TEST: Nissan Qashqai - topputgaven

De rimeligste utgavene av Qashqai er svært konkurransedyktige. Men hva med topputgaven?

Nissan Qashqai (uttales Kashkai), som ble introdusert her i landet i fjor vår, har fått mye oppmerksomhet og har solgt svært godt. Bare i januar i år ble det registrert 280 nye eksemplarer, noe som betyr at bilen så langt i år er Norges niende mest populære bil.

Fra 235.000 kr

Vi antar at årsaken bak det gode salget har sammenheng med det faktum at Qashqai designmessig minner mye om de svært populære folke-SUVene - samtidig som den kan friste med en langt lavere pris. Mens folke-SUVene vanligvis starter på mellom 350.000 og 400.000 kroner, starter Qashqai på lave 235.000 kroner, noe som gjør bilen oppnåelig for et langt bredere publikum.

Bytte bil? Sjekk hva bilen din er verdt

Forhjulsdrift og små motorer

Vis mer
«Mens folke-SUVene vanligvis starter på mellom 350.000 og 400.000 kroner, starter Qashqai på lave 235.000 kroner, noe som gjør bilen oppnåelig for et langt bredere publikum.»
Vis mer


Hvorfor er Qashqai så mye billigere enn folke-SUVene? Jo, rett og slett fordi den i motsetning til folke-SUVene er tilgjengelig med forhjulsdrift og små motorer med moderat effekt. Nissan-forhandlerne er nemlig så heldige at de kan tilby sine kunder en 1,6-liters bensinmotor (115 hk) og en 1,5-liters dieselmotor (106 hk). Disse moderate motorene selges kun i kombinasjon med forhjulsdrift, noe som gir lav egenvekt og moderate CO2-utslipp. Dermed slipper de to Qashqai-variantene svært billig gjennom det norske avgiftssystemet, som er basert på nettopp effekt, vekt og CO2-utslipp.

1.5 dCi: 243.000 kr

Det er Qashqai 1.6 - altså bensinutgaven - som kan friste med den aller laveste innstegsprisen - 235.000 kroner. Men dieselutgaven - som kan skilte med et betydelig lavere drivstoff-forbruk (0,52 vs 0,67 liter) - er ikke mye dyrere. Qashqai 1.5 dCi starter på moderate 243.000 kroner, noe som betyr at den koster omtrent det samme som ordinære kompaktklassebiler av typen Opel Astra, Peugeot 308, Toyota Auris og Volkswagen Golf.

Euro NCAP-rekord

Qashqai er også en relativt velutstyrt bil, noe vi skal komme tilbake til senere i denne testen. I tillegg er bilen svært sikker, i hvert fall hvis vi skal tro Euro NCAP. Sistnevnte tildelte nemlig Qashqai full score i både frontkollisjons- og sidekollisjonstestene. Euro NCAP har testet nærmere 300 modeller og i skrivende stund er det kun Qashqai og Ford S-Max som har oppnådd bunnsolide 34 poeng i kollisjonstestene.

Hva skal du stole mest på - Folksams tester eller Euro NCAP?

Like lang som RAV4

Qashqai er altså oppnåelig, velutstyrt og sikker. I tillegg har våre tester vist at den er relativt komfortabel og at den har et fint og ganske påkostet interiør. Minst like viktig er det at bilen er relativt romslig. Selv om Qashqai er betydelig mindre enn de fleste folke-SUVene, kan den tross alt skilte med 431,5 lengdecentimeter. Det betyr at den er nøyaktig like lang som Norges mest populære folke-SUV; Toyota RAV4.

Ikke like praktisk

Vis mer


Riktignok er Qashqai både smalere (178,3 vs 181,5) og lavere (160,6 vs 168,5) enn RAV4, noe som blant annet innebærer svakere takhøyde. Men når det kommer til benplass i baksetet er Qashqai nesten like god som den populære og langt dyrere Toyotaen. Også grunnflaten i lasterommet er omtrent på RAV4-nivå, selv om man må være klar over at svakere takhøyde i kombinasjon med Nissans valg av en tradisjonell hattehylle innebærer at Qashqai-lasterommet er mindre brukervennlig. Det er også viktig å være klar over at Qashqai ikke kan skilte med de samme fleksible seteløsningene som RAV4 og mange andre folke-SUVer.

Dieselx4x4xaut

I motsetning til RAV4 og flertallet av folke-SUVene, har imidlertid Qashqai et annet trumfkort på lur - den kan leveres med kombinasjonen dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir. Nettopp denne trioen har stor tiltrekningskraft på mange av oss - og det er nettopp denne konfigurasjonen vi har testet denne gangen. Les mer om Qashqai 2.0 dCi 4x4 med automatgir her.