TEST: Nissan Qashqai 2.0 4x4 CVT - feil versjon

At Nissan Qashqai er en bra bil kunne vi fastslå allerede i vår første test. Men dagens testkandidat er i våre øyne ikke riktig Qashqai å kjøpe.

Qashqai er en spesiell bil på mange måter. For det første er det vanskelig å plassere den i en bestemt klasse. Nissan markedsfører den som sitt kompaktklassealternativ, og det er den i og for seg i enkelte versjoner, men mange vil nok oppfatte den mer som en SUV.

Splittet personlighet

Sannheten er at Qashqai er en ganske rendyrket crossover som ligger midt i mellom kompaktklassen og folkeSUVene. De billigste versjonene med de minste motorene og forhjulsdrift vil av de fleste vurderes opp mot biler som Volkswagen Golf, Ford Focus og Toyota Auris, mens de dyrere versjonene med 2,0-liters motor og firehjulsdrift er mer naturlig å sammenligne med folkeSUVene.

Mindre og billigere

Vis mer


Men litt kortere enn disse er den. Men også billigere, rundt regnet 50.000 kroner. Ikke ubetydelig for en småbarnsfamilie på jakt etter et praktisk og relativt økonomisk fremkomstmiddel.

Urban

Rent utseendemessig er Qashqai mest SUV med solid bakkeklaring (20 centimeter), store
ballondekkdekk og et høybygd karosseri. Samtidig er den mykere og litt snillere i linjeføringen enn de fleste terrengbil-avstamninger. Også markedsføringen legger vekt på dette og fremstiller Qashqai som et utpreget urbant kjøretøy, noe som i grunn ikke er så dumt.

I en hovedstad preget av ombygging, graving og generelt dårlig veistandard er det nemlig utrolig praktisk med kraftige dekk og høy bakkeklaring i det man krysser større og mindre ujevnheter.

Mindre avgiftsgunstig

Vis mer


Vår første test var av norgesvennlige 1,5 dCi. Nå var det altså en litt mindre avgiftsgunstig versjon som stod for tur, nemlig den største bensinmotoren med firehjulsdrift og trinnløst automatgir.

Forsvunnet dieselmotor

Litt skeptiske var vi til denne varianten. Den betydelig sterkere dieselutgaven koster nemlig bare marginalt mer. Eller rettere sagt kostet, den har nemlig midlertidig forsvunnet ut av det norske modellsortimentet grunnet problemer med å møte etterspørselen fra kundene. Importøren lover imidlertid at den kommer tilbake, men tidspunktet er ennå uvisst. Prisene blir også bli noe forandret.

Inntil videre har altså potensielle kunder bare et motoralternativ dersom de ønsker firehjulsdrift. Er det noen grunn til å vente på dieselmotoren? Vi ser på motor og kjøreegenskaper.