TEST: Ny bil for 140.000 kr

Du er ikke nødt til å hoste opp 350.000 kroner for å bli eier av en splitter ny bil. Hyundai er blant dem som tilbyr ny bil for 140.000 kroner.

I tillegg til de 140.000 kronene kommer selvsagt en rekke sure ekstrautgifter, som frakt- og leveringsomkostninger, metallic lakk, vinterdekk, forsikring, årsavgift og så videre. Men disse kostnadene er dessverre forbundet med alle nybilkjøp, uansett hvilken prisklasse du skulle velge å satse på. Og med dette som utgangspunkt er 140.000 kroner lite - i hvert fall i bilavgiftslandet Norge (uten engangsavgift og moms ville dagens testkandidat koste rundt 77.000 kroner). Selv en moderat motorisert og utstyrt kompaktklassebil som Volkswagen Golf koster fort 240.000 kroner, mens en mellomklassebil som Ford Mondeo raskt vil koste deg 340.000 kroner.

Bilen som koster 140.000 kroner er en nykommer ved navn Hyundai i10, som nå har erstatter den gamle traveren Hyundai Atos.

Ikke et bilmerke å fnyse av

Vis mer
«Er du blant dem som rister på hodet og fnyser når du leser navnet "Hyundai"? Vel, da bør du vite at vår erfaring er at sør-koreanske Hyundai i løpet av de siste syv-åtte årene har gått fra å være et relativt uinteressant billigmerke til å bli en aktør som absolutt fortjener oppmerksomhet.»


Er du blant dem som rister på hodet og fnyser når du leser navnet "Hyundai"? Vel, da bør du vite at vår erfaring er at sør-koreanske Hyundai i løpet av de siste syv-åtte årene har gått fra å være et relativt uinteressant billigmerke til å bli en aktør som absolutt fortjener oppmerksomhet. Det samme gjelder søstermerket Kia, som i likhet med Hyundai kan skilte med stadig flere modeller som tåler sammenligning med både japanske og europeiske konkurrenter. Du skal også være klar over at Hyundai har gjort det meget godt i flere amerikanske kvalitetsundersøkelser.

Mange kort å spille på

i10 er en modell som i sterk grad symboliserer denne utviklingen. Mens forgjengeren Atos kun hadde ett kort å spille på - lav pris - har Hyundai i10 en rekke sterke sider. For det første antar vi at mange vil være enige med oss om at bilen er minst like pen som de fleste av sine konkurrenter. Blant annet har Hyundai vært svært rause med lakksprøyten, som har tatt for seg både kanaler, dørrammer, sidespeil og støtfangere.

Imponerende bakseteplass

Vis mer


For det andre kan bilen skilte med en oppsiktsvekkende god plassutnyttelse, noe som ifølge våre målinger resulterer i at bilen tilbyr bedre benplass i baksete-avdelingen enn biler som Volvo V50 - og til og med Volvo V70!

Den gode bakseteplassen har selvsagt gått på bekostning av bagasjerommet, som selvsagt er betydelig grunnere enn i de nevnte svensker. Hyundai i10 er nok imidlertid ikke ment som en fullverdig familiebil, men som en bybil for barnløse eller en nummer-to-bil for barnefamililier. Og for mange av dem som tilhører disse gruppene, er ikke bagasjeromsstørrelsen avgjørende. Dessuten kan selvsagt bakseteryggene om ønskelig legges ned.

Lettkjørt

Vis mer


Hyundai i10 oppleves også som lettkjørt, kvikk i bytrafikken og generelt praktisk. Mens stadig flere bilprodusenter kutter ut dør- og støtfangerlister, er i10 utrustet med brede utgaver i sort plast, noe som potensielt kan spare eierne for mange ergrelser og utgifter. Vi likte også den lille motoren, som både er støysvak, vibrasjonsfri og - i hvert fall på papiret - gjerrig.

Det betyr ikke at i10 er fullstendig uten svakheter. Blant annet er det svært synd at i10 1.1, som inntil videre er eneste tilgjengelige variant her i landet, mangler antiskrens (ESP). Du finner mer informasjon om både svake og sterke sider her.

Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder