Vis mer

TEST: Ny Mitsubishi Lancer

Vi har kjørt Mitsubishi Lancer som femdørs kombi. Er den verdt de ekstra tusenlappene den koster i forhold til sedanen?

I sommer kjørte vi nye Lancer Sports Sedan, en bil et sted mellom kompakt- og mellomklassen. Etter det har den også kommet som femdørs kombi, under navnet Lancer Sportback. Det er denne karosserivarianten vi nå har testet.

Motor og utstyrsnivå er det samme som i forrige testbil, nemlig den største bensinmotoren på 1,8 liter og 143 hester. Utstyrsnivået var også på topp med Instyle+-pakken. I tillegg var bilen utstyrt med en trinnløs automatkasse, en såkalt CVT-kasse.

Fra 263.000

Den mindre 1,5-literen som er tilgjengelig til sedanvarianten kan ikke kjøpes til Sportback. Men vanlig manuell girkasse er tilgjengelig og det senker prisen med 13.000 kroner. Billigste Sportback koster 263.000. Med Instyle+ utstyrsnivå og CVT stiger den til 321.000.

Annerledes avslutning

Vis mer


Hva skiller så Sports Sedan og Sportback fra hverdandre? I grunn bare hekken. For mens Sports Sedan har et bagasjelokk hengslet i underkant av vinduet, har Sportback en topphengslet bakluke, som riktignok er ganske liggende for denne biltypen å være. Designmessig er det en smakssak hva man foretrekker, men vi syns at sedankarosseriet kler bilens relativt aggressive utstråling for øvrig hakket bedre.

For deg som er mest opptatt av plass, er det kanskje litt overraskende å notere at bagasjeromskapasiteten faktisk er mindre enn i sedanen, 344 liter mot 450 liter. Disse tallene lyver nok imidlertid noe. VDA-normen måler opp til vindushøyde og Sportbacks høyere bagasjerom gjør at du kan laste mer i høyden. Dette betyr også at gjennomlastingsluken blir større når baksetene legges ned.

Mer fleksibel

Alt i alt vil nok Sportback dermed oppleves som bortimot like rommelig og hakket mer fleksibel, også på grunn av den større innlastningluken man får med en topphengslet luke. Baksetene kan for øvrig legges ned ved å trekke i en hendel plassert i bagasjerommet. Lasteflaten blir da nesten helt flat. Det er med andre ord enkelt å legge ned setene og hive inn skiposen.

Plassforholdene for øvrig i kupeen er identiske med brukbar plass både foran og bak. Les mer om dette i den forrige testen her.

Litt slappere enn nødvendig

Vis mer


Når det gjelder motor og girkasse, lot vi oss ikke overbevise helt i den forrige testen. Ei heller denne gangen. 1,8 er sprek på papiret, men den trinnløse girkassen gjør nok at den føles noe slappere enn nødvendig. Det er likevel lett å la seg lure, fordi den trinnløse girkassen gjør opplevelsen av akselerasjon svakere enn den egentlig er. Det betyr at det speedometernålen flytter seg litt raskere enn hva det kjennes ut som.

0-100 på 11,7 sekunder er et helt greit tall og i praksis er også ytelsene i samme klasse, helt greie. Motoren føles litt slapp på lavere turtall, men dersom du trenger det, senker girkassen utvekslingen slik at turtallet og akselerasjonen øker. Dermed kan man greie kjøre forbi i de fleste normale situasjoner og du trenger sjeldent mer krefter enn dette. Sportback veier 65 kilo mer enn sedanen, noen som resulterer i litt svakere akselerasjonstall, men dette er kun merkbart ved direkte sammenligning. CVT-kassen øker for øvrig 0-100-tiden med et drøyt sekund.

Når det gjelder forbruk og utslipp, kan Lancer Sportback vise til tallene 0,83 liter og 198 gram CO2. Sistenevnte er 10 gram høyere enn med manuell girkasse, noe som må sies å være greit. For øvrig evner ikke tallene å imponere nevneverdig, uten heller å falle helt gjennom.

Trinnløs girkasse

Vi hadde håpet å få prøve en vanlig manuell girkasse denne gangen, men slik gikk det ikke. Til gjengjeld har vi prøvd en slik variant tidligere på lanseringen. Hvilken girkasse du foretrekker, blir i stor grad en smakssak. Den trinnløse CVT-kassen gir god komfort i den forstand at den selvsagt er helt myk og at man aldri merker noen rykk i forbindelse med girskift, bare jevn akselerasjon. I tillegg er den flink til å velge riktig turtall og tillater lavere turtall i høyere hastigheter enn det en manuell girkasse ville gjort. Dette gir høyere motorveikomfort.


På den andre siden gir CVT unektelig en viss slurefølelse som kan være vanskelig å vende seg til, men dette er en ren subjektiv sak. En mer objektiv innvendig er den reduserte kontakten man får med forhjulene. Dette gjør at det er vanskeligere å kjenne når forhjulene spinner på glatt underlag og slik avdekke når føret er glatt. Det skal likevel påpekes at vi her snakker om relativt små nyanser som mange nok aldri vil merke noe til.

Konstant turtall under akselerasjon

Også når det gjelder lydkomfort under vanlig kjøring mistenker vi at en vanlig manuell girkasse ville kommet bedre ut ettersom eksosanlegget produserer en lett irriterende brumming når motoren nærmer seg 3.000 omdreininger. Siden den trinnløse girkassen gjør at motoren blir liggende på slike turtall konstant under normal akselerasjon, blir det hele litt ekstra plagsomt. Men på litt lavere turtall er motoren stille.

Gode kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreopplevelsen for øvrig, er Lancer Sportback et helt greit bekjentskap. Den har trygge og solide kjøreegenskaper, men er ikke overdrevent morsom å kjøre. Der er det flere alternativer som er bedre. Ei heller på komfort hever Lancer Sportback standarden. Fjæringen er fast og ikke overdrevent smidig over ujevnhetene. Alt i alt er fjæringskomforten midt på treet. Det samme gjelder støydempingen. Spesielt dekkene høres litt for godt.

Vår testbil stod for øvrig denne gangen på 16-tommers hjul. Det var et klart fremskritt i forhold til de 18-tommerne vår testbil i sommer var kledd med. Dessverre er 18-tommers aluminiumsfelger standard fra det midterste utstyrsnivået og oppover. Benytt i alle fall anledningen til å kjøpe mindre vinterhjul.

Mot konkurrentene

Vis mer


Lancer Sportback legger seg litt merkelig til i forhold til konkurrentene. Som kombi er det lett å assosiere den med kompaktklassebiler som Volkswagen Golf og Peugeot 308, men i virkeligheten er den større enn disse.

Skoda Octavia

Mest direkte som konkurrent er kanskje Skoda Octavia. Den leveres også som femdørs kombi. For mindre penger enn vår testbil koster får du en Octavia 1.8 TSI med 160 hester og 250 newtonmeter, med Elegance (det høyeste) utstyrsnivå og DSG automatisk dobbelkløtsjkasse. Riktignok er den ikke like fullastet med utstyr som Lancer Sportback Instyle+, men til gjengjeld har den en overlegen motor og girkasse, bedre opplevd kvalitet og en hakket bedre kjøreopplevelse. Octavia er rett og slett en mer komplett bil som dessuten har et stort stor bagasjerom. En mindre, men likevel sterk 1,4-liter med turbo og 122 hester er også tilgjengelig for om lag 50.000 kroner mindre.

Subaru Impreza

Subaru Impreza med 2,0-liters bensinmotor bør selvsagt også nevnes. Den fås kun med firehjulsdrift, og legger du også til automatgir, er du på samme prisnivå som vår testbil, men da med langt mindre utstyr. Impreza er likevel en interessant bil, først og fremst i kraft av sin firehjulsdrift. Foreløpig er den dessverre ikke tilgjengelig med dieselmotor, men det er heller ikke Lancer.

Ford Focus

Også de største bilene i kompaktklassen er konkurrenter til Lancer Sportback. Blant disse er Ford Focus. Focus er en mer komplett bil enn Lancer, selv om den er noe mindre. Det samme som for de andre bilene gjelder imidlertid også her; de kan ikke helt matche Lancers utstyrsnivå.

Ikke førstevalg

Vis mer


Lancer Sportback står altså ikke frem som noe førstevalg i forhold til konkurrentene. Spesielt Skoda Octavia gir deg betydelig mer bil for pengene, men også andre kommer foran. Det betyr ikke at Lancer Sportback er noen dårlig bil, men den gjør lite bedre enn konkurrentene og er stort sett bare sånn middels på det meste. Det holder ikke i dag. Spesielt den opplevde kvaliteten, og til en viss grad komfortnivået, er lavere enn vi forventer i dag.

God garanti og mye utstyr

Noen fordeler noterer vi oss likevel først og fremst i form av fem års garanti og mye utstyr for pengene. Spesielt stereo- og multimedieanlegget er påkostet.

Kombi eller sedan?

Dersom dette er blant tingene som har overbevist deg, er det ikke avgjørende om du velger sedanen eller kombien. Kombien er 10.000 kroner dyrere og har kun noe bedre fleksibilitet som svarer til dette, men selve bagasjeplassen er ikke bedre. Hvis du velger sedanen, blir dessuten den minste 1,5-literen også tilgjengelig. Kombinert med manuelt gir, er denne tilstrekkelig og på mange måter kanskje det beste alternativet i denne bilen.