TEST: Norges sprekeste Toyota - Auris 2,2 D-4D

Toyota assosieres av de fleste først og fremst med fornuftige hverdagsbiler. Vi har testet den kjappeste av disse, nemlig Auris med 177 hester og 400 newtonmeter.

Auris begynner å bli et vanlig innslag i den norske bilparken etter at den kom på markedet tidligere i år. Corolla-erstatteren viste seg å bli langt på nær så dristig som de første bildene antydet. I stedet har man designmessig valgt å satse på en kombinasjon av forrige generasjon Corolla og dagens Yaris.

Større hjul

Den sterkeste Auris-utgaven skiller seg lite fra de andre versjonene utover de litt større felgene med dekk i dimensjonen 225/45-17. Frontlyktene har tonet glass og understellet er senket med 10 millimeter, men bare kjennere vil legge merke til dette. Dermed kan fartsglade Toyota-kunder kjøre rundt med Norges sprekeste Toyota uten å vekke noe oppsikt av den grunn. D-4D-merket i hekken er det samme som på andre Toyota’er med dieselmotor.

Sterkest

Vis mer


Forrige gang vi testet Auris var det en mer moderat dieselmotor på 2,0 liter, 126 hestekrefter og 300 newtonmeter som befant seg under panseret. For en mer helhetlig gjennomgang med blant annet omtale av komfort og plassforhold henviser vi til den testen. Om ikke lang tid vil vi også publisere en test av den norgesvennlige 1,4-litersdieselen på 90 hester.

Flere konkurrenter

I dag kommer vi derimot til å fokusere på den sterkeste utgaven og det som er unikt for denne, nemlig den kraftige motoren. 177 hestekrefter og 400 newtonmeter er ikke hverdagskost i denne klassen. Eller, det var det i alle fall ikke for kort tid tilbake. Nå kan blant andre Volkswagen Golf, BMW 1-serie, Renault Megane og Volvo C30 utstyres med tilsvarende kraftkilder.

Mer påkostet hjuloppheng

Vis mer


Det er imidlertid ikke bare motoren som skiller denne Aurisen fra andre utgaver av den etter hvert så populære kompaktklassebilen. Også bakhjulsopphenget er annerledes. Mens de billigere versjonene har en enklere torsjonsaksel, kommer den sterkeste motoren med en mer sofistikert løsning med doble fjærbein, et såkalt double Wishbone-oppheng. Det skal gi bedre kontroll på hvordan hjulene beveger seg både i sving og over ujevnheter.

Auris 2,2 D-4D er for øvrig det nærmeste Toyota kommer et sportslig alibi etter at man fjernet kupeen Celica og folkesportsbilen MR2 fra modellsortimentet for et par år siden.

Vi ser på hvordan motoren og kjøreegenskapene fungerer i praksis.