TEST: Nye Dodge Avenger - alternativt i mellomklassen

Nye Dodge Avenger har nå vært på plass en stund og utfordrer kjente mellomklassere som Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Er den god nok?

«...rent størrelsesmessig ligger den nesten i klassen over med en lengde kun marginalt under eksempelvis Mercedes-Benz E-klasse.»


Dodge har den siste tiden kun vært aktuell med én modell i Norge, nemlig den høybygde kompaktklassebilen Caliber. Den markerte seg med 261 solgte eksemplarer i fjor. Avenger har ikke kommet skikkelig i gang før i år, og Dodge håper å selge omtrent 150 biler i løpet av 2008.

Frisk

Vis mer
Vis mer


Designmessig har man i de flestes øyne truffet godt. Avenger vekker faktisk uvanlig mye oppsikt. Det er ikke ofte vi opplever at folk snur seg og kommer bort og spør om bilen når vi kjører en ganske vanlig familiebil fra mellomklassen, men det skjer altså med Avenger.

Stor

Skjønt, mellomklasse og mellomklasse, rent størrelsesmessig ligger den nesten i klassen over med en lengde kun marginalt under eksempelvis Mercedes-Benz E-klasse. Men slik har det jo blitt med mange biler i denne klassen. Ford Mondeo er eksempelvis omtrent jevnstor med Avenger.

Volkswagen-motor

Kun én motor er tilgjengelig i første omgang, nemlig 2.0 CRD, altså Volkswagens velkjente pumpedysemotor på 2,0 liter. I Avenger yter den 140 hestekrefter og 310 newtonmeter.

SE og SXT

Når det gjelder utstyrsnivåer er to varianter tilgjengelige. Billigst er SE som begynner på 320.000 kroner. Langt triveligere er SXT som vi kjørte til 360.000 kroner.

Vi tar en nærmere kikk på hvordan motoren og kjøreegenskapene arter seg i praksis.