TEST: Norges billigste luksus-SUV

447.000 kroner er selvsagt mye penger. Likevel - sammenlignet med de andre premium-SUVene er BMW X3 2.0i særdeles billig.

Vis mer


Den som drømmer om en Volkswagen Touareg eller en Volvo XC90 må belage seg på å punge ut med rundt 650.000 kroner - for absolutt rimeligste utgave. Og skal du bli eier av en ny BMW X5 eller en Mercedes-Benz ML må du skaffe tilveie omlag 800.000 kroner. Enda dyrere blir det hvis du har en Audi Q7 eller en Range Rover Sport i kikkerten. Da snakker vi nemlig om en startpris på omkring 850.000 kroner. Med slike prislapper blir det selvsagt med drømmen for ordinære lønnstakere.

3.0i og 3.0d: Nesten 700.000 kr

Men det finnes en outsider i dette celebre selskapet - BMW X3. Riktignok var den ikke spesielt billig da den kom, våren 2004. I første omgang var bilen nemlig bare tilgjengelig med to motoralternativer - 3.0i og 3.0d. Disse store og effektsterke rekkesekserne fikk selvsagt hard medfart i det norske avgiftssystemet, noe som medvirket til at X3 fikk en innstegspris på nærmere 700.000 kroner - uansett om man valgte bensin- eller dieselmotor.

2.5i: Nesten 600.000 kr

Vis mer


Noen uker senere kom X3 med en 2,5-liters bensin-rekkesekser. Men heller ikke dette motoralternativet ble noen billig fornøyelse. Innstegsprisen sank riktignok med rundt 100.000 kroner, men med en prislapp på rundt 600.000 kroner var heller ikke X3 2.5i noen bil for hvermansen.

2.0d: Under 500.000 kr

Men i september 2004 fikk X3 endelig en folkelig motor - 2.0d. Med denne 150-hesters dieselmotoren under panseret sank innstegsprisen til 482.000 kroner. Og dermed ble X3 Norges uten sammenligning rimeligste premium-SUV.

2.0i: Under 450.000 kr

I fjor høst introduserte BMW et enda mer folkelig motoralternativ - 2.0i. Takket være denne bensinmotoren har innstegsprisen nå kommet ned i 447.000 kroner. Dette betyr at X3 nå er rundt 200.000 kroner billigere enn innstegsversjonene av Volkswagen Touareg og Volvo XC90 - og rundt 400.000 kroner billigere enn biler som Audi Q7 og Mercedes-Benz ML.

Lav vektavgift

Vis mer


Nå skal vi selvsagt ikke underslå at det er minst to årsaker til at X3 er så mye billigere enn de andre premium-SUVene. For det første er X3 en mindre bil enn de andre luksus-firehjulstrekkerne, noe som selvsagt har betydning for produksjons-kostnadene. Størrelse har i tillegg sammenheng med vekt, noe som er spesielt viktig her i landet. Egenvekt er nemlig en av komponentene i det norske bilavgift-regimet. Mens en Audi Q7 3.0 TDI med sine 2.295 kilo utløser 203.000 kroner i vektavgift, slipper X3 2.0i unna med 98.000 kroner (1.655 kilo). Det betyr alene en besparelse på 105.000 kroner.

Lav effekt- og volumavgift

Hovedårsaken er imidlertid motorutvalget. Som vi viste for et par avsnitt siden, er ikke X3 spesielt billig med store kraftkilder. Men X3 er altså den eneste premium-SUVen som tilbys med små motoralternativer. Ikke bare er de små motorene billigere å produsere, i tillegg er de svært avgiftsgunstige sammenlignet med effektsterke og volumiøse seks- og åttesylindrede maskiner.

Hvis vi igjen tar utgangspunkt i en Audi Q7 3.0 TDI, viser det seg at kjøperen må ut med mer enn 252.000 kroner i effekt- og volumavgift (233 hk, 2.967 ccm). X3 2.0i-kunden derimot, slipper unna med snaue 85.000 kroner (150 hk, 1.995 ccm).

273.000 kroner i differanse

Vis mer


Det betyr at en Q7 3.0 TDI til sammen utløser nesten 456.000 kroner i vekt-, effekt- og volumavgift, mens X3 2.0i "bare" utløser 183.000 kroner (i tillegg kommer selvsagt moms på innførselsverdi for begge bilers vedkommende). Det innebærer i sin tur at X3-kjøperen sparer 273.000 avgiftskroner sammenlignet med Q7-kunden.

Overraskende liten prisforskjell

Hos forhandleren koster en Q7 3.0 TDI 847.000 kroner, altså ganske nøyaktig 400.000 kroner mer enn X3 2.0i (447.000 kr). Men hvis vi trekker vekk avgiftsdifferansen på 273.000 kroner er faktisk ikke den teoretiske prisforskjellen mer enn 127.000 kroner. Tankevekkende? I hvert fall et interessant eksempel på at egenvekt og motorstørrelse får voldsomme utslag for bilprisene her i landet.

Intet valg

Vis mer


Men tankeeksperimenter til side. Den som er bosatt i Norge har intet annet valg enn å forholde seg til de norske bilavgiftene, noe som betyr at X3 2.0i på en helt annen måte enn Q7 3.0 TDI er oppnåelig for ordinære familier.

Men er en 2,0-liters bensinmotor nok for en såpass tung firehjulstrekker? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.