TEST: Ny sportsautomat på BMW

BMW kommer nå med ny knapp på sin nyeste generasjon girkasse. Den er merket sport.

«Det er ved sammenligning av slike tall at avgift på hestekrefter blir det reneste sprøyt.»


I februar testkjørte vi Lexus IS F i Spania. Dette er bilen japanerne har tatt frem for å konkurrere med BMW M3 og Mercedes C63 AMG. Lexus IS F er utstyrt med en ekstremt god 8-trinns automatkasse som girer fort som lynet. Den er også sportslig og passer svært godt i den motorsterke IS F.

Sjekk hva bilen din er verdt

Sportknapp

Nå kommer også BMW 5-serie med en mer sportslig variant av den nye automatkassa som sitter i en rekke biler i allerede. Både X5 og X6 har sportsknapp på automatkassene, men nå leveres det også i lettere og lavere biler. Vi har testkjørt i en 535d, og ved å trykke på sportsknappen blir det virkelig fart i sjaltingen. Men ved å trykke på sportsknappen forandrer ikke bare kassa seg, karakteristikken på andre funksjoner blir også mer sportslige.

Vis mer

TEST: Ny sportsautomat på BMW

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Flere av 5-seriebilene vi har kjørt har også vært utstyrt med noe som heter Active Steering og Dynamic Drive. På testbilen, 535d, koster dette henholdsvis 13.300 kroner og 26.100 kroner som ekstrautstyr. Active Steering er variabelt styreutslag som varierer med farten, og Dynamic Drive er hydrauliske krengningsstabilisatorer. Sportknappen forandrer også karakteristikken på disse to funksjonene i sportslig retning.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Miljøvennlige muskler

BMW 535d finnes ikke med manuell girkasse, så akkurat denne får vi ikke sammenlignet med en tilsvarende bil med manuell. Men på blandet kjøring bruker en 535d 0,69 liter per mil og en 530d bruker 0,68 liter per mil. Co2-utslippet på en 535d stasjonsvogn med 286 hestekrefter, 580 newtonmeter og automatgir er svært lave 182 gram per kilometer. Til sammenligning slipper en Audi A6 3.0 TDI Quattro stasjonsvogn ut 227 gram Co2 per kilometer til tross for betydelig svakere motor enn BMW 535d. Til Audiens forsvar har den firehjulsdrift.

Som en ren digresjon kan vi også nevne at en Toyota Avensis med 1,8-liters bensinmotor og 110 hestekrefter slipper ut 173 gram. Altså nesten like mye som en dieselmotor med snaut 300 hestekrefter. Det er ved sammenligning av slike tall at avgift på hestekrefter blir det reneste sprøyt.

Det tekniske forspranget til BMW begynner her å bli stort når det gjelder utslipp.

Testbilen klarer også 0 til 100 på 6,5 sekunder og har en toppfart på 250 kilometer i timen.

Full oversikt: Alle DinSides biltester

Lexus

Lexus og BMW demonstrerer med dette at automatkasser kan gire ekstremt fort og at andre girsystemer, som for eksempel dobbelkløtsjkasser, som også BMW har, ikke nødvendigvis er eneste utvei for sportslige biler. Hverken Lexus IS F eller BMW 535d finnes med manuelle kasser, men BMW beviser at automatkasser heller ikke trenger å være Co2-frekke.

Kassa som sitter i Lexus IS F er utviklet sammen Aisin og har åtte gir, mens BMW har bare seks trinn. BMW samarbeider med ZF om sine girkasser og en åttetrinns kasse er på vei her også. Det verserer også rykter om at denne også får funksjonen "start og stop", som gjør at motoren stopper for eksempel når du står stille på rødt lys.

Prøvekjøring av Lexus IS F finner du her.

Store bilder av BMW 535d finner du her.