TEST: Ny X-trail - automat og diesel

Mildt sagt konservative endringer på det visuelle, men teknikk og egenskaper har tatt et langt steg fremover.

Det er plassen som imponerer i første omgang, og etter hvert som man blir bedre kjent med bilen imponerer også komfort og kjøreegenskaper. Men kanskje aller viktigst, Nissan har fått til kombinasjonen automatgir og diesel til en overkommelig pris – 436.000 kroner er faktisk svært gunstig i denne klassen.

Bedre på alt

Plass har vært det store problemet i folke-SUV-klassen, og det er spesielt klønete og små bagasjerom som har vært problemet. Siste generasjon folke-SUVer, som Mitsubishi Outlander og Honda CR-V, er blitt lengre og med det fått bedre bagasjeplass. Det har også X-trail, det virker som brorparten av de 17 centimeterne X-trail har strukket seg i forbindelse med modellskiftet har kommet bagasjerommet til gode. Nye X-trail tilbyr nå bagasjeplass som n vanlig mellomklasse-stasjonsvogn.

Vis mer


Interiøret er også løftet betydelig, og faktisk blitt mer moderne og ikke like eksperimentelt som forrige generasjon.

Fire motoralternativer

Det er de to effektversjonene av toliters-dieselen som vil bli mest populære, og de yter henholdsvis 150 og 173 hestekrefter. Førstenevnte kommer både med sekstrinns automat og sekstrinns manuell, den sterkeste dukker bare opp med sekstrinns manuell girkasse.

Nissan har også to bensinmotorer på programmet, en toliter som yter 140 hestekrefter og en 2,5-liter som yter 169. Disse kan begge leveres med enten manuell girkasse eller trinnløs automatgirkasse.

Fra 353.000 kroner

Billigste X-trail, toliter bensin med manuell girkasse, starter på 353.000 kroner. Det er mye folke-SUV for pengene, og den er ikke spesielt skrapet for utstyr heller. Eneste en bør være obs på er at denne versjonen, XE, av en eller annen merkelig grunn ikke har dybdejustering av rattet. Ellers er automatisk klimaanlegg og aluminiumsfelger på plass, og du får integrert Bluetooth-tilkobling for mobiltelefonen i musikkanlegget. En oppgradering til utstyrsnivået SE vil koste 10.000 kroner, og oppgradert musikkanlegg, krom frontgrill, skinnratt (som kan justeres), regnsensor pluss en bedre bakseteløsning der seteryggen mer fleksibelt er tredelt.

Også som billig automatgiralternativ er X-trail gunstig priset, en toliter bensin med trinnløs automatgirkasse og utstyrsnivå SE koster 378.000 kroner. Det er kun Honda CR-V som er i nærheten med en prislapp på 395.000 kroner for en bensinbil med automatgir.

Vis mer


Den største prisfordelen har imidlertid X-trail med den attraktive kombinasjonen automat og diesel. 436.000 kroner koster det for en 150 hester med sekstrinns automat, og nærmeste konkurrent er Chevrolet Captiva som koster 490.000 kroner. Andre konkurrenter ligger over halvmillionen, men mest spesielt er det at ingen av de direkte konkurrentene som Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 og Honda CR-V kan leveres med denne kombinasjonen i det hele tatt.

Det er diesel og automat vi har testet, og først skal vi ta for oss motor og kjøreegenskaper.