TEST: Nissan Qashqai - vellykket spagat

Stor nok for de fleste, utseende som en folke-SUV og med prislapp med akseptabel motor og utstyr som så vidt bikker 250.000 kroner - denne bilen kan være svært interessant for mange.

Selv om det er ulemper med å bygge i høyden, mindre sportslige kjøreegenskaper for eksempel, er det utvilsomt bedre utsikt der oppe. En utsikt og oversikt mange har vent seg til å sette pris på, et behov som til nå i praksis kun har vært dekket i folke-SUVer som Toyota Rav4 og Honda CR-V.

Det er imidlertid løsninger på gang, og blant de som er tidlig ute med å bygge det som i praksis er høye biler med utgangspunkt i Golf-klassen, er Nissan med deres Qashqai. Den er luftig nok under til å ikke henge seg fast i brøytekanter, og det er ofte viktigere enn firehjulsdrift for fremkommeligheten.

Enten forhjuls- eller firehjulsdrift

Vis mer
Vis mer


Qashqai kommer med forhjulsdrift med de to minste motoralternativene, og med firehjulsdrift som tilvalg med de to største.

Det er med forhjulsdrift og de små motorene at prisen holder seg langt unna folke-SUVene, Qashqai med firehjulsdrift og stor dieselmotor ligger i praksis 50.000 kroner under folke-SUVene i pris. Med forhjulsdrift og liten dieselmotor er prisforskjellen nær 120.000 kroner.

Nær folke-Suv og kompaktklasse

Og forskjellene mellom Qashqai og for eksempel Toyota Rav4 er ikke altfor store, Toyotaen er kun åtte centimeter lengre og triller på omtrent samme hjuldimensjon som Qashqai. Høydeforskjellen er 11 centimeter, men fra innsiden oppleves ikke forskjellen som så stor.

Nedenfra er kompaktklassebiler som Volkswagen Golf nær Qashqai i ytre mål, men mangler SUV-kjennetegn som store hjul, kraftige hjulbuer og høy bakkeklaring. På samme sett hjul tipper vi Golf Plus og Qashqai er temmelig like høye, og den innvendige plassen er sammenliknbar.

Foreløpig Golf-klassen

Crossover er en ny bilklasse, men det er først og fremst i den vanlige SUV-klassen at krysningene mellom flerbruksbiler og SUVer har begynt å dukke opp. I overskuelig fremtid vil mindre crossover-biler med tydelige røtter i kompaktklassen og i folke-SUV-klassen bli vanligere, og Qashqai er den første av disse.

Foreløpig er det imidlertid mest naturlig å se til kompaktklassen for sammenlikning, men med åpne øyne også mot folke-SUV-klassen for ikke å gå glipp av biler som i praksis kan være sammenliknbare.

Billig først

Med nøklene til en bil som ser ut som den har startpris på 350.000 kroner, men å vite at den koster 256.000 kroner i en godt utstyrt versjon, går de første milene med til å finne ”Den store feilen”.

Feilen er åpenbar, den trekker bare på forhjulene, og har en liten 1,5-liters motor under panseret.

Men, ingen av de åpenbare feilene plaget oss nevneverdig i den uken vi testet bilen, og vi tror svært mange vil klare seg utmerket med denne bilen. Det er ikke tvil om at Nissan har truffet godt med bilen, og det overrasker ikke at forhandlerne melder om voldsom interesse.

Først skal vi konsentrere oss om motor og kjøreegenskaper, og puslete 1,5-liters slagvolum til tross - 106 hestekrefter og godt dreiemoment holder bra for Qashqai.