TEST: Nissan X-trail fortsatt aktuell

God plass, automatgir i kombinasjon med dieselmotor og en brukbar pris gjør at X-trail fortsatt er aktuell mot nyere konkurrenter. Men best er den ikke.

X-trail er ingen ny bil. Faktisk testet vi akkurat samme bil for et drøyt år siden. Men de minimale visuelle endringene fra forrige generasjon gjør at den føles en del eldre enn den faktisk er. X-trail kom eksempelvis bare noen måneder før Volkswagen Tiguan som nok på mange måter gjerne oppfattes som en ferskere modell.

Flere fornyet

Etter at både nevnte Tiguan, Ford Kuga og Subaru Forester er fornyet, i tillegg til at lillebror Nissan Qashqai har kommet i en forlenget utgave, syntes vi det var nyttig å ta oss en ny tur i X-trail og på nytt sammenligne den med konkurrentene.

Dersom du er interessert i en uttømmende test hvor vi gjennomgår X-trail i detalj, henviser vi deg til det her.

Vis mer

TEST: Nissan X-trail fortsatt aktuell

  1. Spesifikasjoner
  2. Store bilder av Nissan X-trail


I denne saken skal vi på en litt kjappere måte oppsummere X-trails sterke og svake sider og legge hovedvekten på konkurrentsammenligningen, som jo er den biten som har forandret seg mest.

Ikke veldig inspirerende

Ute på veien er X-trail relativt trivelig, men i størst grad for passasjerene. Det betyr på ingen måte at føreren lider, men noen veldig inspirerende kjøreopplevelse tilbyr X-trail ikke. I stedet er den ganske tydelig komfortinnrettet. Det betyr et relativt mykt fjæringsoppsett som gagner rullekomforten. Det gir inntrykk av at X-trail er en ganske stor bil. Samtidig er den en anelse mer understyrt enn de mest balanserte konkurrentene.

Sterk motor

Motoren er på 2,0-liter og har 150 hester og 320 newtonmeter. Det er nok til å gi deg et lite overskudd, men X-trails høye egenvekt, 1637 kilo, gjør at den ikke oppleves like sprek som motordataene skulle tilsi. Den er eksempelvis hakket tregere enn Volkswagen Tiguan som har 140 hestekrefter. 0-100 går på 12,5 sekunder med automatgir, 1,3 sekunder mer en den bruker med manuelt gir. Dette påslaget er i dag i største laget og vi mistenker at bilen vil oppleves en del sprekere med manuelt gir. Likevel opplevde vi bilen sprekere enn disse tallene tilsier.

Vis mer


Automatkassen for øvrig fungerer greit, men den kunne av og til vært litt flinkere til å legge inn et høyere gir. De stadige nedgiringene blir til tider noe masete og motoren støyer litt mer enn nødvendig. Løsningen blir å gire manuelt. Riktignok er ikke denne motoren særlig glad i lave turtall, men den tåler likevel litt høyere gir enn automatprogrammet tillater. Sjettegiret legges eksempelvis kun inn i rene motorveihastigheter.

Dyr automatkasse

Automatkassen koster for øvrig hele 51.000 kroner ekstra. Dette skyldes først og fremst at CO2-utslippet har økt fra 190 til 216 gram. Forbruksøkningen er fra 0,71 til 0,81 liter per mil. Disse tallene er for høye, spesielt med automatkassen. Dermed fremstår ikke automatkassen like attraktiv, noe som forsterkes av det faktum at 2.000 kilo hengervekt har blitt til maksimalt 1.350 med automat.

Effektiv firehjulsdrift

Under vår testperiode fikk vi flere anledninger til å teste firehjulsdriftssystemet skikkelig, og vi lot oss imponere. Dersom du velger automatisk firehjulsdrift, formidles opptil 50 prosent av kreftene kjapt og effektivt til bakhjulene uten betydelig forsinkelse. Fremkommeligheten er imponerende på glatt føre og vi merket i grunn liten forskjell mellom automodus og låst senterdifferensial som sørger for at 50 prosent av kreftene alltid går til bakhjulene. Denne er imidlertid kun aktiv under 40 kilometer i timen. Ren forhjulsdrift kan også velges.

Vis mer


All Mode 4x4i, som Nissan kaller systemet, er på mange måter bedre enn mange av konkurrentenes systemer. Men systemet er optimert for effektivitet og kjøresikkerhet fremfor kjøreglede. Med det mener vi at bakhjulene litt oppe i hastighet sjelden får nok krefter til at bakparten av bilen vil være med på dansen for alvor.

Komfortabel

Innvendig profiterer passasjerene på god fjæringskomfort, lite støy fra vei og vind, ganske gode plassforhold og fin oversikt. Sistnevnte er til glede både for barn i baksetet og føreren når det skal rygges. Motoren støyer litt mer enn i de nyeste konkurrentene, men med normal belastning og god driftstemperatur blir ikke det noe stort problem.

Relativt stor

X-trail er med sine 463 centimeter i lengden litt større enn de fleste konkurrentene. Det merkes jevnt over, men de helt store utslagene har det ikke gitt. På langtur er det likevel kjærkomment med litt ekstra plass både i baksete og bagasjerom.

Vis mer


For øvrig er X-trail ganske enkel innvendig. Materialene er ikke av den billigste sorten, men et like påkostet inntrykk som spesielt Volkswagen Tiguan gir, kan X-trail ikke skryte av. Det hele virker noe gammeldags og satt. Men det praktiske er ivaretatt med rikelig med skuffer og oppbevaringsrom. Gulvet i bagasjerommet er dobbelt, slik at smågjenstander kan gjemmes unna i bunn. Dette fører også til at lasteflaten blir slett når baksetene legges ned.

Mot Volkswagen Tiguan

Hvordan står X-trail seg så i forhold til konkurrentene? Vi har allerede nevnt at et av X-trails viktigste fortrinn er automatgir kombinert med dieselmotor. En av de mest aktuelle konkurrentene som tilbyr denne kombinasjonen er Volkswagen Tiguan. Tiguan har siden den kom vært vår favoritt i klassen, og dersom du vil ha diesel og automat er den det fortsatt. X-trail har noe bedre plass, spesielt i baksetet, og hakket bedre fjæringskomfort, men ellers er Tiguan bedre på det meste. X-trail er også en noe dyrere med automatgir. En greit utstyrt SE-utgave med automat koster 445.000 kroner. En litt dårligere utstyrt Sport&Style-utgave av Tiguan med automat og diesel på 140 hester koster 420.000 kroner.

Opel Antara

Et annet alternativ som kan leveres med diesel og automat, finner du i Opel Antara. Denne er imidlertid litt dyrere og klarer i våre øyne ikke å forsvare den reelle prisforskjellen på om lag 30.000 kroner.

Lillebror Qashqai +2

En kanskje vel så aktuell mulighet for mange er å gå for lillebror Qashqai +2. Tilsvarende utstyrt og motorisert koster den 437.000 kroner, altså litt mindre enn X-trail. Til gjengjeld har den da syv seter. På mange måter virker Qashqai +2 som en mer attraktiv bil, men vi avventer en endelig konklusjon inntil vi har fått mulighet til å kjøre den gjennom vårt testprogram.

Vis mer


Dersom du ikke trenger automatgir, har man også et svært interessant alternativ i Subaru Forester. Også Mitsubishi Outlander er interessant, først og fremst dersom du har behov for syv seter.

Konklusjon

Til tross for at Nissan X-trail har havnet litt i bakleksa i en klasse som fornyer seg svært fort, er den fortsatt aktuell for deg som er ute etter diesel, automatgir og mye plass for fem. Men den beste totalpakken tilbyr den i våre øyne ikke.

  • Store bilder ser du her.
  • Spesifikasjoner ser du her.