TEST: Ny og større Smart

Den lille raringen Smart Fortwo er på plass i helt ny utgave. Litt større og litt forfinet, men etter samme oppskrift som forgjengeren.

«Smart er altså ingen el-bil, slik svært mange later til å tro.»


Det har gått en god stund siden vi kunne presentere den nye utgaven av Smarts for tiden eneste modell. Derfor var det desto mer spennende å endelig få muligheten til å teste den.

Større

Men du skal ha litt mer enn gjennomsnittelige peiling for umiddelbart å se forskjellen. Den største endringen består faktisk i selve størrelsen. For nye Fortwo måler nå snaut 270 centimeter, nesten 20 mer enn sin forgjenger.

Bakvendt

Vis mer


Men konseptet er det samme. Det vil si at motoren sitter helt bak, oppå bakhjulene som den også driver. Girkassen er fortsatt semiautomatisk, men har nå fem i stedet for seks trinn. Akselavstanden er 187 centimeter.

Med eller uten tak

Fortsatt er det mulig å bestille Fortwo både med fast og avtakbart tak. I sistnevnte tilfelle med du imidlertid leve med at b-stolpene, altså de etter dørene, blir stående oppe.

Fire motorer

Motorutvalget er ganske stort tatt i betraktning at dette tross alt er en svært liten og nisjepreget bybil. Én bensinmotor finnes med tre ulike effektuttak på 61, 71 og 84 hestekrefter. Sistnevnte er utstyrt med turbo og har et dreiemoment på 120 newtonmeter. Det gjør at den klarer 0-100 på 10,9 sekunder.

En dieselmodell er også på plass. Den lille rekketreeren måler kun 0,8 liter. Ytelsene er 45 hester og 110 newtonmeter. Dette er bilen vi har testet.

Smart er altså ingen el-bil, slik svært mange later til å tro.

Hvordan fungerer så 45 hestekrefter i 270 centimeter bil? Er dette kun en bil for bykjøring?

Mer og motor og kjøreegenskaper her.

Her finner du mer Smart-stoff:

  • Tester
  • Nyheter