TEST: Nye Accord - luksusutgaven

Nye Honda Accord Tourer overrasker positivt på enkelte områder. Men baksete- og bagasje-avdelingene skuffer.

I høst testet vi sedanutgaven av åttende generasjon Accord, som overtok etter en forgjenger som på typisk Honda-vis fikk et kort liv (2003-2008). Konklusjonen på sedantesten ble at nye Accord - i likhet med forgjengeren - er en helt grei bil. Men god nok til å utfordre klasselederne er den ikke.

Denne gangen er det altså stasjonsvognutgaven som skal i ilden. Kan Accord Tourer skilte med kvaliteter sedanutgaven mangler?

Lekkert ...

Vel, både ja og nei. Det som først og fremst skiller de to Accord-utgavene er baksete- og bagasjeavdelingene. Sistnevnte fremstår ved første øyekast som et svært positivt bekjentskap. For det første sørger materialbruken for at dette er blant de mest eksklusive lasterommene vi har sett i noen japansk bil.

Vis mer
«Likevel er ikke åttende generasjon Accord blant våre klassefavoritter. Til det er bakseteplassen for svak og lasterommet for lite.»


Honda har i tillegg tatt seg råd til dobbel belysning, handleposekroker og forkrommede festekroker. Under gulvet finner vi hele tre praktiske oppbevaringsrom. Det faktum at bakluken åpnes og lukkes elektrisk (standard fra nivå Elegance) medvirker selvsagt også til at premiumfølelsen kommer snikende.

... men lite

Baksiden av medaljen er først og fremst lasterommets begrensede størrelse. Dybden, 108 centimeter, er riktignok godkjent, selv om både Ford Mondeo og Volkswagen Passat takler enda litt lengre last.

Problemet er bredden. Grunnet ekstremt store hjulhus smalner bredden nemlig inn fra 110 til bare 78,5 centimeter når vi nærmer oss bakseteryggene. Den svake bredden fører ikke bare til at selve lasterommet blir trangt, men påvirker også åpningen inn til bakseteavdelingen når seteryggene felles ned. Lastekapasiteten er med andre ord ikke denne stasjonsvognenes sterkeste side.

Den som har eller planlegger barn skal også være klar over at de eksklusive materialene i lasterommet nok ikke vil fremstå som like lekre etter at de har stiftet bekjentskap med barnevogner og møkkete parkdresser.

Svak benplass

Vis mer


Dessverre er også bakseteavdelingen et svakt kapittel. For det første er benplassen svak sammenlignet med det mange andre mellomklassestasjonsvogner kan friste med. I tillegg kunne døråpningen med fordel vært bredere, takhøyden høyere og vinduskarmene lavere.

Heller ikke føttene har særlig tumleplass i Accord Tourer. Når forsetene er i nedre posisjon vil personer med store sko ha problemer med å få plass under setene. Og til tross for at Accord er en forhjulsdrevet bil, domineres fotbrønnen av en høy og bred midt-tunell. Denne fratar midtpassasjeren fotplass og tvinger denne til å stjele av sidepassasjerenes allerede begrensede areal. Tunellen vanskeliggjør også sideveis forflytning i baksetene.

Vis mer
Vis mer


Vi bet oss også merke i at baksetepassasjerene mangler separate leselys og at det midtre setebeltet er innfestet i taket, noe som er en akterutseilt og svak løsning.

Og dermed kan vi allerede nå konkludere med at Accord Tourer ikke bør være førstevalget for den som er på jakt etter en praktisk og romslig familiebil.

Fine kjøreegenskaper

Hva så med deg som ikke har barn - og som heller ikke har behov for et bredt lasterom? Joda, Accord har positive sider også. Blant annet kan bilen skilte med en fin og direkte styring, relativt sportslige kjøreegenskaper og et godt grep. Samtidig klarer hjulopphenget å produsere høy komfort på de fleste underlag.

God motor

Motoren, som for de flestes vedkommende vil være den samme som vi kjørte - dieselmotoren 2.2 i-DTEC - gjør også en god jobb. Riktignok må den opp på 1.600 omdreininger før den trekker klokkerent. Motoren produserer også en del turbo-hvining når føreren går av gasspedalen, selv om dette fenomenet nå er mindre fremtredende enn da vi i april 2006 for første gang testet Hondas dieselmotor i en Accord.

Vis mer


Når det er sagt, så kan vi fortelle at motoren produserer et fint skyv helt fra 1.500 o/min til godt forbi rødmerkingen ved 4.450 omdreininger. 2,2-literen produserer 150 hestekrefter og hele 350 newtonmeter og vi opplevde Accord Tourer som en sprek bil som ikke står tilbake for noen av sine konkurrenter når det kommer til motorkraft. Motoren, som siden sist gang har skiftet navn fra 2.2 i-CTDi til 2.2 i-DTEC - er også relativt stillegående, også for ører som befinner seg utenfor bilen. I tillegg har Honda gjort en god jobb når det kommer til vibrasjoner. Vi merket ingen vibrasjoner i verken sete, ratt eller girspak - og kun mikrokopiske antydninger i rattet.

0,59 liter

Vis mer


Honda er blant de stadig flere bilprodusenter som ikke tar seg råd til ekte, dieselfyrte tilleggsvarmere av typen Eberspächer eller Webasto. Til gjengjeld er bilen utrustet med et såkalt "Hot Gas" varmesystem. Dette skaper kupévarme ved å invertere driften på aircondition-anlegget når utetemperaturen er mellom 5 og -30 grader.

Ved blandet kjøring skal bilen ifølge Honda nøye seg med 0,59 liter diesel per mil, noe som resulterer i 157 gram CO2 per kilometer. Dette er ikke imponerende tall - men heller ikke dårlig. Partikkelfilter er standardutstyr.

Moderat design

Det finnes selvsagt ingen fasitsvar når design er tema. Vi mener imidlertid at både bilen og interiøret fremstår som moderne og tidsriktig, uten å skille seg nevneverdig ut verken negativt eller positivt. Dette i motsetning til lillebror Civic, som både ut- og innvendig preges av avantgarde design.

Masse utstyr

Vis mer


Vi fant oss uansett godt til rette i førersetet, som skaper sidestøtte helt opp i skulderhøyde. Vårt testeksemplar var i høyeste utstyrsnivå - Executive Navi - noe som innebærer at føreren er omgitt av en rekke godbiter. Blant annet kan eieren glede seg over radarbasert avstandsholder - inntil nylig forbeholdt dyre luksusbiler, navigasjon på stor fargeskjerm, elektrisk justerbare skinnseter med minnefunksjon på førersiden og et stort stereoanlegg med CD-skifter, ti høyttalere og subwoofer.

I tillegg kommer godsaker som regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil, kjørecomputer og klimaanlegg med to soner. Temperaturen på klimaanlegget velges forøvrig via vippebrytere, noe som fungerer meget godt. Honda har også valgt å utelukkende satse på hele grader, noe som sammen med en egen dualknapp (valg mellom én og to soner) bidrar til å gjøre klimaanlegget svært lettbetjent.

Påkostede detaljer

Vis mer


Vi lot oss også imponere over smådetaljer som håndbrekkvarslingen. Når fører har glemt å koble ut håndbrekket, får vedkommende intet mindre enn tre visuelle påminnelser. I tillegg starter en pipelyd og på toppen av det hele oppfordres man av en kvinne - på norsk - til å deaktivere håndbrekket.

Honda har også utrustet Accord med treblink-funksjon, noe som ikke er en selvfølge i japanske biler - og samtlige vindusheiser har ett-trykk-funksjon begge veier. Vi lot oss også imponere over at vindushevermotorene er så nøyaktig konfigurert at de åpner og lukker vinduene nøyaktig like raskt.

Imponerende ryggeredskap

Vis mer


Drivstofflokket er koblet til sentrallåsen - noe som betyr at føreren slipper å lete etter en spak eller å ha med seg nøkkelen ut når det skal tankes. Girskiftindikator er også på plass, i likhet med alarm, xenonlykter og 17-toms alufelger. Blå komfortbelysning er plassert i taket og samtlige knapper - inkludert sidespeilknappene - inneholder belysning, noe som ikke er en selvfølge i denne klassen.

Det som kanskje imponerte aller mest, er ryggeredskapen. Honda Accord Tourer Executive er en av svært få biler i denne prisklassen som kan skilte med både ryggekamera og parkeringssensorer foran og bak. Parkeringssensorene er i tillegg koblet til både akustisk og visuell veiledning, noe som åpner for avslappende parkering.

Merkelige løsninger

Vis mer


Derfor er det så synd at Honda har plassert den visuelle parkeringsvisningen inne i instrumentpanelet. Hva er problemet med en slik plassering? Jo, at rattets brede eker sperrer for innsyn til den nyttige veilederen så snart føreren begynner å ratte.

Og når vi først er inne på dumme løsninger kan vi også nevne Bluetooth-telefonen, som er standardutstyr. For å pare denne med en mobiltelefon må man nemlig bruke talekommandoer. For å finne ut av hvilke talekommandoer som skal brukes, må man bla opp i den 580 sider lange instruksjonsboken. Personen som bestemte denne løsningen er ikke særlig bevandret i faget brukervennlighet.

Vi lot oss heller ikke imponere over verken navigasjonsskjermen eller kartene den viser. Skjermen er blant de mindre skarpe vi har sett i det siste og kartografien fremstår som billig, spinkel og lite elegant.

Manglende helhetstenkning

Vis mer


Vi likte den isblå farven som lyser opp knappene i dørene, dashbordet og i midtkonsollen - og som matches av den blå komfortbelysningen og av de lekre isblå ringene rundt instrumentklokkene. Derfor ble vi desto mer oppgitt da vi oppdaget at de 16 rattknappene av en eller annen merkelig grunn lyser i grønt.

Det enorme fallosaktige dreiehjulet midt på dashbordkonsollen fremstår som overdrevent og vi lot oss forundre over ESP-knappens funksjonalitet (antiskrens, VSA på Honda-språk). Vi forstår riktignok godt at Honda har bestemt at knappen må holdes inne i ett sekund før VSA deaktiveres. Men hvorfor i all verden må den holdes inne like lenge når føreren ønsker å reaktivere antiskrens?

Kjerringa mot strømmen

Vis mer


Vi har tidligere kritisert Honda for et merkelig fenomen - og gjør det igjen. Mens alle andre bilprodusenter (og produsenter av elektroniske artikler) har valgt å bruke + og - symbolene for å angi volumjustering - og piler for å angi kanalvalg - fortsetter Honda av en eller annen uforklarlig grunn å gjøre det motsatte.

På den annen side kan Accord - i motsetning til mange andre japanske biler - leveres med automatisk girkasse i kombinasjon med dieselmotor. Dette koster 25.000 kroner som ekstrautstyr.

Positivt helhetsinntrykk

Vis mer


Våre relativt få innvendinger klarer ikke å ødelegge et relativt positivt helhetsinntrykk. Motoren er sterk, bilen er rask og svingvillig, kjøreegenskapene er sportslige, rattet har god selvopprettingsevne, komforten er høy, girkassen er lettsjaltet og bremseegenskapene tillitvekkende. Interiøret er stort sett lettbrukt og gjennomtenkt, for eksempel har både takluke og bakluke motstandssensorer som forhindrer skade på mennesker og bil. Bakviskeren aktiveres automatisk når girspaken plasseres i revers, setevarmeknappene er svært lett tilgjengelige, sidevinduene relativt tykke og rattstamme-innkapslingen beskjeden nok til at den ikke hindrer fri bevegelse for førerens knær.

Fem solide stjerner

Vis mer


Sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter, dødvinkelsoner i begge sidespeil, separat frontlyktspyling og et kraftig horn. En norsk kvinnestemme oppfordrer til festing av setebeltet. Og den som ønsker det, kan koble ut fremre passasjerkollisjonspute. Euro NCAP belønnet Accord med hele 35 av 37 oppnåelige poeng, noe som ga fem solide stjerner.

Fra 357.000 kroner

Mens sedanversjonen av Honda Accord 2.2 i-DTEC kan leveres i laveste utstyrsnivå - Comfort - er Elegance oppstartnivå for stasjonsvognens vedkommende. Stasjonsvognutgaven av Elegance koster 357.000 kroner og er godt utrustet.

Vis mer


Ved å legge til ytterligere 26.000 kroner kan man bli eier av en Executive-utgave (383.000 kr), som blant annet innebærer elektrisk justerbare skinnseter, elektrisk soltak, xenonlykter, parkeringssensorer foran og bak, Bluetooth og oppgradert stereoanlegg.

Topputgaven heter Executive Navi og koster 402.000 kroner (+ 19.000 kr). Denne leveres også med radarbasert avstandsholder, navigasjon, ryggekamera og talestyring.

Ikke blant våre favoritter

Vis mer


Dette er ingen skandaløs pris for en såpass godt utrustet bil. Likevel er ikke åttende generasjon Accord blant våre klassefavoritter. Til det er bakseteplassen for svak og lasterommet for lite. Hadde Accord kunnet skilte med oppsiktvekkende gode egenskaper på andre områder, kunne den kanskje likevel nådd opp. Men det gjør den ikke. I hvert fall ikke når den holdes opp mot vår klassefavoritt - Ford Mondeo - som slår Accord på omtrent alle områder.

Accord blir derfor i våre øyne en bil mest for den som har et positivt forhold til Honda eller som har falt for bilens design.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Du kan lese vår første test av åttende generasjon Accord her.