TEST: Nissan X-trail 2,5 aut

Vil du ha automatgir i din X-trail er 2,5-liters motor eneste alternativ, og du må ut med minst 431.900 kroner.


X-trail er blant de aller mest populære små-SUVene, og for Nissan i Norge er det en svært viktig bil. Vi har hatt X-trail blant favorittene i klassen, men det var en skuffelse at elektronisk stabilitetssystem (ESP) forsvant fra grunnmodellen med 2-liters bensinmotor. Det gjør de større motoralternativene mer interessante, de har nemlig ESP på ekstrautstyrlisten. Er også automatgir et krav ryker også dieselutgaven ut – eneste alternativ blir utgaven vi har testet denne gang.

Krefter koster

Steget fra 2-liter med 140 hestekrefter og opp til 2,5-liter med 165 hestekrefter koster over 50.000 kroner bare i økte engangsavgifter. For deg som kunde er prisforskjellen 80.000 kroner, men det er noe mer utstyr på den største motorvarianten.

Billigste 2,5-liter koster 410.900 kroner, det er uten automatgir. Toppmodellen 2,5 Elegance med skinninteriør og automatgir koster 454.900 kroner, og det var den modellen vi hadde til test.

Startet sprekt

Første versjon av Nissan X-trail var sprekt designet, særlig interiøret. Tilbakemeldingene gjennom Nissan-systemet var at dette kanskje var for sprekt, og den ansiktsløftede versjonen har faktisk blitt mer konservativ i interiøret.

Les om 2,5-literen i kombinasjon med automatgir her.