TEST: Nye Audi A4 Avant - en vinner

"Et røverkjøp", skrev vi etter å ha testet sedanutgaven av nye A4 med 1.8 TFSI-motor. Stasjonsvognutgaven er et minst like godt kjøp.

Nå skal det understrekes at vi denne gangen hadde en dieselmotor under panseret, nærmere bestemt Volkswagen-konsernets nye common rail-diesel med 2,0 liter slagvolum. Vi har mye pent å si om denne motoren, noe vi snart skal komme tilbake til. Men like overlegen som bensinmotoren med betegnelsen 1.8 TFSI er den ikke.

Hovedpoenget med denne testen var imidlertid å bli kjent med stasjonsvognutgaven av nye A4. Er den såkalte Avant-utgaven like vellykket som sedanen?

Mer praktisk

Vis mer
«Jo, mens sedanutgaven av Audi A4 2.0 TDI kan bli din for 352.000 kroner, koster stasjonsvognen 373.000 kroner - 21.000 kroner mer. Som vi skal komme tilbake til, er dette ingen voldsom pris for en såpass stor premiumstasjonsvogn.»
Vis mer


Vårt svar på dette spørsmålet er et ubetinget ja. Blant annet antar vi at mange er enige med oss i at Avant-utgaven er enda litt lekrere enn sedanen. I tillegg har den bedre takhøyde i bakseteavdelingen, bedre høyde i lasterommet og er generelt mer praktisk i daglig bruk. Av disse årsaker vil stasjonsvognen erfaringsmessig være mer lettsolgt enn sedanutgaven den dagen tiden har kommet for å bytte den ut.

Bytte bil? Sjekk hva bilen din er verdt

Lite som skiller

Selv om de to karosserivariantene i utgangspunktet fremstår som ulike biler, er det faktisk svært få designmessige elementer som skiller dem. Frontene er identiske og hvis du iakttar bilene fra siden vil du oppdage at taklinjen er den eneste forskjellen før vi kommer til C-stolpene.

Også når de to variantene iakttas bakfra, er likhetene mer slående enn forskjellene. Den samme, fallende linjen strekker seg fra bakfanger til forhjul, de samme sideskjørtene pryder bilens nedre del og den samme haifinne-antennen er å finne på taket. Faktisk er bakparten så godt som identisk helt fra asfalten og opp til Audi-ringene. Selv baklyktene er nærmest identiske i form og innhold, selv om stasjonsvognen mangler de hvite stripene på lyktenes indre halvdeler.

Dioder

Når vi først er inne på baklyktene, kan det forresten nevnes at disse fullstendig mangler diodeteknologi. Dette er interessant og nesten litt påfallende, fordi Audi er blant de bilprodusentene som har satset tyngst på diodeteknologi i frontlykter. Blinklys-stripen i sidespeilene er imidlertid diodebasert. Og den tar seg råd til bixenonlykter (8.400 kr) får lekre diodebaserte kjørelys på kjøpet.

60 kilo

Hvis man kikker nærmere på de tekniske dataene vil man finne ut at Avant kun veier 60 kilo mer enn sedanen og at forbruket kun stiger med 0,02 liter per mil med 2,0-liters dieselmotor under panseret. De 60 ekstra kiloene tynger heller ikke mer enn at stasjonsvognen klarer 0 til 100 på 9,7 sekunder med manuell girkasse, mot 9,4 sekunder for sedanens vedkommende.

Bedre vektfordeling

Vis mer


Hvis du leste vår test av A4 1.8 TFSI, vil du være klar over at nye A4 har vokst med hele 11,7 centimeter i lengden og hele 10,4 centimeter i bredden. Det som er minst like interessant, er at akselavstanden har økt med hele 16,6 centimeter - samtidig som forakselen er flyttet 15,0 centimeter frem i forhold til motoren. Videre er batteriet på BMW-vis flyttet til lasterommet. Resultatet er forbedret vektfordeling, noe som i sin tur har gitt bilen betydelig mer balanserte egenskaper.

373.000 kroner

Hva så med pris? Jo, mens sedanutgaven av Audi A4 2.0 TDI kan bli din for 352.000 kroner, koster stasjonsvognen 373.000 kroner - 21.000 kroner mer. Som vi skal komme tilbake til, er dette ingen voldsom pris for en såpass stor premiumstasjonsvogn.

Vi har allerede nevnt at nye A4 har betydelig mer balanserte kjøreegenskaper enn sin forgjenger. Les mer om motoren, Multitronic-girkassen og kjøreegenskapene her.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • (Denne artikkelen ble første gang publisert 25. juni).

    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder