TEST: Nye Daihatsu Terios - et billig alternativ til RAV4

Med den trange og rustikke forgjengeren i friskt minne var det ikke vanskelig å bli positivt overrasket over etterfølgeren. Den er en komplett fornyelse innen kategorien små SUVer og koster, relativt velutrustet, under 250.000 kroner - med automatgir. Vi har testet en av årets mest spennende nyheter.

Vis mer
Vis mer


Det som slår en med en gang man ser bilen er at den på enkelte måter kan se ut som en lett krympet Toyota RAV4. Slektskapet er da også til stede - nye Terios (som er produksjonsutgaven av konseptet Be-Go som vi observerte på Frankfurt-messen i fjor) er tvillingmodellen til Toyota Rush. Sistnevnte selges imidlertid ikke på det norske markedet.

Fra Taft til Terios II

Daihatsu er en liten japansk bilprodusent som idag er en del av Toyota-konsernet. Det er også Japans eldste, og har lenge vært kjent for å spesialisere seg i små/kompakte biler, deriblant kompakte firehjulstrekkere/terrengbiler. Disse har, gjennom fem generasjoner, hatt som felles grunnstamme en langsplassert frontmotor og firehjulsdrift med utgangspunkt i bakhjulsdrift. Det startet med en "skogsarbeidernes yndling": Daihatsu Taft, i 1975. Den like rustikke Rocky etterfulgte den 10 år etterpå. I 1988 dukket den mer anvendelige Feroza opp. Dengang begynte SUV å bli et begrep i USA mens terrengbiler ble stadig mer populære i Europa. Feroza kunne i tillegg til muligheten for overføring av drift til forhjulene (manuelt, på navene), kjøres med "fifty-fifty" drift på for-og bakaksel ved å trykke på en knapp som sperret midt-differensialen.

Vis mer


Så kom første Terios, i 1997. Den var kjent for å være høyere enn bred og ikke føles helt trygg i krappe manøvre, men også for å skilte med forholdsmessig god plass i det svært kompakte ytre. Med Terios forsvant reduksjonsgiret som ble regnet som overflødig på en så liten og lett bil. Vi testet bilen sist for mindre enn et år siden i påvente av at etterfølgeren skulle dukke opp. Og her er den!

Balansert og moderne design

Vi skal ikke utøse oss om designen, annet enn å si at det etter vår oppfatning er ganske godt gjort å gi nykommeren et slikt tilbakeholdent dynamisk uttrykk som passer til rollen bilen skal spille, samtidig som bilen tross alt er uforholdsmessig høy i forhold til de andre dimensjonene. Ja, vi synes faktisk Terios har et renere og mer harmonisk formspråk enn Toyota RAV4. Vi skal se at det bilens ytre design lover også går igjen i andre av bilens egenskaper.

Vis mer


Fra 215.000 kroner

Prisen på innstegsmodellen, Terios DX med 1,3-liters motor, er 214.900 kroner. Det er selvfølgelig billig, men er sparsommelig utstyrt og mangler såpass vesentlig sikkerhetsutstyr som antiskrenssystem og sidekollisjonsputer. Motoren er dessuten i slappeste laget. Vi anser derfor at Terios SX med 1,5-liters motor, seks kollisjonsputer og VSC-system (Daihatsus antiskrenskontroll) er den eneste modellen å vurdere seriøst. Det øvrige utstyrsnivået kommer vi tilbake til i kapitelet Plass og Komfort. Prislappen på SX 1,5 er 244.900 kroner med femtrinns manuell girkasse. Testbilen for sin del var utstyrt med automatkasse - og pristillegget på kun 5.000 kroner. Ut på tur!

Som vanlig ser vi først på motor og kjøreegenskaper.