TEST: Ny Laguna med diesel og automat

Hva har nye Laguna å stille opp med mot sterke konkurrenter i mellomklassen som Mondeo, Passat, Avensis...?

I fjor høst fikk vi prøvekjøre tredje generasjon av Renault Laguna som kombi og merket oss klare forbedringer i forhold til forrige generasjon. Vi har nå testet Laguna stasjonsvogn med diesel og automat på norske veier og vil i det følgende oppsummere våre inntrykk.

Stasjonsvogn med diesel fra 265.000 kr

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at vi kjørte en av de dyreste versjonene. Laguna Sport Tourer (som er navnet på stasjonsvognen), har en relativt hyggelig startpris på 265.000 kroner med 110 hesters dieselmotor hvilket gjør den rimeligere enn de mest aktuelle direkte konkurrentene. Som vi skal se er konkurransesituasjonen for testbilen, med sprek dieselmotor og automatgir, mindre heldig.

Men først litt bakgrunn i anledning den pågående fornyelsen av Renaults produktspekter, og først og fremst tredje generasjon Laguna, som denne testen handler om.

Svak posisjon

Vis mer
Vis mer


Renault er et av de mestselgende bilmerkene i Europa og også, sammen med alliansepartneren Nissan, et av de mest dynamiske konsern i verdens bilindustri.
Når man ser på det norske markedet virker det utrolig; ingen av Renaults modeller konkurrerer i toppen i sine respektive markedssegmenter - langt derifra - og blant de store bilmerkene havner Renault desidert sist på salgsstatistikken her til lands.

Fornyelse

Det er særlig i fjor det gikk utforbakke, og dette har for en stor del sammenheng med at forhandlerapparatet raknet i forbindelse med importørskiftet. Fra og med januar i år er det nemlig en ny organisasjon som har ansvaret for importen av Renault her i landet: Renault Nordic, basert i Stockholm, og med en egen avdeling i Oslo.

Rufsete omdømme

Renaults svake posisjon har ikke bare med importør og salgsorganisasjon å gjøre, merket sliter også med et litt rufsete rykte når det gjelder kvalitet, særlig når det gjelder elektronikken, og Renault har da også kommet temmelig dårlig ut av en lang rekke kvalitetsundersøkelser fra diverse kilder de siste årene.

Kvalitet har fått prioritet

Vis mer

Vi har konfrontert både Renaults PR-folk i Frankrike og Renaults toppsjef, Carlos Ghosn, med situasjonen. Sistnevnte benekter slett ikke at Renault på ny har slitt med kvalitetsproblemer (etter en klar forbedring på slutten av 80- og begynnelsen på 90-tallet), men at alle prosesser som har innflytelse på produktkvaliteten er gått grundig etter i sømmene i forbindelse med samkjøringen med Nissan.
Dette skal ifølge Renault-sjefen ha begynt å gi resultater på modeller som er kommet i produksjon i løpet av de siste tre årene, noe ganske ferske tyske kvalitetsundersøkelser synes å bekrefte.

På topp i sikkerhet

Når det gjelder nye Laguna er det bare med tiden til hjelp at det er mulig å sjekke om dette stemmer. Når det gjelder sikkerhet, derimot, går det allerede nå an å uttale seg. Forrige generasjon Laguna fikk utmerkede resultater i EuroNCAPs kollisjonstest, og nykommeren kunne ikke gjøre det dårligere. Den fikk da også sine fem solide stjerner med 36 poeng av 37 oppnåelige i frontkollisjonstesten.

Men nå er det på tide å legge ut på veien, og vi starter som vanlig med å ta for oss motor og kjøreegenskaper

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder