TEST: Nissan X-Trail 2.2 dCi Sport

Verken Toyota RAV4 D-4D eller Land Rover Freelander 2.0 TD har noe å stille opp mot X-Trail dCi, som kan skilte med en nydelig dieselmotor.


Nissan X-Trail har nylig fått sin første ansiktsløfting, en ansiktsløfting som etter vårt syn har gjort bilen mer elegant og eksklusiv. Vi ga en grundig omtale av bilens nye utseende da vi for ti dager siden testet X-Trail Sport med to-liters bensimotor og såkalt Roof rack på taket.

Overlegne ytelser

Men X-Trail har ikke bare fått ansiktsløfting. Det som er like spennende, er at Nissan X-Trail har fått en splitter ny dieselmotor. Mens forgjengeren leverte 114 hestekrefter og 270 Nm, produserer den nye motoren hele 136 hestekrefter og 314 Nm. Det betyr at motoren ytelsesmessig er helt overlegen sammenlignet med konkurrentenes dieselalternativer. Til sammenligning yter motoren i Toyota RAV4 D-4D kun 116 hestekrefter og 250 Nm. Klassens tredje dieselalternativ, Land Rover Freelander 2.0 TD, kan ikke skilte med mer enn 112 hestekrefter og 260 Nm.

CR-V ved årsskiftet

Den eneste diesel-SUVen som i overskuelig fremtid kan utfordre X-Trail er dermed Honda C-RV. Honda skryter nemlig av en splitter ny 2,2-liters dieselmotor som skal yte hele 140 hestekrefter og 340 Newtonmeter. Honda-importørens problem er at denne ikke vil være på plass her i landet før ved årsskiftet, noe som betyr at Nissan vil være klasseleder for diesel-SUVer i lang tid fremover.


Honda har også et annet problem - CR-V kan nemlig ikke leveres med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Det kan X-Trail 2.2 dCi, som dermed fremstår som en mer komplett bil enn CR-V.

ESP-argument

Nissan X-Trail kan som nevnt også leveres med 2,0-liters bensinmotor. Men denne motoren kan ikke lenger leveres i kombinasjon med ESP. Dermed begynner det å bli mange argumenter for å velge X-Trail dCi fremfor bensinalternativet. Men det aller viktigste argumentet for X-Trail dCi er den flotte dieselmotoren. Les mer om den nye 2,2-literen her.