelig med tre bensin- og tre dieselmotorer. Og i september utvides paletten med ytterligere tre motoralternativer, deriblant verstingen E 63 AMG. Samtidig introduseres firehjulsdrift (4Matic) i kombinasjon med tre motoriseringer (350 CDI, 350, 500).

Fra 500.000 kroner

Den mest interessante varianten, sett med norske øyne, blir nok også denne gangen E 220 CDI. Takket være såkalt Blue Efficiency-teknologi starter denne på 500.000 kroner, noe som betyr at den er 22.000 kroner billigere enn utgående E 220 CDI. Vårt testeksemplar var utrustet med automatgirkasse, noe som koster 31.000 kroner som ekstrautstyr.

E 200 CDI kommer

Det er imidlertid viktig å være klar over at også nye E-klasse vil bli tilgjengelig som E 200 CDI. 200 CDI-motoren produserer 360 Nm og 136 hestekrefter, skal klare 0 til 100 på 10,7 sekunder (10,4 med aut) og kommer på markedet i september. Prisen for denne varianten er foreløpig ikke klar, men vi regner med at den ikke vil bli dyrere enn dagens utgave, som koster 473.000 kroner.

Førermiljø og forseter

Vi har allerede fortalt at nye E-klasse har en mer kantete og skarpere design enn sin forgjenger. Dette gjelder også interiøret, som dermed i våre øyne fremstår som strammere og mer moderne. Oppstrammingen har imidlertid ikke gått på bekostning av kvalitetsopplevelsen, som fortsatt er førsteklasses. E-klasse-kupeen fremstår kort og godt som usedvanlig gjennomarbeidet. Så godt som alle plastflater er polstret, det store instrumentpanelet er særdeles lekkert og de ulike knappene og displayene utstråler kvalitet. Mercedes har blant annet tatt seg råd til belysning i samtlige knapper samt rullehjulene for luftmengdejustering - og støvforseglingen av døråpningene er blant de mer påkostede vi har sett.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Vårt testeksemplar hadde mye ekstrautstyr, deriblant Avantgarde-pakken (ca. 31.000 kr), noe som innebærer et voldsomt antall lyskilder. Ikke bare har bilen komfortbelysning i taket og fotbrønnbelysning både foran og bak, i tillegg sørger dioder for å produsere lyslinjer både langs dashbord og dørinnmat.

E-klasse kan faktisk skilte med elektrisk justering av både seterygg, sittehøyde og sitteputevinkel i begge forseter som standardutstyr. Vi kan imidlertid ikke uttale oss om sittekomforten i originalsetene, fordi vårt testeksemplar var utrustet med såkalte dynamiske multikonturseter. Sistnevnte innebærer blant annet elektrisk lengdejustering av sitteputen, massasje og aktive sidevanger.

Bakseter og bagasjerom

Sammenlignet med sin forgjenger har nye E-klasse har vokst med 1,3 lengdecentimeter (til 486,8) og 3,2 breddecentimeter (til 185,4). Samtidig har akselavstanden vokst med 2,0 centimeter til 287,4, noe som ifølge Mercedes-Benz skal ha resultert i bedre benplass i baksetene.

Våre målinger klarte ikke å påvise økt benplass sammenlignet i forgjengeren. Men dette er for så vidt ikke så interessant, all den tid vi opplevde benplassen som god. Også kupébredden er raus i denne bilen.

Men perfekt er bakseteavdelingen ikke. For det første stjeler den voldsomme kardangtunnelen masse fotplass. Dette kommer i tillegg til det faktum at sittepute og bakseterygg diskriminerer midtplassen. Bakseteavdelingen egner seg dermed best for to personer. Vi nevner også at vinduskarmene er høye, noe som er en ulempe for barn, og at takhøyden er begrenset, noe som er en ulempe for høye voksne. I denne sammenheng skal det imidlertid understrekes at vårt testeksemplar hadde et stort glasstak, noe som vanligvis går på bekostning av nettopp takhøyde.

«Vi lot oss imponere over den nye motoren, som oppleves som både seig, sterk og kvikk. Med tanke på hvor stor og tung E 220 CDI faktisk er (1.660 kg), oppleves bilen som overraskende lettbent og uanstrengt.»


Så lenge baksetepassasjerene ikke er mer enn 185 centimeter høye, sitter imidlertid to personer meget godt. Blant annet inneholder det nedfellbare midtarmelenet to integrerte koppholdere og egne luftdyser er plassert i bakkant av midtkonsollen. Passasjerene finner oppbevaringsrom både i dører, i bakkant av forseteryggene og i midtkonsollen og separate leselys er selvsagt på plass.

Bagasjerommet er dypt og lettbrukt og om ønskelig kan forseteryggene felles ned. Nedfellingen må riktignok gjøres fra bagasjerommet, til gjengjeld slipper man å felle ned hodestøttene og belønnes med et flatt gulv. Løsningen som er valgt forhindrer at setebeltene havner i klem når seteryggene felles opp igjen.

Hvis gjenstanden som skal fraktes er lang og tynn, kan man i stedet ta i bruk skiluken som ligger innenfor det nedfellbare midtarmlenet. Pluss for hele seks festekroker og nedfellbare handleposekroker.

Utstyr

Vis mer
Mercedes-Benz E 220 CDI Blue Efficiency aut.
  
Pris (eks. frakt og levering)530.665 kr
Pris innstegsmodell
(220 CDI man.)
499.900 kr
Lengde4.868 mm
Bredde1.854 mm
Høyde1.470 mm
Slagvolum2.143 ccm
Effekt170 hk/3.000 o/min
Dreiemoment400 Nm/1.400 o/min
Girkasse/TrinnAut/5
Aks. 0-100 km/t8,0 sek
Forbruk (blandet)0,60 l/mil
CO2-utslipp (blandet)159 g/km
PartikkelfilterJa
Antiskrens (ESP)Ja
Kollisjonsputer9 stk
Klima/Elektr./SonerJa/Ja/2
Nybilgaranti3 år
Vis mer


Den norske Mercedes-Benz-importøren pleier å være rausere enn sine erkekonkurrenter når det kommer til utstyr, så også denne gangen. Som nevnt kan grunnutgaven av E-klasse skilte med delelektrisk forsetejustering (tre innstillinger). Standardutstyret omfatter også en 5,8-tommers fargeskjerm som betjenes via en svært lekker og velfungerende dreiebryter i midtkonsollen, Bluetooth mobiltelefonløsning, fartsholder, regnsensor, dekktrykkvarsler og en avansert kjørecomputer med en egen innstillingsmeny. E-klasse leveres også med elektronisk klimaanlegg med to soner samt integrert radio med to tunere og bakruteantenne. Også komfortbelysning, bakkestartassistent (for biler med manuell girkasse), tåkelykter og 16-toms alufelger er blant standardutstyret. E-klasse er selvsagt også utrustet med en masse sikkerhetsutstyr, noe vi straks skal komme tilbake til.

Om ønskelig kan man velge Elegance-pakken (snaue 18.000 kr) eller Avantgarde-pakken (snaue 31.000 kr). Sistnevnte omfatter blant annet svært avanserte svingbare bixenonlykter med sidelykter og de karakteristiske diodebaserte kjørelysene.

Den som har god råd kan for øvrig velge og vrake i en usedvanlig lang ekstrautstyrsliste. Blant godbitene er radarbasert avstandsholder som fungerer helt ned i stillestående, nattkamera, dødvinkelassistent, vegmerkingsassistent, fjernlysassistent, nøkkelfri adgang og start, Direct Steer, luftfjæring, diverse skinnløsninger og elektrisk lukking av bakluken.

Sikkerhet

Nye E-klasse er foreløpig ikke testet av Euro NCAP. Vi er imidlertid ikke i tvil om at den - som forgjengeren - vil oppnå fem stjerner. E-klasse kan nemlig skilte med uvanlig mye sikkerhetsutstyr, deriblant hele ni kollisjonsputer. Foruten de seks velkjente (front, side, hode), har E-klasse også én knekollisjonspute og to hoftekollisjonsputer. Sistnevnte er en ny type pute vi ennå ikke har rukket å studere, men vi regner med at de foruten å bistå sidekollisjonsputene ved sidekollisjon også har i oppdrag å holde passasjerene på plass i setene ved ulike typer sammenstøt.

E-klasse kan også skilte med såkalt Pre-Safe-teknologi, som blant annet strammer setebeltene og lukker sidevinduer når sensorene registrerer farlige situasjoner. Fire av de fem setebeltene er utrustet med beltestrammer og kraftbegrenser og forsetene har i tillegg aktive hodestøtter. Begge sidespeil har dødvinkelsoner og bremselysene er diodebasert, noe som betyr at de reagerer raskere enn bremselys basert på vanlige glødepærer.

Det kanskje mest interessante sikkerhetsutstyret på standardutstyrslisten er imidlertid Attention Assist og det aktive panseret. Sistnevnte skal sørge for at panseret løftes ved påkjørsel av myke trafikanter, noe som blant annet skal forhindre at offerets hode treffer motoren og andre harde komponenter. Attention Assist - oppmerksomhetsassistenten - skal forhindre at føreren sovner. Dette gjøres ved at systemet til enhver tid overvåker hele 70 parametre som kan avsløre om en fører begynner å bli søvnig. Hvis Attention Assist mener å oppdaget søvnighet, varsles føreren ved akustiske og visuelle signaler.

For øvrig er selvsagt antiskrens (ESP), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), antispinn og bremseassistanse (BA) blant standardustyret.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Motor og girkasse

Ved første øyekast kan det virke som om 220 CDI-motoren er den samme som den som satt i utgående E-klasse. Dette fordi også den nye motoren har fire sylindre og 2,1 liter slagvolum og produserer de samme kjernetallene: 400 newtonmeter og 170 hestekrefter. Hvis man kikker nøyere på tallene, oppdager man imidlertid at den nye kraftkilden produserer maksimalt dreiemoment helt fra 1.400 til 2.800 omdreininger, noe som forteller oss at den har et oppsiktsvekkende bredt register. Ikke nok med det - motoren produserer i tillegg maksimal effekt helt fra 3.000 til 4.200 omdreininger.

Forklaringen bak disse herlige tallene, er det faktum at den nye 220 CDI-motoren er utrustet med to turboladere av ulik størrelse. Den lille turboen, som er svært lett å snurre i gang, tvangsforer motoren ved lave turtall, mens den større - som er avhengig av større eksosmengder for å få opp tilstrekkelig turtall - overtar i de øvre delene av turtallsregisteret.

Vis mer


Vi lot oss imponere over den nye motoren, som oppleves som både seig, sterk og kvikk. Med tanke på hvor stor og tung E 220 CDI faktisk er (1.660 kg), oppleves bilen som overraskende lettbent og uanstrengt.

Vårt testeksemplar var utrustet med en femtrinns automatgirkasse, noe som i manges øyne er ett trinn for lite. Vi savnet imidlertid aldri det sjette trinnet. Girkassen gjør rett og slett en meget god jobb. Blant annet leverer den herlig myke girskift ved normal kjøring og relativt rask takeoff fra stillestående.

Vi må innrømme at vi hevet øyenbrynene da vi leste at Mercedes-Benz hevder at bilen skal klare 0 til 100 i løpet av bare 8,0 sekunder - med automatgirkasse. Selv om dette er en flott motor, må tross alt hver av de 170 hestekreftene slepe på 9,8 kilo. Og automatkassen, som gir seg ved henholdsvis 50 og 90 i de to første girene, må gjennomføre to skift før 100 km/t er oppnådd.

Våre uhøytidelige målinger tilsier da også at tallet 8,0 sekunder er vel optimistisk. Vi lot oss imidlertid overraske over hvor rask bilen faktisk er i denne klassiske øvelsen og oppnådde gjentatte ganger rundt 10,0 sekunder. Ved hjelp av venstrebremsing er det fullt mulig å hente ytterligere ett sekund, noe som er en imponerende tid for en så stor bil med en så liten dieselmotor og klassisk automatkasse.

Vis mer


Nye E 220 CDI bærer tilnavnet Blue Efficiency, noe som betyr at Mercedes-Benz har lagt seg i selen for å begrense bilens forbruk. Blant annet er det jobbet med luftmotstand (design), rullemotstand (dekk) og regenerering av bremseenergi. Sistenevnte innebærer intelligent styring av dynamo, drivstoffpumpe, klimaanlegg og servostyring. Biler med manuell girkasse har i tillegg start-stopp-teknologi og girskiftindikator.

Resultatet er at Mercedes-Benz har fått E 220 CDI-forbruket ned i 0,53 liter ved blandet kjøring med manuell girkasse. Det betyr at CO2-utslippet er begrenset til 139 gram, noe som er en kraftig forbedring sammenlignet med forgjengeren (167 gram).

Automatgirkassen er imidlertid ikke spesielt effektiv og øker forbruket til 0,60 liter, noe som gir utslipp av 159 gram CO2 per kilometer. Det betyr at også nye E 220 CDI med automatgir er mindre klimavennlig enn konkurrentene fra Audi (153) og BMW (149).

Komfort, kjøreegenskaper og bremser

Det begynner å bli en stund siden vi kjørte den utgåtte E-klasse. Vi husker imidlertid fortsatt hvordan vi hver gang lot oss imponere over den fantastiske komforten bilens hjuloppheng var i stand til å skape.

Derfor ble vi litt skuffet over nye E-klasse. Ikke det at bilen er ukomfortabel. Men vi hadde forventet at bilen skulle sette en helt ny standard for fjæringskomfort, noe vi ikke opplevde at den gjorde. Det samme kan sies om støyisoleringen. På dette området har utviklingen gått svært raskt og vi har latt oss imponere over støyisoleringsevnen i en rekke bilmodeller de siste årene, deriblant flere Lexus-modeller. Med dette som bakteppe hadde vi derfor svært høye forventninger til nye E-klasse, forventninger som altså ikke helt ble innfridd.

«Det er ikke mange biler som kan måle seg med E-klasses evne til å produsere en avslappet og ubesværet kjøreopplevelse i høye hastigheter over lange distanser.»


Det kan imidlertid hende at utstyrsnivået ødela for E-klasse denne gangen. Vårt testeksemplar var nemlig en Avantgarde, noe som blant annet innebærer "Direct Control"-understell, som ifølge Mercedes-Benz er "sportslig avstemt og senket". Avantgarde leveres også med dekk i dimensjon 245/45-17. Disse er betydelig bredere (støy) og har betydelig lavere profil (komfort) enn originaldekkene i dimensjon 205/60-16. Det kan derfor hende at vi nærmer oss opplevelsen vi forventet den dagen vi får testet en E-klasse med standardfjæring og originaldekk.

Det er imidlertid viktig å merke seg at Avantgarde-medaljen også har en forside. Vi opplevde nemlig vårt testeksemplar som en mer sportslig, svingvillig og kjøreglad bil enn sin forgjenger. Her må det riktignok understrekes at vårt eksemplar blant annet var utrustet med "Direct Control"-styring, som er ekstrautstyr. Vi vet derfor ikke noe om hvordan originalstyringen oppleves. Det som imidlertid er sikkert, er at styringen i vårt eksemplar var fastere, mer direkte og mer inspirerende enn vi er vant til fra Mercedes-kanten. Styringen er nok en av hovedårsakene til at vi koste oss slik med E-klasse, men også stivhet i hjulopphenget og fravær av krenging bidro til den positive totalopplevelsen.

Vis mer


Samtidig som bilen altså er inspirerende på svingete landevei, oppleves den som tung, retningsstabil og trygg i høye hastigheter. Det er ikke mange biler som kan måle seg med E-klasses evne til å produsere en avslappet og ubesværet kjøreopplevelse i høye hastigheter over lange distanser.

Ikke overraskende kan bilen også skilte med gode bremseegenskaper i form av stabil oppførsel på alle underlag vi fikk utsatt den for. Vi nevner også at nødbremsopplevelsen er uvanlig udramatisk som følge av svært begrenset vibrasjon i bremsepedalen. I vår bok blir det imidlertid minus for fotbrekk.

Konkurrenter

Selv om mange bilprodusenter har ambisjoner om å stjele kunder fra E-klasse, er det spesielt to konkurrenter som peker seg ut som de mest opplagte; Audi A6 og BMW 5-serie. A6 kom på markedet sommeren 2004 og ble nylig ansiktsløftet. 5-serie kom allerede i 2003 og ny modell er ventet i 2010.

E-klasse møter altså to konkurrenter som begynner å trekke på årene, spesielt 5-serie. Hvis vi ser bort i fra alder, er imidlertid både A6 og 5-serie i våre øyne meget attraktive biler. A6 kjennetegnes først og fremst ved god innvendig plass og høyt standardutstyrsnivå, mens 5-serie har sin største styrke i de flotte, sportslige kjøreegenskapene.

Vis mer
ALTERNATIVENE
Stor mellomklassesedan - premium
Klasseleder: For tiden ingen opplagt kandidat
 
Deltakere (per mai 2009):
Audi A6
BMW 5-serie
Jaguar XF
Lexus GS
Mercedes-Benz E-klasse
Volvo S80
Vis mer


Audi A6 2.0 TDI Multitronic, som på godt og vondt er hele 493 centimeter lang, koster 483.000 kroner - 48.000 kroner mindre enn E 220 CDI Blue Efficiency med automatgir. Audi-motoren produserer 350 Nm og 170 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på 8,9 sekunder. Forbruk: 0,57 liter. A6 er spesielt god på ergonomi og brukervennlighet og kan skilte med mye standardutstyr, om enn ikke like mye som nye E-klasse.

BMW 520dA koster 479.000 kroner - 52.000 kroner mindre enn dagens testkandidat. Da får eieren 350 Nm, 163 hestekrefter og oppgitt 0 til 100-tid på 8,6 sekunder. Forbruk: 0,56 liter. BMW er sjeldent like rause som Mercedes-Benz og Audi når det kommer til utstyr, noe som betyr at man vanligvis må belage seg på noe større ekstrautstyrskostnader. BMW avspiser også sine kunder med to år nybilgaranti. Den som er opptatt av sportslige kjøreegenskaper kommer imidlertid aldri utenom dette merket.

Du som vurderer E 220 CDI bør også være klar over en bil som Volvo S80 2.4 D (493.000 kr med aut). Jaguar XF og Lexus GS hører også inn i dette segmentet, men tilbys ikke med motoriseringer som utfordrer E 220 CDI.

Vi nevner også at det finnes flere langt rimeligere mellomklassebiler som kan konkurrere med E-klasse når det kommer til plass, deriblant Ford Mondeo og Skoda Superb. Disse kan imidlertid ikke tilby den bunnsolide premiumopplevelsen som E-klasse kan skilte med.

Konklusjon

Nye Mercedes-Benz E-klasse er en svært vellykket bilmodell. Selv om E 220 CDI Blue Efficiency er noe dyrere enn sine konkurrenter, fremstår den som en meget attraktiv bil. En startpris på 500.000 kroner (531.000 med automatgir) er ikke avskrekkende for en så gjennomarbeidet og velutstyrt bil med en så høy premiumfaktor. Selv om bilen ikke makter å utklasse sine to erkekonkurrenter, kan den trygt anbefales.